„Budućnost već sada zahteva kreiranje end to end rešenja, zaokruženih procesa koji biznis korisnicima daju optimalno rešenje po sistemu „ključ u ruke“. Veoma je uzbudljivo i velika odgovornost imati aktivnu ulogu u tome, kao ICT kompanija. Zato smo usmereni ka ponudi celokupnih rešenja, od konektivnosti, do platformi i aplikacija, odnosno bezbednosti i zaštiti korišćenja usluga. Isto tako, ne gubimo iz fokusa naš primarni biznis, o čemu govore i podaci RATEL-a da smo i u prvom i u drugom kvartalu ove godine operator kod kojeg korisnici najviše prenose svoje brojeve“, kaže Branka Pudrlja Durbaba, glavni direktor za tržište, A1 Srbija u intervjuu za portal Sve o novcu.
Nedavno je stupila na snagu nova faza međunarodnog sporazuma koja je omogućila korisnicima na Zapadnom Balkanu jednake cene rominga kao u domaćem saobraćaju. Ipak, tu se primenjuju pravila politike primerenog korišćenja. Šta to zapravo znači za korisnike?
Primena RLAH (Roam Like At Home) modela znači da roming, kao obezbeđivanje telekomunikacione veze za korisnika na lokaciji izvan države u kojoj je registrovao telekomunikacijske usluge – i dalje postoji, samo je niža cena. Preciznije, potrošnja minuta i poruka za većinu korisnika ista je kao u nacionalnom saobraćaju, zapravo prvo se troši besplatni sadržaj iz paketa, a posle toga se naplaćuje potrošnja van paketa prema cenama u nacionalnom sabraćaju.
Kada je reč o mobilnom internetu, tu je važna primena politike primerenog korišćenja zahvaljujući kojoj se sprečavaju zloupotrebe, tako da određena količina internet paketa može da se iskoristi bez dodatne naknade, posle čega operator ima pravo da naplati usluge prenosa podataka po cenama u nacionalnom saobraćaju, uvećanim za iznos naknade za roming.
Zbog toga preporučujemo korisnicima da se upoznaju sa raspoloživim sadržajem internet saobraćaja u skladu sa tarifom koju koriste, pre napuštanja zemlje i po povratku. Takođe, to je jedan od razloga zbog kojih je korišćenje roming dodataka, i pored primene RLAH modela, najpovoljnija opcija za razgovore i surf u inostranstvu.
Kako biste ocenili stepen konkurencije na srpskom tržištu telekomunikacija?
Mislim da je put naše kompanije dobar pokazatelj šta znači jaka konkurencija i šta kompanija mora da uradi u otvorenoj tržišnoj utakmici. Kada smo počeli sa radom u Srbiji pre 14 godina, ne samo da smo krenuli od nule, nego smo bili i u veoma nepovoljnoj tržišnoj poziciji. Ovde su postojala dva snažna mobilna operatora, tako da smo morali dvostruko više da se borimo za naklonost i poverenje svakog korisnika. Uprkos tome, od starta smo zadavali sebi visoke ciljeve i uspevali da ih nadmašimo, zahvaljujući posvećenosti naših zaposlenih i odnosu koji gradimo sa korisnicima. Poslednje četiri godine beležili smo odlične rezultate na svim poljima: povećali smo broj korisnika, teritorijalnu pokrivenost, zaposlili nove kolege, postali prva Family Friendly kompanija u Srbiji i učvsrtili imidž inovatora i operatora koji menja tržište telekomunikacija i društvo na bolje. Zahvaljujući tome, danas brojimo 1.600 zaposlenih i gotovo 2,5 miliona korisnika.
U kom pravcu će se telekomunikacione usluge razvijati narednih godina? Na čemu će biti akcenat? Šta je to što mogu da očekuju korisnici u Srbiji?
