Svake godine sa cenama onlajn proizvoda se dešavalo isto – padale su. Pademija je preokrenula taj trend i cene onlajn proizvoda su počele da rastu, pokazuje izveštaj Adobe Digital Insights Idex. U avgustu ove godine onlajn cene su porasle 3,1 odsto u odnosu na isti period prethodne godine. To je 15. mesec u kojem cene onlajn proizvoda rastu u poređenju sa prethodnom godinom. Koliko je ovo velika promena pokazuje podatak da je vrednost ovih proizvoda u godini pre pandemije pala 5,2 odsto, dok je prosečan pad u periodu od 2015. do 2019. bio 3,9 odsto svake godine.
Najviše je poskupela odeća i to 15,5 odsto, pokazuje ovaj indeks, zatim lekovi koji se izdaju bez recepata (4,6%), sportska oprema (3,5%), medicinska oprema (3,2%), nameštaj (2,6%), čak i proizvodi za kućne ljubimce, cveće, nakit, proizvodi za ličnu negu. Rast cena zabeležilo je 12 od 18 proizvoda koje meri ovaj indeks. Najviše su pojeftinili kompjuteri (6,2%), a zatim igračke (4,9%) i elektronika (1,8%). Izgleda da ljudi i manje čitaju jer su i knjige jeftinije. Adob prati više od 100 miliona proizvoda američkih internet trgovaca na kojima kupuju ljudi širom sveta, ali jedan od pet dolara potroše Amerikanci.
Šta su razlozi?
Adob kao glavne razloge „internet“ inflacije navodi poremećene lance snabdevanja, ali i rast onlajn prodaje. Sami lanci snabdevanja su doveli do rasta cena sirovina i transporta te su trgovci svoje cene povećavali ne bi li zadržali isti nivo marži ili jednostavno nisu davali popuste kao ranijih godina.
Analitičari, ipak, procenjuju da bi ljudi mogli svoje navike da usklađuju u zavisnosti od kretanja cena te da će se mnogi zbog uštede vratiti oflajn prodaji.
Foto: Pexels