U današnjem digitalnom dobu, stara izreka „slika vredi hiljadu reči“ postaje sve tačnija. Bilo da šaljete poruke prijateljima, objavljujete postove na društvenim mrežama ili pričate sa kolegama – jedna sličica često bolje objašnjava vaše misli, nego niz rečenica. Ono što su ranije bile grimase, ton glasa, položaj tela, danas su stikeri, gifovi, emotikoni i mimovi.
9 od 10 ljudi koristi emotikone
Koliko su emotikoni prisutni u komunikaciji govori i istraživanje Budućnost Kreativnosti, u kom je 91 odsto anketiranih ispitanika istaklo da koriste emotikone kako bi se lakše izrazili i bili opušteniji u razgovoru sa drugima. Pored toga, pojavio se i internet sleng i brojni novi termini koji opisuju navike korisnika na sve većem digitalnom tržištu.
Visa je nedavno u okviru istraživanja „Nove digitalne navike“, objavila Digitalni leksikon koji nam pomaže da bolje razumemo terminologiju koju je digitalizacija unela u naše živote. Tim povodom, Jovana Tufegdžić, menadžerka za korporativne komunikacije u kompaniji Visa za region Jugoistočne Evrope, ističe da su termini kao što su dambskroling, marketplejs, digitalni detoks i drugi, deo svakodnevnog govora zumera i milenijalaca, i pojasnila zašto je važno da s vremena na vreme zastanemo i obratimo pažnju na to kako se menja govor.
„Digitalna transformacija podrazumeva razvoj novih servisa, navika, ali i rečnika koji postaje deo našeg svakodnevnog govora. Visa je prepoznavši trend ubrzanog upliva digitalnih medija u sve sfere života korisnika u Srbiji i sa ciljem da svakome olakša pristup jednom potpuno novom svetu, kreirala Digitalni leksikon, u kojem se potrudila da objedini ključne termine novogovora. Sigurna sam da će onlajn priručnik imati veliki uticaj na sve one koji možda još uvek ne razumeju promene koje se dešavaju, ali i olakšati adaptaciju na jednu novu životnu paradigmu ’’, rekla je Jovana Tufegdžić.
U nastavku vam predstavljamo nekoliko novih pojmova, ali i one sa kojima ste možda već sada na ti.
1. Dambskroling
Sigurno često uhvatite sebe u tome da nesvesno prelazite iz aplikacije u aplikaciju, analizirajući sve što je objavljeno tog dana. Ovu radnju koja nam je danas postala refleksna poput treptanja ili disanja nazivamo dambskrolingom. Stanje stalnog istraživanja tj. skrolovanja društvenim mrežama u potrazi za najnovijim vestima. Skovana 2018. godine na Twitter mreži, fraza je postala popularnija nakon početka pandemije u martu i aprilu 2020. godine.
2. Marketplejs
Marketplejs je virtuelna pijaca ili onlajn tržni centar gde pojedinci ili preduzeća kupuju ili prodaju robu i usluge. Termin je doživeo pravi bum 2020. godine, kada počinje sa radom nekoliko velikih platformi. Na tom mestu danas možete pronaći šta god poželite, od igre do lokomotive, a platiti na način koji je jednostavan, brz i siguran. Najbolje od svega je što geografske razdaljine više nisu prepreka – možete kupovati od prodavaca koji se nalaze na drugom kraju vaše zemlje ili čak na drugom kraju sveta.
3. Digitalni detoks
Činjenica je da najveći deo dana provodimo uz naše uređaje povezane na internet. Sa njima se budimo i ležemo, komuniciramo i radimo. Jasno je da ne možemo zamisliti svakodnevnicu bez notifikacija i alarma. Tako se javlja i pojam digitalni detoks koji podrazumeva određeni vremenski period proveden bez pametnih telefona, računara i televizije, ali i distanciranje od interneta i društvenih mreža. Isključivanje distrakcija, koje stvaraju brojne platforme i obaveštenja, nekad su odlična prilika da se posvetimo prijateljima, porodici i bar na neko vreme ne pogledamo u telefon.
4. Digitalni nomadi
Termin digitalni nomadi opisuje mobilne profesionalce koji obavljaju posao na daljinu sa bilo kog mesta u svetu, koristeći digitalne tehnologije. Do nedavno, to su uglavnom bili samo jutjuberi, blogeri, kopirajteri, a danas su digitalni nomadi zaposleni u skoro svim poslovima. Nove tehnologije su stvorile priliku da se posao razvija gde god da se nalazite i zato sve više pojedinaca započinje karijeru u pokretu.
5. Bindžovanje
U korenu ove strane reči je pojam binge – što znači preterivanje. Drugim rečima, maratonsko gledanje više epizoda neke serije bez pauze, postao je trend širenjem brojnih striming servisa koji nude svestranu ponudu sadržaja za praćenje kad god i gde god poželimo. Virtuelne usluge su zaista promenile svaki segment naše svakodnevice, a to potvrđuje i istraživanje kompanije Visa, gde je jedna četvrtina ispitanika navela da je za njih zabava postala najdigitalnija zbog velike količine vremena provedenog na različitim striming platformama.
Nema sumnje da je digitalna tehnologija redefinisala svet na bezbroj načina – način na koji komuniciramo i jezik koji koristimo su izmenjeni, verovatno zauvek. Setimo se samo kako smo nekada koristili termin majmunče za oznaku @.