Iako je prva asocijacija na telekomunikacionog operatora – pružanje konektivnosti, A1 Srbija je, osim ljudi, usmeren i na povezivanje uređaja. Budućnost već sada zahteva kreiranje end to end rešenja, zaokruženih procesa koji biznis korisnicima daju optimalno rešenje po sistemu „ključ u ruke“. Veoma je uzbudljivo i velika odgovornost imati aktivnu ulogu u tome, kao ICT kompanija. Zato smo usmereni ka ponudi celokupnih rešenja, od konektivnosti, do platformi i aplikacija, odnosno bezbednosti i zaštiti korišćenja usluga. Isto tako, ne gubimo iz fokusa naš primarni biznis, o čemu govore i podaci RATEL-a da smo i u prvom i u drugom kvartalu ove godine operator kod kojeg korisnici najviše prenose svoje brojeve. Da bismo podržali trend rasta broja korisnika i njihove potrebe uveliko radimo na dodatnim infrastrukturnim proširenjima, posebno u Beogradu i u Vojvodini, koja će značajno unaprediti iskustva korisnika na čak 70 odsto mreže do kraja ove godine.
U kojoj meri telekomunikacioni operateri u Srbiji prate svetske trendove, a u kojim segmentima najviše zaostajemo?
Mislim da praćenje svetskih trendova nikada nije bilo manje upitno nego poslednjih nekoliko godina, zahvaljujući velikom trudu veoma stručnih kadrova. Već nekoliko godina naši korisnici pomoću mWallet aplikacije mogu da plaćaju online bez kreditne kartice, jednostavno kao kešom, i to bez otvaranja računa u banci i mesečnog održavanja.
Dobar primer je i da je A1 Srbija među samo 15 odsto operatora u svetu koji korisnicima nude benefite Narrow Band IoT tehnologije koja važi za najpouzdaniju globalnu tehnologiju za efikasniji, sigurniji i ekonomičniji prenos podataka za uređaje koji se povezuju internetom. Ako imamo u vidu da tržište Internet of Things uređaja raste velikom brzinom i procenjuje se do čak 75 milijardi evra do 2025. godine na svetskom nivou, onda je jasno koliko smo „u trendu“. NB IoT tehnologija je odlična za biznis korisnike jer pruža širok spektar primene – u poljoprivredi, saobraćaju, energetici, zaštiti životne sredine, proizvodnji, u svakoj oblasti u kojoj postoji merenje i slanje podataka.
Druga strana medalje je svest tržišnih učesnika o tome koliko brzo moraju da uhvate korak sa svetskim trendovima koje donosi digitalizacija. Ako pričamo o novim tenologijama, 5G nam donosi ogromne mogućnosti i zbog toga je neophodno da što pre uhvatimo korak sa svetom i omogućimo našoj industriji i kreativnim pojedincima šansu da razvijaju nove poslovne modele.
Šta će korisnici vaših usluga dobiti time što su sada deo nove, A1 Grupe? Da li se za njih nešto suštinski menja?
Prelaskom pod kapu internacionalnog brenda A1 dobili smo snažan vetar u leđa da dobre stvari po kojima smo prepoznatljivi dodatno unapredimo. Korisnici mogu da računaju da ćemo biti jači i bolji zahvaljujući internacionalnom iskustvu i podršci A1 Telekom Austrija Grupe, koja posluje u 7 evropskih zemalja i ima više od 25 miliona korisnika. U tom smislu novi brend je prilika da nadogradimo sebe kao zaposlene i kompaniju dovedemo na još viši nivo, unapređujući tržište telekomunikacija i kreirajući najbolje iskustvo korisnika za život u savremenom digitalnom dobu. Na primer, unutar Grupe posvećeni smo razvoju novih rešenja kroz A1 Digital.
Korisnici u Srbiji u narednom periodu mogu da očekuju napredne servise iz naše A1 porodice, ali i servise kreirane sa startapovima kroz A1 Startup. Već imamo takav primer, kao što je A1 Net Protect, cyber security dodatak za korisnike mobilnog i kućnog interneta koji smo nedavno lansirali. Tokom prvog meseca rada, on je zaštitio korisnike od preko 75.000 pretnji.