Katarina Tasković je u La Grupaciji spojila modu, medicinske centre i restorane

by Vesna Lapčić

Još tokom studija na Poljoprivrednom fakultetu gde se obrazovala za tehnologa proizvodnje mesa, Katarina Tasković je sa svojim roditeljima pokrenula klanicu pilića u Pančevu. Bilo je to pre dvadesetak godina. – Moji roditelji su se dugo bavili trgovinom pilićima, čak smo moja sestra i ja vrlo mlade prodavale piliće na različitim beogradskim pijacama. Oni su me i usmerili da se upišem na Poljoprivredni fakultet. Tokom studija predložila sam da unapredimo posao i otvorimo klanicu za piliće što smo i uradili – priča ona o počecima preduzetničkog života za magazin Ekonometar.

Grananje biznisa ka krajnjem potrošaču

U međuvremenu je počela da se bavi i trgovinom pilićima, konkuriše na državne tendere i gradi bogatu listu institucija koje je snabdevala. Pokrenula je i Pileći dućan, prodavnice uglavnom otvarane na pijacama u kojima se prodaju pileće meso i gotova jela, a ubrzo nakon toga i ekspres restorane pod istim imenom.
– Moram priznati da su Pileći dućani nastali kada sam postala majka sina Lea i ćerke Klare između kojih je razlika svega godinu dana. Kada sam shvatila da moram da počnem da kuvam i da ću to raditi bez naknade, rešila sam da otvorim prodavnice sa gotovim jelima i samouslužne restorane iz kojih bih uvek mogla da poručim sveže i zdrave obroke za porodicu – priča Katarina odakle ideja.
Dakle, nije reč o klasičnim restoranima sa uslugom konobara, ali ni restoranima brze hrane.
– Napravili smo prijatan enterijer i ambijent, dolazi nam mnogo porodica, a najpoznatiji smo po pilećoj čorbi. Rekla bih da su to urbani restorani koji su uobičajeni na zapadu. Verujem da će taj koncept i kod nas postati sve popularniji iako je naš prvi restoran otvoren još pre 11 godina u sklopu Aviv Parka u Pančevu – objašnjava ona.
Celoživotno učenje je princip kojim se vodila. Još na pijaci je od jednog profesora čula da je „čovek onaj ko ume da se spusti na najniži nivo, ali i podigne na nivo doktora“. Taj savet joj je ostao urezan tokom celog života. Zato je uvek htela nešto više.
– Ceo život učim, čitam. Čak i kada sam pokretala proizvodnju kolača za svoje restorane i prodavnice pre desetak godina, prvo sam otišla na obuku za pravljenje kolača jer sam želela da se upoznam sa tim procesom. Preduzetnik uvek mora da ima širu sliku, ali ne sme da se zaglavi u procesu. Nisam to uvek znala, vodila sam se uglavnom prirodnim instiktima, ali sam važne poslovne lekcije vremenom osvestila – kaže ona.


Ne krije, međutim, da je skupo platila sve greške koje je napravila u preduzetničkim vodama. – Ljudi često ne razumeju koliko je komplikovano voditi ozbiljan biznis. U jednom trenutku sam imala oko 90 zaposlenih, a to je velika odgovornost. Svaka greška u poslovanju ozbiljno košta. Sigurno sam jednim stanom u Parizu kraj Ajfelovog tornja platila sve greške u poslu – iskrena je ona.
Uprkos tome što je u delatnosti koju je poznavala još od dečijih dana i za koju se školovala, Katarina nije bila, kako kaže, u potpunosti ispunjena. Činilo joj se da radi posao koji su drugi izabrali za nju. Još pre tri godine je počela da traga za poslom koji joj ne bi donosio samo dobru zaradu kao što je bio postojeći već i zadovoljstvo. Pohađala je različite seminare, edukacije, radionice.
– Dugo sam bila u muškom poslu, provodila dane u klanici, uglavnom poslove ugovarala sa muškarcima. Nije uopšte bilo prostora da budem žena. Non stop u mantilu, dubokim čizmama i patikama. Došlo je do prezasićenja. Ipak, nije mi bilo u potpunosti jasno čime bih to želela da se bavim – priča Katarina.

