Jedna loša kafa probudila preduzetnički duh

by Vesna Lapčić

Jedna kafa lošijeg ukusa bila je dovoljna da Stefan Petrić odluči da otvori svoj kafe restoran, u kom će se, kako
kaže, služiti najbolja kafa u kraju. Od ove ideje stigao je do dva restorana „Toffee“ i planova za dalji razvoj biznisa,
koji su zbog pandemije bili stavljeni na pauzu. Kako realizovati svoj san, zašto je važno stalno prilagođavanje
poslovanja i kako na najbolji način ipak iskoristiti vanredno stanje, saznajte od ovog mladog ugostitelja.

Brojni kafei i restorani su nakon pauze nedavno otvorili svoja vrata. Važni su nam kao mesta da predahnemo,
ispričamo se sa prijateljima ili održimo poslovni sastanak, i mnogima od nas su nedostajali tokom vanrednog
stanja, kad su bili zatvoreni za posetioce. Međutim, ova mera najteže je pala ugostiteljima. Na koji način se sa
ovim izazovom suočio jedan mladi vlasnik kafe restorana i kako je uspeo da spremno, ponovo dočeka goste?
D

obra kafa, jedinstven meni, opuštajuća atmosfera i ljubazno osoblje trebalo bi da se podrazumevaju u svakom
kafeu ili restoranu, ali nije uvek tako. Zato upravo ove karakteristike utiču na to da se jedan ugostiteljski objekat
istakne u raznovrsnoj ponudi. Na ovaj način razmišljao je i Stefan Petrić, dok je, kako navodi, pio kafu ne baš
prijatnog ukusa u jednom kafiću. To iskustvo navelo ga je da poželi da otvori svoj kafe sa najboljom kafom u kraju
i tako je, ukratko, pre tri godine nastao kafe restoran „Toffee“ na beogradskom Banovom Brdu.


„Kada sam došao na ideju da pokrenem biznis, upravo sam bio završio master studije ekonomije, tako da me je
na ovaj korak dodatno podstakla želja da imam slobodu da ostvarujem lične ciljeve i organizujem svoj posao
onako kako želim,“ priseća se Stefan. Na ostvarenje ove želje nije čekao dugo, jer se, igrom slučaja, lokal na
čijem mestu se sada nalazi njegov kafe restoran, upravo tih dana zatvorio. „Odmah sam stupio u kontakt sa
vlasnikom objekta, pozajmio novac i uložio sve što sam tada imao u ovaj posao. Tako sam svoju ambiciju, koja mi
je na početku delovala nerealno, počeo da pretvaram u stvarnost.“


Danas „Toffee“ obuhvata dva ugostiteljska objekta koji imaju različite koncepte poslovanja. Nešto manje od
godinu dana po otvaranju kafe restorana, Stefan je pokrenuo i ekspres restoran sa gotovim kuvanim jelima i
novim menijem svakog dana, tako da ponuda uvek bude sveža. Osim toga, oba objekta imaju i uslugu dostave
hrane.

„Razvijanje poslovanja zahteva velike investicije i strah da nećete ostvariti svoj cilj je uvek prisutan. Ipak,
stalna ulaganja u inventar, novu ponudu i načine posluživanja su jedini način da dugoročno opstanete, jer je
ugostiteljstvo danas na veoma visokom nivou, gosti znaju šta žele, a konkurencija je veoma jaka“, ističe Stefan.
Kako kaže, radni dan mu je veoma dinamičan i neizvestan, jer paralelno radi u oba objekta.

„Ako nemam unapred planirane sastanke sa dobavljačima, partnerima ili novim radnicima, većinu dana provodim u organizaciji personala. Svaki dan je priča za sebe, ali neke stvari nikad ne izostaju, od motivacije zaposlenih i organizacije
posla, do tajnog prisluškivanja želja gostiju, razgovora sa njima i maksimalnog truda da im izađemo u susret,“ kaže on.
Kao i ostalim zaposlenima u sektoru ugostiteljstva, ni Stefanu nije lako pao period vanrednog stanja usled
epidemije korona virusa, kada njegovi restorani nisu bili otvoreni za posetioce. „Ova godina je trebalo da bude
prelomna u našem rastu i stabilizaciji, jer smo računali na to da ćemo zaraditi novac i pretvoriti ga u dodatni obrtni
kapital. On je veoma bitan za ugostiteljstvo, gde stalno reinvestiramo novac i trudimo se da gostima uvek
ponudimo nešto novo. Ispostavilo se da ćemo sigurno šest meseci raditi u smanjenom kapacitetu, što znači da
ćemo narednu godinu provesti u vraćanju na normalni način poslovanja,“ naglašava Stefan.


Ipak, period vanrednog stanja iskoristili su za unapređenje usluga i renoviranje restorana, ali i za društveno
odgovorne aktivnosti. „Dostavu hrane obavljali smo i tokom vanrednog stanja, a uz svaku porudžbinu mušterije su
dobijale i besplatne sokove, vodu i kolače. Kako bismo ih podstakli da ostanu kod kuće, često smo im uz
porudžbinu dostavljali i druge namirnice koje su im bile potrebne. Naša espreso kafa bila je najprodavaniji proizvod
tokom policijskog časa,“ kaže Stefan.
Kako bi spremni dočekali goste, period u kom kafe restoran nije radio iskoristili su da okreče prostor, očiste
ventilaciju i posade novo cveće i zelenilo. „Sa velikim ushićenjem smo dočekali otvaranje restorana. Ljudi su se
uželeli druženja u baštama kafića, tako da moramo da spremimo nešto novo za lepše dane. Potrudili smo se da
uvedemo sve neophodne higijenske mere kako bi se gosti kod nas osećali udobno i bezbedno – pripremili smo
dezobarijere i sredstva za dezinfekciju ruku, a osim toga primamo manji broj gostiju, tako da ima prostora za
neophodnu distancu među njima,“ ističe on.


Kada je reč o planovima za budućnost, oni se, usled neočekivane dvomesečne pauze, za sada odnose na
očuvanje likvidnosti i obezbeđivanje stabilnih uslova rada za sve zaposlene, jer je stabilan kolektiv veoma važan u
ovoj branši, ocenjuje Stefan. „Nameravamo da nastavimo sa ulaganjima u baštu i restoran, a sledeći korak bio bi
otvaranje novih ekspres restorana, pošto su mušterije veoma dobro prihvatile njegovu ponudu i koncept rada.
Ipak, najvažniji nam je korektan odnos prema našim radnicima i redovne isplate zarada, pa verujemo da će nam
podrška za likvidnost koju očekujemo da dobijemo pomoći da ostvarimo ove ciljeve.“
Stefan je pomoć za pokretanje i razvoj poslovanja restorana „Toffee“ dobio i kroz mentorsku i kreditnu podršku za
razvoj biznisa, u okviru programa socijalnog bankarstva „Korak po korak“ Erste Banke.

Izvor: Blog Erste banke

Related Posts