Rast fokusa na performanse, ubrzana primeni AI tehnologija, sve izraženije generacijske razlike i sve veći otpor zaposlenih prema promocijama bez povećanja plate su najnoviji HR trendovi kojiće biti prisutni i u Srbiji 2026. godine.
Prema ključnim nalazima, HR timovi širom sveta ulaze u godinu u kojoj prvi put posle šest godina performanse postaju prioritet broj jedan, dok se AI iz statusa „hype-a“ pomera u realnu svakodnevnu praksu.
Sanja Jevđenijević, HR stručnjak i direktorka HR Xcela, ističe da ulazimo u godinu u kojoj HR mora da balansira tri stvari: rast opterećenja zaposlenih, rast očekivanja od performansi i intenzivnu AI integraciju. „To menja ulogu HR-a i vraća nas na suštinu kako da ljudi i tehnologija zaista rade zajedno,“ kaže ona.
Performanse ispred angažovanosti – ali jedno bez drugog ne može
Prema izveštaju, 40% globalnih HR timova postavlja performanse kao ključni prioritet, odmah iza angažovanosti (39%). Ipak, high-performing kompanije naglašavaju da se ova dva elementa ne mogu razdvajati, jer se visoke performanse dugoročno mogu postići samo u okruženju gde ljudi osećaju angažovanost, svrhu i pripadnost.
AI postaje deo svakodnevnog HR rada
Više od 42% timova već eksperimentiše ili svakodnevno koristi agentic AI. Jevđenijević ističe da se isto dešava i u regionu: „AI neće zameniti HR. Ali HR koji ne koristi AI biće zamenjen HR-om koji ga koristi. Ključno je da tehnologiju stavimo u funkciju pravičnije evaluacije, pametnijeg upravljanja talentima i rasterećenja timova.“
Generacijske razlike postaju strateški faktor
Izveštaj pokazuje jasne razlike u stavovima generacija: Boomeri najviše podržavaju povratak u kancelarije i izuzetno veruju u ličnu interakciju, Milenijalci, kojih je najviše u HR-u, najčešće koriste AI alate u praksi. Gen Z je najotvorenija za tehnologiju, ali ima najveće etičke zabrinutosti oko upotrebe AI.
„Za tržište Srbije ovo je posebno važno jer HR mora da vodi dijalog između generacija. Liderski tim često čine boomeri i Gen X, dok većinu zaposlenih čine milenijalci i Gen Z. Bez razumevanja razlika nema stabilne kulture“, objašnjava Jevđenijević.
Zaposleni sve češće odbijaju promocije bez povećanja plate, a predstavnici generacije Z najčešće ne planiraju ostanak u kompaniji, ukoliko se promocija ne desi u prvih 18 meseci rada i ukoliko je ne prati adekvatna ili očekivana kompenzacija.
Prema dostupnim podacima, imamo činjenicu da čak 43% HR profesionalaca navodi da se od zaposlenih očekuje više posla bez povećanja plate, a 47% prijavljuje porast otpora kod zaposlenih. Naravno, sve ovo utiče na posvećenost, angažovanost pa samim tim i rezultate poslovanja.
„Zaposleni 2026. godine ne pristaju više na ’nevidljivo povećanje posla’. Kompanije moraju da budu transparentnije, da bolje planiraju uloge i da povežu očekivanja sa adekvatnom nagradom i naravno prate tržišne trendove“, naglašava Jevđenijević.
HR Xcel: preporuke za kompanije u Srbiji za 2026.
Na osnovu globalnih nalaza i iskustva iz prakse, HR Xcel preporučuje da kompanije u 2026. godini povežu performanse i angažovanost u jedinstven, održiv sistem i bez obzira na izazove sa kojima se svi susrećemo, ne odustaju od ulaganja u razvoj ljudi i unapređenje organizacione kulture. Istovremeno, AI bi trebalo uvoditi postepeno i kontrolisano, kako bi rasteretio administrativne procese i omogućio menadžerima više vremena za rad sa ljudima.
Drugi važan zadatak biće uređenje politika nagrađivanja, posebno u pogledu smanjenja unapređenja bez povećanja plate, uvođenja jasnih kriterijuma za napredovanje, vrednovanje i prepoznavanje vrednosti koju zaposleni donosi i stvara.
Konačno, kompanije će morati da prilagode procese i komunikaciju potrebama različitih generacija koje danas rade zajedno, kako bi se izgradio stabilan i podsticajan radni ambijent, što se ogleda i u uvođenje digitalnih platformi za komunikacije koje su dostupne svim zaposlenima, kako bi komunikacija bila transparentna, blagovremena i dvosmerna, bez obzira na poziciju i mesto rada. Danas je nemoguće graditi imidž poželjnog poslodavca bez adekvatne platforme za internu komunikaciju koja se implementita kroz mobilnu i web aplikaciju.
Razvoj lidera i mendžera biće presudni za performanse i kulturu. „Kompanije koje na vreme pripreme svoje lidere i menadžere i uvedu jasnu AI strategiju, biće u poziciji da vode tržište, a ne da mu se prilagođavaju“, zaključuje Jevđenijević.
