Prvi mesec primene Sporazuma o slobodnoj trgovini sa Kinom – ko dobija?

Piše: Vesna Lapčić

by Vesna Lapčić

Prvi mesec primene sporazuma o Slobodnoj trgovini sa Kinom prošao je u znaku rasta i uvoza i izvoza. Naime, ovaj sporazum potpisan u oktobru prošle godine, počeo je da se primenjuje od 1. jula 2024. Izvoz u Kinu u prvih šest meseci iznosio je 877,3 miliona evra dok je izvoz u mesecu julu bio vrednosti od 108,5 miliona evra, a prema saznanju Sveonovcu u Srbiji su prisutni brojni kineski agenti koji pregovaraju sa srpskim kompanijama i traže proizvode koji bi mogli da budu plasirani na njihovo tržište.

Uvoz je u prvih šest meseci ove godine bio 2.458,2 miliona evra, dok je samo u mesecu julu dostigao neverovatnih 455 miliona evra. Dakle, spoljnotrgovinski deficit između Srbije i Kine u prvom mesecu primene sporazuma je izuzetno visok što je i bila bojazan pojedinih ekonomista – da će ovaj sporazum više koristi doneti kineskoj nego srpskoj ekonomiji. Ali videćemo tek kako će se situacija razvijati u budućnosti. Da podsetimo, Sporazum obuhvata 10.412 srpskih proizvoda i 8.930 kineskih proizvoda. Prvim danom primene carina je oslobođeno 60 odsto proizvoda dok će se u narednih pet do 10 godina biti oslobođeno još 30 odsto robe, dok će neki najosetljiviji proizvodi i dalje ostati zaštićeni. Naravno, sve to ukoliko Srbija ne uđe u Evropsku uniju jer danom stupanja u EU poništavaju se svi sporazumi o spoljnoj trgovini. Budući da se poslednjih godina ne vidi apsolutno nikakav napredak u procesu pridruživanja, izgleda da će ovi sporazumi potrajati.

A koliko će se promeniti struktura sprskog izvoza na kinesko tržište o čemu se mnogo priča?

Trenutno su najveći izvoznici u Kinu dve kompanije – Ziđin Mining i Ziđin Copper – kompanije koje upravljaju RTB Borom. Više od 90 odsto svega što izvezemo u Kinu zapravo čini ruda bakra, koncentrat i katode od bakra. Da nevolja bude veća dve trećine i od toga su osnovne sirovine.

Poslednjih dana u javnosti smo mogli da čujemo da srpski proizvođači imaju šansu da izvoze voće, meso, alkoholna pića. Pa da vidimo kako stvari tu stoje.

Famozna smrznuta govedina

Sporazumom o slobodnoj trgovini predviđeno je da se carinske stope na smrznutu ili svežu govedinu vremenom snižavaju sa sadašnjih 25 odsto po pet procentnih poena svake godine u narednih pet godina i za druge proizvode „bez kostiju“ i „ostali komadi sa kostima“ na kojima je carina bila 12 odsto. Ali kada ste vi govedinu videli poslednji put u prodavnici na domaćem tržištu? Ima li Srbija dovoljno potreba za domaće tržište ovog mesa ili pak moramo da uvozimo?

U prva tri meseca ove godine, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, Srbija uvezla tri puta više smrznutog govećeg mesa nego što je izvezla.

Prema popisu poljoprivrede takođe se može videti negativan trend u pogledu broja grla goveda, te ih je u 2023. bilo 18 odsto manje nego tri godine ranije. Da li će potencijal izvoza na kinesko tržište nakon smanjenja carinskih stopa privoleti ponovo farmere da ulažu u ovu granu i povećaju stočni fond to ćemo tek videti.

U vinu velika šansa

Drugi zanimljiv proizvod kao potencijalni za izvoz u Kinu jeste vino gde će se troškovi smanjivati takođe iz godine u godinu. Vinari kažu da će Sporazum sigurno dati rezultate.

Dragana Aleksić, suvlasnica Vinarije Aleksić, kaže za portal Sveonovcu da je ogromno tržište Kine velika šansa.

„Trenutno postoje jako visoke takse, porezi i carine. Sa ovim Sporazumom sukcesivno će se smanjivati carina i u jednom trenutku bi trebalo da bude svedena na nulu. Tada ćemo zaista biti konkurentni na tom tržištu jer recimo francuska i italijanska nemaju te troškove i trenutno su konkurentniji“, kaže Aleksić.

Vinarija Aleksić izvozi u Kinu još od 2019. od kada imaju kontinuirani izvoz.

„Našli smo distributera i sa njima pravimo plan izvoza. Odlazimo redovno i na sajmove uz pomoć države Srbije odnosno, Privredne komore Srbije i Rrazvojne agencije Srbije. Trenutno je prisutno u Srbiji mnogo kineskih agenata koji traže proizvode koje bi mogli da plasiraju na to tržište. Sigurna sam da će izvoz vina vremenom imati veliki rast i to sva vina jer Kinezi kupuju i najjeftinije i najskuplje“, objašnjava Aleksić.

Kada budu dostupni podaci za avgust analiziraćemo trend i u kojoj meri raste izvoz nebakarnih proizvoda iz Srbije, i ko je na srpskom tržištu dobio konkurente iz Kine.

Foto: Pixabay.com

 

 

 

 

Related Posts