Šta možete učiniti da iskustvo zaposlenih podignete na viši nivo?

by Vesna Lapčić

Piše: Nenad Stanojevski, konsultant za interne komunikacije Safety-Communication

Sa velikim promenama u društvu, ekonomiji i kompanijama, način na koji zaposleni doživljavaju posao i mesto gde rade postao je važniji nego ikada ranije.

Radno vreme od 8 sati, slobodan vikend, teretana, dobra zarada i bonusi više nisu dovoljni da zadovolje potrebe zaposlenih i privuku nove talente. Da bi zadržali osmehe na licima zaposlenih, tj. da oni budu motivisani, angažovani i produktivni, danas je bitno i iskustvo koje stiču o svom poslu i poslodavcu. Kako se osećaju na poslu, u odnosu sa kolegama, kako ih rukovodioci tretiraju, koliko primećuju i vrednuju njihov rad, koliko su fleksibilni…

Postaje jasno da zapošljavanje više nije samo finansijski ugovor između dve strane, već mnogo više od toga.

Nakon CX-a i UX-a, odnosno iskustva kupaca (Customer Experience) i korisničkog iskustva (User Experience), došao je na red novi “iks”- i on se zove EX, tj. Iskustvo zaposlenih (eng. Employee Experience). Neko će reći logičan sled stvari, jer po mnogim istraživanjima zaposleni, zapravo, i žele da imaju isti tretman i odnos poslodavca i brenda prema njima kao što se odnose prema potrošačima i korisnicima.

Uz to ide i činjenica da globalne analize pokazuju da ne možete potrošačima konstantno pružati visoko kvalitetno iskustvo i uslugu, ako vaši ljudi nisu povezani, angažovani i osnaženi da obavljaju svoj posao na način koji pozitivno utiče na okolinu i svet koji ih okružuje. To podstiče inovativnost, povećava zadovoljstvo kupaca i generiše znatno veći profit od onih kompanija koje to ne čine.

To je budućnost posla/radnog mesta koju već sada živimo.

Ljudi sve više očekuju da njihove organizacije budu odgovorne i da deluju sa integritetom. Istraživanja potvrđuju da ovo podržava više od 80 odsto zaposlenih.

Pa šta je to EX?

Jedinstvena definicija ne postoji. Jednostavno rečeno, iskustvo zaposlenih je rezultat svake interakcije koju osoba ima sa organizacijom kao njen zaposleni, od zapošljavanja do odlaska i obuhvata sve ono sa čime se ljudi susreću i doživljavaju tokom svog boravka i rada u njoj. To je sve ono što vaši zaposleni znaju, osećaju, veruju, vide i razumeju o svom radnom mestu. Dakle, uvek je povezano sa kulturom, vrednostima, brendom, komunikacijom.

Šest ključnih elemenata za kreiranje pozitivnog iskustva zaposlenih po “Galaheru” (Gallagher: “State of the Sector 2021/2022”)

I šta, zapravo, pokreće pozitivna radna iskustva koja vode do visokih performansi i stvaraju zadovoljne radnike?

Istraživači globalne studije “Indeks iskustva zaposlenih”, rađenoj u 45 zemalja u različitim industrijama, definisali su pet osnovnih aspekata pozitivnog iskustva zaposlenih koje su merili u svojoj studiji. To su:

  1. Pripadnost – osećaj da si deo tima, grupe ili organizacije.
  2. Svrha – razumevanje zašto je nečiji rad bitan.
  3. Dostignuće – osećaj postignutog u poslu koji se obavlja.
  4. Sreća – prijatan osećaj koji nastaje u radu i oko njega.
  5. Energičnost – prisustvo entuzijazma i uzbuđenja na poslu.

Zaposleni koji iskuse svih pet elemenata imaju veće šanse da rade na visokom nivou, a takođe je manje verovatno da će dati otkaz.

Ova Studija je, takođe, utvrdila i neke dodatne stvari koje moraju postojati da bi iskustvo bilo pozitivno, poput poverenja u organizaciju, odnosa sa kolegama, podrške, balansa između poslovnog i privatnog života i dr. GlosaStudija pokazuje da 83 procenta zaposlenih koji su dobili priznanje za svoj rad, i 80 procenata onih koji su dobili povratne informacije, prijavljuju pozitivno iskustvo. A, šta možete učiniti da iskustvo zaposlenih podignete na viši nivo? Komunikacija je ključ ostvarenja.

Ono što je važno kada kreirate pravo iskustvo, jeste da slušate svoje zaposlene, kroz dvosmernu komunikaciju, ankete, fokus grupe… Zatim, da se povežete sa ljudima, da ih razumete i da na osnovu uvida koje ste prikupili krenete u akciju stvaranja željenog iskustva. Ljudi imaju potrebu da budu prepoznati, cenjeni i pohvaljeni za svoj doprinos i to se može učiniti na više načina i treba da bude lično. Javna pohvala, aplauz, “vau” momenat na ono što je urađeno, tekst na Intranet portalu, video intervju, unapređenje…

Dakle:

Slušajte – fokusirajte se na ono što vaši zaposleni zaista govore. Šta je ispod površine što bi im zaista pomoglo da napreduju i rade bolje?Povežite se – pomozite zaposlenima da se povežu sa kulturom i vrednostima, strategijom, jedni s drugima, sa liderima.Delujte – kreirajte sredinu usredsređenu na ljude i rešenja koja osnažuju. Zajednički stvarajte, inovirajte i komunicirajte sa svrhom. I, da, ohrabrite i osnažite menadžere da budu aktivni učesnici ove priče. Jer, sve počinje tako što lideri i menadžeri daju jasan pravac kuda se ide i podršku koja će pokretati ljude na radnom mestu.

Izvor: Dewpoint Communications

Implementacija EX-a je svakako teška i ne može sve odjednom. To uključuje razbijanje dugo uspostavljanih sistema i traženje međufunkcionalne saradnje kako bi zaživeo. On je živa materija – raste, razvija se i nikada nije u potpunosti formiran, jer se odnosi na ljude; a ljudi, po prirodi, stalno nešto iznova stvaraju, redefinišu i ponovo grade, ali se i menjaju.

A kada se budete pitali: Šta želite da vaši zaposleni pričaju o vama, o radu u kompaniji? Kako želite da se osećaju? Gde treba da investirate kako biste poboljšali stvari? Verovatno nijedan odgovor neće biti u potpunosti tačan. Lično je. Morata naći vašu priču.

Međutim, šta god da radite verujte u budućnost. Zato gledajte unapred gde vaša organizacija treba da bude za pet godina – to će vam pomoći da prilagodite svoj komunikacijski pristup tako da on odražava vašu viziju iskustva zaposlenih koje će, na kraju, uticati na njihovu angažovanost, inovativnost i krajnji rezultat.

 

Related Posts