Većina Generacije Z razmišlja o pokretanju svog posla

by Vesna Lapčić

Generacija Z prva je koja je odrasla uz društvene mreže, digitalno je potpuno pismena, međutim ne i finansijski. Suprotno očekivanom, kada se analiziraju njihove navike vidi se da su fokusirani na zdravlje više nego sve ranije generacije, dok u pogledu novca troše obazrivo, pragmatično, društveno su odgovorni i svrha im je važnija od profita. Ipak, i pored toga u budućnosti žele da zarađuju između 2.000 i 3.000 evra.

Iako danas, ulaskom na tržište rada, postaju finansijski sve aktivniji, čak 55 odsto ispitanika koji su pripadnici generacije Z novčano i dalje zavisi od roditelja. Za  većinu finansijskih odluka savetuju se sa roditeljima, ali i pored toga razmišljaju o pokretanju sopstvenog posla. Ovo je jasan pokazatelj da imaju preduzetničku inicijativu, kao i činjenica da je danas u APR-u u Srbiji registrovano 67.200 mladih preduzetnika. Uprkos tome, predstavnicima ove generacije i dalje su potrebna znanja i saveti koji će im olakšati upravljanje novcem.

Upravo zbog toga moderne banke počinju sve više da menjaju svoj pristup prema mladima, da kreiraju usluge za startap kompanije i da se bave predviđanjem finansijskog ponašanja generacije Z. U OTP banci, koja je jedna od prvih banaka koja je temu finansijske edukacije stavila među svoje prioritete, analizirali su kako će njihovi budući klijenti postupati i gde će im biti potrebna podrška. Njihovo iskustvo pokazuje da sve više klijenata koristi svoj mobilni telefon kao novčanik, u vidu Apple Pay, Google Pay ili mCard usluge koju OTP banka ima u svojoj ponudi, a upravo se očekuje da će generacija Z biti najveći korisnik pomenutih usluga.

 

Dobre navike generacije Z:

  •  Svakodnevno korišćenje m-banking i e-banking usluga
  • Plaćanje preko QR koda
  • Online plaćanja
  • Beskontaktna plaćanja prilikom kupovine
  • Automatsko plaćanje računa

 

 

Tri finansijske navike budućnosti

Iz OTP banke poručuju, da digitalizacija, podjednako koliko i njihov pogled na svet utiče i oblikuje finansijske navike korisnika što će uzeti većeg maha u budućnosti, a ključne promene koje se očekuju su:

  • Obavljanje finansijskih transakcija bez odlaska u ekspoziture – chat bot će zameniti službenike u bankama, veštačka inteligencija će se koristi za automatizaciju mnogih bankarskih procesa, a u takvom cyber okruženju generacija Z se odlično snalazi.
  • Fin-Tech – ekspanzija tehnološko – finansijskih kompanija, kao bliži model rada, biće češći izbor pripadnicima gen Z. Ovo će svakako doprineti i tradicionalnim bankama, jer će dovesti do razvoja bankarske regulative i usklađivanja zakonskih okvira sa digitalnim oblicima poslovanja.
  • CROWDFUNDING (platforme za grupno investiranje) – Crowdfunding predstavlja zajedničko finansiranje od strane velikog broja pojedinaca, manjih ili većih firmi za pokretanje svog biznisa. Generacija Z, kao prva generacija koja u fokus stavlja svrhu i empatiju, više će tražiti ovu vrstu rešenja za pokretanje svojih biznisa.

 

Related Posts