Nastanak novih poslova i La Grupacije

Sve do tragičnog momenta koji se odigrao u julu prošle godine kada je u saobraćajnoj nesreći izgubila svoju jedanaestogodišnju ćerku Klaru. Iz te najveće ljudske tragedije, kako kaže, želela je da se u spomen na njenu ćerku rodi nešto magično. Pre pola godine je napravila La Grupaciju, a prvi „član“ nove poslovne grupe je postao La Mokosh, modni brend za žene, a ubrzo nakon toga otvara i prvi centar La Medic u kojem se nude usluge preventivne medicine i nege žena.
– Svojoj Klari sam tepala Lala i zato svaki novi biznis počinje sa tom skraćenicom La. Modnu liniju sam nazvala La Mokosh, dakle, po staroslovenskoj boginji zaštitnici žena i preteči Svete Petke. Pokretanje modne linije nije bilo slučajno. Kada je Klara imala tri godine nas dve smo počele iz hobija da kreiramo i šijemo. Njoj je to bilo jako zanimljivo. Pošto ne umem da imam hobi, brzo sam napravila dečiji brend Kruna Klara jer je ona sebe tako zvala. Zaposlila sam čak dvoje radnika da kroje i šiju, ali sam odlučila da stopiram taj posao dok ona ne napuni 13 godina kako bismo mogle zajedno da ga radimo. La Mokosh je praktično nastavak te nekada započete zajedničke priče, način da nastavim da živim sa Klarom, ali i da radim nešto u čemu uživam – kaže Katarina Tasković.
Pod brendom La Mokosh se šiju blejzeri, haljine, kaput-džemperi i kaputi za žene, a Katarina želi da brend postane prepoznatljiv i po ručnom radu jer gotovo svaki komad ima urađen vez ili detalje od vunice.– Stupila sam u kontakt sa dvadesetak žena iz cele Srbije koje pletu, štrikaju, vezu. Jako cenim i poštujem ručni rad i generalno vredne ljude. Mislim da i svet ide u pravcu osnaživanja malih proizvođača. Angažovali smo i male radionice u Pančevu da uslužno šiju za nas. Drago mi je da možemo i tako da podržimo njihov opstanak – kaže ona.


Odeću je dizajnirala sama, ali je u međuvremenu počela saradnju i sa dve devojke iz škole dizajna. Jedna radi na krojenju i komunicira sa ženama iz Srbije koje se bave ručnim radom, a druga radi ilustracije vezova. Na nekima od ilustracija su, opet simbolično, lale. Materijale nabavlja uglavnom u Srbiji.
– Volim kad nešto što radim ima dušu. Kroz te vezove na našim modelima vidim jednu Danu iz Prijepolja, Vuču iz Nove Varoši, Divnu iz okoline Šapca. Oduvek sam podržavala žene i uglavnom sam njih i zapošljavala. Ova priča jeste na početku, ali verujem da će svet da je prepozna jer me pre svega zanima inostrano tržište. Ujedno je to način da žene koje rade te vezove i druge ručne radove dospeju u svet. Ideja mi je da svaki komad naše odeće ima svoju priču u kojoj će biti spomenute i te žene iz čitave Srbije koje su to i zaslužile – kaže Katarina.
Prvi lokal La Mokosh je otvoren u Beogradu u Pop Lukinoj ulici. U planu je da pokrene i dečiju kolekciju koja će se zvati Kruna Klara.

Centar za žene

Paralelno pripremajući modnu kolekciju, Katarina se upušta u još jedan preduzetnički poduhvat. Pre tri meseca je otvorila centar lepote i preventivne medicine La Medic u Pančevu. – Oduvek sam mislila da će moja Klara biti umetnica jer je bila mnogo kreativna, ali sam joj istovremeno govorila i da ću joj otvoriti neki medicinski centar kako bih bila sigurna da će imati stabilne izvore prihoda. Osim toga, i sama sam koristila različite usluge i smatrala da žena treba da bude negovana. Iz svega toga se izrodio La Medic centar – kaže Katarina.


Izabrala je, kako kaže, vrhunske medicinske aparate koje je uvezla iz Izraela i SAD, napravila tim uglavnom medicinskih radnika pa tako u La Medic centru radi i doktor opšte prakse, dermatolog, nutricionista, fizijatar, ali i ginekolog.
– Nismo bolnica, zadržavamo se na preventivnoj medicini i u tom pravcu ćemo se i dalje razvijati. Ideja je da žena dođe kod nas i dobije kompletnu i kvalitetnu uslugu za negu tela. Uskoro pokrećemo i savetovalište za žene u menopauzi kojim će rukoviditi takođe lekari. Postoji savetovalište za trudnice, ali za ovu kategoriju žena ne, a mislim da su potrebna. Sledeći deo razvoja biće posvećen programima za čišćenje tela jer verujem da je to baza i osnova svega – kaže Katarina i dodaje da je u pripremi i centar u Beogradu.

Rebrendiranje starih poslova
Kako bi zaokružila čitavu priču i sve stavila pod kapu La Grupacije, koja sada zapošljava između 50 i 60 ljudi, nedavno je započela i proces rebrendiranja restorana u La Chicken House, a prodavnica u La mama. Prodavnice danas rade na tri lokacije; kao i restorani koji se nalaze u Pančevu i Zrenjaninu. U pripremi je otvaranje restorana i u Beogradu. – Ideja mi je da restorane razvijam i kao franšizu jer mi se već javljaju zainteresovani i mislim da postoji potencijal za ovakav vid restorana. S druge strane, u ovom trenutku neću širiti lanac prodavnica, ali obogaćujemo ponudu sa zdravim sokovima, salatama i verovatno ćemo imati određene organske proizvode – kaže Katarina.
Sa novim poslovima i identitetom joj je, kako kaže, srce na mestu i sve radi iz velike ljubavi, posebno nove poslove u kojima vidi i svoju ćerku Klaru.
– Ne znam da li će sve ovo novo uspeti, ali ne bih ni znala da nisam pokušala – kaže Katarina.

Autor: Vesna Lapčić

Izvor: Ekonometar, septembar

Related Posts