Bilo je to vreme ekonomske neizvesnosti, pogrešnih startova, naglih promena i naleta straha – ovako magazin Entrepreneur opisuje atmosferu u kojoj su franšizni sistemi poslovali prethodne dve godine, objavljujući svoju listu 500 najuspešnijih američkih franšiza (Entrepreneur’s Franchise 500®). Malo je biznisa koji su ostali „netaknuti“ pandemijom, većina je bila primorana da modifikuje i prilagodi način poslovanja novonastalim okolnostima i potrebama potrošača. Kakve su rezultate postigli franšizni sistemi sa najrazvijenijeg tržišta franšiza na svetu i ko se među njima posebno izdvojio?
Perspektivne branše i trendovi
Opšti i najpovoljniji utisak je da franšizini sektor u Sjedinjenim Državama, uprkos svemu, i dalje raste – navodi se u analizi magazina Entrepreneur. Za ulazak na ovogodišnju listu prijavio se rekordan broj kompanija – 1.177, koje su od jula 2020. do jula 2021. (što je period u kojem se prikupljaju podaci relevantni za rangiranje) dodale 17.082 poslovnice na tržištima širom sveta – što je 2,9% više nego prethodne godine.
Kako su zbog pandemije potrošači i u ovom periodu više vremena provodili kod kuće, tako je rasla i potreba za uslugama biznisa povezanih sa popravkama i uređenjem doma. Taj rast se „preslikava“ i na ovogodišnju listu, budući da je rangiran veći broj kompanija iz ovog sektora – 34 (za osam više u odnosu na prethodnu godinu). Kada se posmatra prosečan rast franšiznih jedinica u SAD, ovo je bila treća najbrže rastuća kategorija na listi, sa kompanijama koje su, u proseku, dodale 11 i više novih franšiznih jedinica, navodi se u analizi magazina Entrepreneur.
Za razliku od prethodnih godina kada se primećivao pad udela gastronomskih franšiza, ove godine se trend preokrenuo – posebno u kategoriji restorana brze usluge. Prošle je godine na listu ušlo 80 franšiza, ove ih ima čak 97. Gotovo 20% od ukupnog broja rangiranih franšiza odlazi na restorane brze usluge, a više od 25 brendova je ušlo u 100 najuspešnijih. Zanimljivo je – ističe se u analizi – da su neki od većih i poznatijih brendova iz ove kategorije prijavili manji broj restorana u odnosu na prošlu godinu, što ne menja utisak da je sektor gastronomije, u celini, ove godine bio stabilan i jak. Kao rezultat veće potražnje za zdravim obrocima i uslugom dostave, na listu su čak dodate tri nove kategorije: salate, poke (havajski specijalitet) i ghost kitchen (restorani koji imaju samo uslugu dostave).
Međunarodni rast i dalje nadmašuje rast u SAD – i to je trend koji se godinama ne menja, iako se razlika postepeno smanjuje – ove godine je u Sjedinjenim Državama otvoreno 6.179 novih franšiznih jedinica, a na međunarodnim tržištima – 7.741.
Najzad, zanimljivo je da je ove godine tržište iznajmljivanja znakova za dvorište eksplodiralo, toliko da su priređivači Entrepreneur-ove liste morali da uvedu posebnu kategoriju. I to, kategoriju koja je zabeležila najveći prosečni rast franšiznih jedinica u SAD, pri čemu su dve kompanije – obe relativno nove – ukupno dodale 569 franšiznih jedinica za godinu dana. Uspeh ove kategorije ukazuje na još jedan trend: preduzetnici koji se odluče za uzimanje franšize traže koncepte za koje ne treba izdvojiti mnogo novca, a posebno ako se radi o biznisima koji se mogu voditi od kuće i predstavljati dodatni izvor prihoda.
10 najuspešnijih američkih franšiza 2022.
- Taco Bell (brza hrana)
- The UPS Store (poštansko-kurirska služba, štampanje, usluge za MSP)
- Popeyes Louisiana Kitchen (brza hrana)
- Jersey Mike’s Subs (brza hrana)
- Culver’s (brza hrana)
- Kumon Math & Reading Centers (edukacija dece)
- Planet Fitness (fitnes)
- Servpro (restauracija, čišćenje, otklanjanje štete od požara, poplava)
- 7-Eleven (lanac supermarketa)
- Trophical Smoothie Cafe (smuti, sokovi)
Celokupnu listu Franchise 500 možete pronaći ovde.
Formula za rangiranje
Za rangiranje franšiza Entrepreneur koristi složenu formulu koja uključuje: veličinu franšizne mreže, stopu rasta, finansijsku snagu i stabilnost sistema, iznos početne investicije, starost kompanije, broj godina u franšizingu, procenat raskinutih ugovora. U formulu, međutim, ulaze i dodatni faktori kao što su: stepen podrške koju dobija primalac franšize, dužina obuke, pomoć u pregovorima oko zakupa poslovnog prostora ili pronalaženju izvora finansiranja. Osim toga, uzima se i faktor prepoznatljivosti brenda i prisustva na društvenim mrežama, koji takođe mogu da pokažu koliko koncepti rade na razvijanju kvalitetnog odnosa sa mušterijama, kao i ko se među njima trudi da dođe do novih grupa potrošača. Sve ovo, u sprezi sa finansijskim pokazateljima, pomaže da se rangiraju najjači brendovi i istaknu sistemi sa najboljim uslovima za primaoce franšize.
Autor: Nataša Bogojević