Sve što je na mreži – pod rizikom je

by Vesna Lapčić

Sajber kriminal se tokom pandemije drastično uvećao, a stručnjaci iz ove oblasti ističu da nije pitanje da li će se incident desiti, već kada će se desiti i da li ćemo biti spremni. U Srbiji se svakih 39 sekundi desi sajber napad, a oko 60 odsto računara je bar jednom bilo zaraženo, podaci su koje je izneo Sergej Stolić iz kompanije A1 koja poseduje i svoja rešenja za sajber bezbednost, na konferenciji „Rizici novog doba: dve godine pandemije“ u organizaciji BeRiskProtected platforme, 23. juna u hotelu Crowne Plaza.

„Pre korone, ljudi su radili u potpuno zaštićenom okruženju u kancelariji što se sa radom od kuće drastično promenilo. U tom trenutku trebalo je zaštiti uređaje koje koriste, kompletnu infrastrukturu i konekciju ka kompanijskoj mreži. Trend hibridnog načina rada će se nastaviti, a uz digitalizaciju to dovodi do novih rizika. Poslovanje na internetu nije bezbedno, a mnoge kompanije veruju da se njima napad neće desiti. Kada se desi kasno je i šteta je mnogo veća. Nisu u pitanju samo finansijski gubici i prekid poslovanja već kompromitovanje podataka klijenata i urušavanje brenda“, rekao je Stolić i dodao da je zato edukacija u ovoj oblasti ključna.

Kompanija A1 se bavi prevencijom, edukacijom zaposlenih i klijenata o bezbednosti na internetu i reakcijom koja je, ističu u ovoj kompaniji, izuzetno važna kao i postojanje plana reagovanja. U svojoj ponudi A1 poseduje rešenje za skeniranje IT infrastrukture koje izlistava ranjivosti sistema, prepoznaje potencijalne rizike i šta bi preduzeća trebalo da urade da bi se poslovalo sa minimalnom opasnošću. Pored toga, kreirali su i rešenje koje onemogućava napadače da obore servise, baze podataka, linkove, web portal tako što bi generisali veliki saobraćaj. A1 nudi i zaštitu krajnjih uređaja, ne samo računara već i mobilnih telefona

„Mali je broj onih koji koriste neku vrstu zaštite na mobilnim telefonima pored silikonske maste i zaštitnog stakla. Mi možemo da se pohvalimo da imamo 230.000 korisnika N-protect sistema zaštita, a planiramo da zaštitimo i svoje korisnike koje koriste javne wi-fi mreže pri poseti malicioznih linkova. Inače,

u poslednjih godinu dana zabeleženo je 65 miliona incidenata. Mi korisniku ne branimo da ide dalje u surfovanju, samo ga upozoravamo da je to gde želi da ide maliciozno. Žrtve mogu da budu pojedinci i kompanije, ali i svi pametni uređaji“, istakao je Stolić.

Ljubica Vojinović iz kompanije A1 je zaključila da su poslodavci ti koji moraju da obezbede sve što je potrebno za sajber bezbednost, ali da ipak sve počinje od čoveka koji može nešto pogrešno da klikne. „Zato je edukacija ključna sve do najnižeg nivoa u kompanijama. Postoji mnogo slučajeva da ljudi, na primer, ne prekontrolišu detaljno fakturu i plate na pogrešan račun jer je zapravo reč o lažnoj fakturi. Na našem sajtu postoje brojne informacije o bezbednosti na internetu, a i kutak za bezbedno surfovanje jer nam je cilj da edukujemo i svoje zaposlene i klijente“, rekla je Vojinović.

Aleksandar Mitić iz kompanije Sky Express potvrđuje da su u novonastalom sistemu računari zaposlenih koji rade kod kuće prva linija odbrane. Menadžment bi, prema njegovim rečima, trebalo da razume da su ljudi iz sajber bezbednosti tu da bi povećali vrednost kompanije.

„Činjenica je da mnoge kompanije danas ne mogu brzo da odgovore na incidente, a menadžment kompanije nema pravi uvid u stanje informacione bezbednosti. Timovi su pod velikim pritiskom“, rekao je Mitić.

Tiodor Jovović iz kompanije Sky Express je istakao da je sve veći trend u svetu da kompanije praktično iznajmljuju kompanije koje pružaju servise u vezi sa sajber bezbednošću jer 70 odsto njih procenjuje da im je to jeftinije, a 40 odsto da je i fleksibilnije. „Direktori i izvršni odbori kompanija ne žele da se bave sajber bezbednošću koja može da nanese ogromne štete, već svojim osnovnim poslom. Zato im je angažovanje partnera koji nude takve servise ne samo jeftinije nego i fleksibilnije, kako sami kažu u istraživanjima“, istako je on.

Da je i za digitalizaciju procesa u kompanijama bolje pronaći partnera misli i Zoran Došlić iz kompanije Coming Computer Engineering. „Mi se zalažemo da se IT službe izmeste iz organizacija u partnerske kompanije poput naše ili neke druge. Na taj način se obezbeđuje agilno poslovanje i smanjuje rizik da se IT služba raspadne“, rekao je Došlić i dodao da još od početka XX veka mera razvoja jednog društva može da bude i broj transakcija koje može da uradi mašina, što je aktuelno i danas.

Thomas In’t Veld, CEO i osnivač Tasman Analytics (London-Amsterdam-Stokholm) je istakao da su se stvari u poslednjih pet godina, od kada oni posluju, drastično promenile u pogledu shvatanja značaja upotrebe podataka. „Kompanije danas razumeju koliko analiza podataka može da pomogne u unapređenju posla, naročito onih koji rade sa mnogo potrošača. Poznavanje potrošača je u današnje vreme ključno za razvoj biznisa“, rekao je Thomas In’t Veld na konferenciji „Rizici novog doba: dve godine pandemije“.

Foto: Pixabay.com

 

Related Posts