Marketing je danas neretko asocijacija za manipulaciju ljudima, međutim potrebno je napraviti striktnu distinkciju između ova 2 pojma – manipulacija tera ljude da kupe nešto zbog čega će se posle kajati, što efektivno i odvraća klijente od same pomisli na dalju kupovinu, dok je marketing oruđe da predstavite svoj brend i dođete do publike kojima zaista znači vaša usluga.
Ekspanzija marketinga, pogotovo digitalnog marketinga, je dovela do toga da kompanije masovno koriste reklamne materijale poput zastava, bilborda i oglasa na društvenim mrežama kako bi unapredile biznis.
Međutim, nije dovljno da samo zakupite prostor u online portalu i plasirate reklamu, već vam je potrebna i detaljno promišljena strategija, kao i jasno zacrtan cilj kako biste pospešili poslovanje.
U skladu sa tim, u sledećim redovima ćemo vam pokazati sve neophodne stavke koje morate razmotriti ukoliko želite da unapredite vaš biznis.
#1 Targetirajte publiku – saznajte ko su vaši kupci
Na početku je najvažnije da naglasimo činjenicu da svaki biznis “diše” za sebe, te da je potrebno da imate na umu da strategija koja će goditi jednoj branši poslovanja, možda neće nužno odgovarati i drugoj.
Shodno tome, većina kompanija se danas fokusira na digitalni marketing prilikom oglašavanja svojih usluga i proizvoda, dok tradicionalni vid reklamiranja biva zapostavljen. Ovo može biti krucijalna greška iz sledećeg razloga – vaša ciljna publika možda većinski još uvek konzumira sadržaj putem štampe, televizije ili radija.
Ukoliko niste na vreme zapazili promenu u potrošačkoj rutini vašeg auditorijuma, vi se efektivno odričete dobrog procenta targetirane publike, što će rezultirati u regres vašeg poslovanja.
Stoga se najpre savetuje da anketirate svoju publiku na svakih 6 meseci kako biste znali njihove potrošačke navike, ali i da napravite presek tržišnih trendova na svaka 3 meseca. Samostalno istraživanje tržišta je zato nužna stavka.
Danas je od esencijalne važnosti da prikupite sve dostupne podatke o vašim kupcima – kojoj starosnoj kategoriji pripadaju, kog su pola, koje su njihove preferencije, ambicije i tendencije, ali i koji su svakodnevni problemi sa kojima se susreću.
Stručnjaci sugerišu da vaše kupce možete upoznati i uz pomoć email liste.
Raznovrsna i bogata ponuda na tržištu samo znači da ćete morate da se više potrudite oko vaše publike, jer oni danas imaju više opcija – stoga je pravilno targetiranje nužan uslov za napredak.
#2 Kombinujte tradicionalni i digitalni marketing
Tradicionalni marketing u našoj zemlji je još uvek efektno oruđe, te ga ne treba otpisati olako. Njegov osnovni problem se odnosi na činjenicu da je on vremenski i prostorno ograničen – na primer, ukoliko se osoba nije zadesila ispred televizora u momentu kada se emitovala vaša reklama, drastično su manje šanse da će biti obaveštena za vaš brend.
Tradicionalni vid reklamiranja se odnosi na oglašavanje putem tzv. stradicionalnih kanala za oglašavanje, kao što su dnevne novine, mesečni i godišnji magazini, bilbordi, plakati, leci i slično.
Kao solucija ovih problema, pojavio se digitalni marketing, koji može ponuditi odgovarajuću uslugu u odgovarajuće vreme. Skorašnja statistika ukazuje na činjenicu da čak 3,7 miliona Srba svakodnevno koristi društvene mreže kao što su Facebook, Instagram i Tik Tok. Uz ovo, često se i marginalizuje činjenica da su njihovi korisnici mlađa publika, dok 3 miliona ljudi svaki dan upali svoj TV – najviše starija populacija ( od 55 godina pa naviše).
Shodno tome, marketarima i kompanijama se neretko savetuje da zapravo kombinuju ova 2 tipa kako bi prestigle konkurenciju.
Rast kupovine putem interneta je mnogim kompanijama donela ekonomski prosperitet, a podaci iz 2020. godine sugerišu da je u domaćoj valuti potrošeno ukupno 32,2 milijarde dinara, a kada se u to uvrsti i potrošnja u evrima, dolarima funtama i švajcarskim francima, dolazimo do cifre u iznosu od 455 miliona evra.
#3 Oslonite se više na SEO nego na plaćene oglase
Mnogi nisu svesni da je vaš vebsajt zapravo moderna verzija poslovne vizit kartice!
Opšta činjenica je da digitalne platforme imaju ogroman tržišni potencijal, te je i samo logično da se sve više interakcija odigrava online. Ovo povlači i stavku da su vaša internet prezentacija i nastup ključni faktori prilikom unapređenja biznisa.
Oglašavanje putem društvenih mreža je inicijalno imalo ogroman uticaj na korisnika, međutim skorašnja istraživanja pokazuju da konstantno oglašavanje može imati negativne posledice po vaš biznis i to iz više razloga:
- Neprestano oglašavanje je kratkoročno rešenje – nezavisno od veličine vašeg početnog kapitala, nijedan biznis ne može da se osloni isključivo na reklamiranje, već je potrebno da se radi na izgradnji autoriteta (brendingu).
- Društvene platforme su nestabilnije od vebsajtova – usled nepredvidivih okolnosti poput blokiranja naloga, vebsajtovi su daleko korisniji za vaše poslovanje i internet nastup.
Organske posete koje se dobijaju uz pomoć pažljivo implementirane SEO strategije su isplatljivija i dugoročna solucija.
Nadamo se da vam je ovaj članak bio koristan, koliko i značajan, te da smo vam pružili dovoljno relevantnih informacija pomoću kojih možete da kreirate efektne marketing strategije i tako unapredite vaše poslovanje.
Piše: Lara Vučetić
Foto: Pexels.com