VISA: Socijalni inženjering u velikom porastu, ali i naše investicije u bezbednost plaćanja

by Vesna Lapčić

Socijalni inženjering i kompromitacija login podataka su u velikom porastu prateći razvoj digitalizacije i sve većeg obima elektronske trgovine, rečeno je na današnjem okruglom stolu za medije „Sigurnost plaćanja osnažuje veliko trgovinsko resetovanje“ u organizaciji kompanije VISA.

„Podatak da 97 odsto ljudi ne prepoznaje phising mail, kao i da 51 odsto ljudi koristi iste šifre za različite naloge je veoma šokantna statistika. Socijalni inženjering je u velikom porastu, čak raste i broj „telefonskih“ prevara u kojima sajber kriminalci pokušavaju da dođu do ličnih podataka“, rekao je Hektor Rodrigez, potpredsednik u sektoru rizika kompanije Visa za CEMEA region.

On je međutim napomenuo da podaci pokazuju da je „ekosistem plaćanja“ ostao otporan u prethodnom periodu te da je to učinjeno zajedničkim naporom svih učesnika.

Kompanija VISA je investirala devet milijardi dolara u prethodnih pet godina u bezbednosni sistem. Tehnologija ove kompanije analizira čak 500 elemenata podataka u milisekundi ne bi li otkrila potencijalne prevare. Od početka godine VISA je sačuvala svojim korisnicima 3,3 milijarde dolara uočavajući i sprečavajući potencijalne prevare.

„U CEMEA zemljama broj prevara u vezi sa plaćanjem je opao za osam odsto u martu ove godine u odnosu na isti period prošle godine“, rekao je Rodrigez.

Inače, sajber kriminalci, kako je rekao Rodrigez, danonoćno razmišljaju kako da dođu do ličnih podataka te se dnevno u ovoj oblasti desi oko 4000 sajber napada.

Takav trend treba očekivati i u budućnosti budući da sve veći broj ljudi menja načine plaćanja i koristi onlajn transakcije. Podaci pokazuju da je tokom pandemije 68% potrošača reklo da je promenilo načine plaćanja, 82% prodavaca je prihvatilo nove tehnologije kako bi odgovorio promenjenom ponašanju potrošača, dok 81% potrošača je spremno da plati više da bi imalo pozitivno iskustvo u kupovini.

Nil Kaldvel, direktor za saradnju sa trgovcima i bankama u kompaniji Visa za CEMEA region, rekao je da se e-commerce nezaustavljivo razvija i da 97 odsto malih kompanija u Evropskoj uniji prodaje onlajn, a da trećina prihvata plaćanje bez keša kao želju da zadovolje potrebe svojih klijenata. On je napomenuo i da bi korisničko iskustvo prilikom plaćanja i bezbednosne procedure trebalo da budu izbalansirani.

„Jedan od tri potrošača kada dođe do stranice za plaćanje ne želi da troši više od 30 sekundi na taj postupak odnosno ukoliko traje duže odustaće“, rekao je Kaldvel.

Odgovarajući na pitanja novinara Rodrigez je rekao da tokenizacija pruža velike mogućnosti u zaštiti podataka odnosno omogućava da podaci budu manje ranjivi i podiže njihovu bezbednost. Govoreći o biometriji dodao je da potrošači žele da koriste različite biometrijske podatke – otisak prsta, prepoznavanje lica, glasa – a da su trendovi različiti u zavisnosti od tržišta.

„Naša misija je da štitimo pojedince jer su oni najranjiviji, da im pomognemo da uvide rizike i kako da zaštite svoje podatke i novac, ali i da biznisi ostanu otporni na sajber napade. Prevaranti se neće zaustaviti, tražiće nove ranjivosti sistema sa napretkom digitalizacije zato ćemo mi nastaviti da investiramo u naše sisteme“, rekao je Rodrigez i dodao da ne može da izdvoji koje tržište je „najranjivije“ te da će se broj sajber napada povećavati na onim tržištima koja se više budu digitalizovala.

CEMEA tržište obuhvata oko 90 zemalja – centralnu i istočnu Evropu, Bliski istok, i Afriku.

 

 

Related Posts