Inovacije su danas neophodne u svakom segmentu poslovanja i pogrešno je ograničavati ih samo na određene oblasti biznisa. Jedna od najmoćnijih inovacija današnjice, a još više budućnosti je kreiranje i inoviranje novih biznis modela, objašnjava Miša Lukić, Founder & Chief Business Designer at New Startegy.
On je na predavanju održanom u sklopu SAM Akademije, koju organizuje Srpska asocijacija menadžera, govorio o važnosti inovacija biznis modela.
„Odlični primeri inovacija biznis modela su najuspešnije svetske kompanije, kao što su Amazon, Alphabet, Apple, Facebook, Netflix, Airbnb, Uber i mnoge druge, koje su svoj uspeh prevashodno ostvarile inovacijama biznis modela. Najbolje i najveće kompanije uspešno su inovirale svoje biznis modele, ne tehnologijom i proizvodima koji su napravili čudo, već upravo inovacijama biznis modela koje podrazumevaju razvoj novih koncepata kojim se radikalno ili delimično unapređuju poželjnost, izvodljivost, profitabilnost i održivost. To je u stvari biznis model. Biznis mora biti poželjan, izvodljiv, ali i profitabilan i održiv (da ima i misiju i viziju). Ostvarivanje novih vrednosti je cilj svake inovacije. Važno je znati da se može inovirati u svakom segmentu biznisa, da se ne mora inovirati samo za kupca, inovacije mogu biti za svakog stakeholdera i svako može da inovira bez obzira na poziciju“, rekao je Lukić.
Odsustvo inovacija je problem ali isto tako problem može biti opredeljenje za pravu inovaciju, jer mora da se ima u vidu kako će se inovacija odraziti na svaki segment biznisa. Ona treba da, prema njegovim rečima, dotakne svaki element, najmanje dva od četiri i treba da bude „win-win“ za sve stakeholdere (i investitore, i zaposlene, i kupce).
„Inovacija je nešto što je zaživelo, za razliku od kreativnosti, a za biznis modele je važno firmu gledati holistički, odnosno, ukoliko je moguće uključiti sve četiri komponente i sve stakeholdere. Broj svih biznis modela se trenutno može svesti na ukupno 60, dok sve ostalo su varijacije. Oko 90 odsto novih biznis modela nastaje od ovih 60. Za svaki od njih neka kompanija je bila pionir, pa je taj model zaživeo. Promenom samo jednog elementa postojećeg biznis modela mogu se kreirati velike razlike u rezultatima poslovanja u relativno kratkom vremenskom periodu. 21. vek nije vek odgovora, već vek pravih pitanja, koja nam mogu otvoriti um i doneti inovaciju“, kaže Miša Lukić.