Ne treba da podsećamo da se nedavno i sam predsednik Srbije založio da se određeni proizvodi koji se gotovo svakodnevno nalaze u potrošačkoj korpi prodaju po akcijskim cenama. Da bi se pomoglo onima koje je inflacija najviše ugrozila, a to su najsiromašniji. Međutim, trend rasta kupovine proizvoda na akciji govori da te proizvode ne kupuju samo najsiromašniji ili je siromašnih sve više.
Iako je ranije čak i guvernerka NBS, Jorgovanka Tabaković, izjavljivala da na obračun inflacije mogu da utiču i akcijske ponude, trenutno nije poznato u kojoj meri su akcije u celini, a konkretno i ta akcija „Bolja cena“, uticale na smanjenje inflacije. Ono što se jeste desilo u oktobru, barem prema zvaničnim podacima Republičkog zavoda za statistiku, jeste da je međugodišnja inflacija konačno jednocifrena i iznosila je 8,5 odsto u odnosu na isti mesec prošle godine.
Ni u trgovinskim lancima sa kojima je razgovarao portal Sveonovcu nisu mogli da komentarišu u kojoj meri su akcijske ponude uticale na inflaciju, ali je iz odgovora više nego jasno da su akcije potrebne građanima te da se određeni proizvodi isključivo i kupuju na akciji. Takav trend je naročito prisutan poslednje tri godine odnosno sa početkom drastičnog rasta cena osnovnih životnih namirnica i ostalih proizvoda.
REČ trgovaca: I mleko i deterdžen se kupuju na akciji
U Univerexportu kažu za portal Sveonovcu da na osnovu istraživanja koja su im dostupna, ali i na osnovu njihovih internih podataka, akcijske cene jesu jedan od važnih faktora koji utiču na donošenje odluke o kupovini.
„Primetan je rast akcijske prodaje u ukupnoj prodaji i to je trend koji je prisutan već neko vreme. Trend rasta prodaje proizvoda koji su na akciji je trenutno aktuelan, ali isto tako prisutan i tokom 2021. i 2022. godine“, kažu u ovom trgovačkom lancu.
Postoje kategorije, kako kažu u Univerexportu, u kojima se veći deo prodaje obavlja samo kada su akcije, na primer hemija, to jest proizvodi iz kategorije kućne i lične higijene.
„Kada govorimo o promenama u navikama potrošača, veća je zainteresovanost za zdraviji i organski program. Namirnice iz ove kategorije beleže trend rasta zastupljenosti u potrošačkim korpama, a sve to govori i o promeni nekih životnih navika potrošača” kažu u ovom trgovačkom lancu.
U kompaniji Delhaize, vlasniku trgovačkog lanca Maxi, kažu da postoji povećana potražnja artikala koji su na promociji u sledećim kategorijama: kućna hemija, lična higijena, kafa, čajevi i napici, sezonske namirnice, program „Sve za bebe“, kao i mlečni proizvodi.
Stabilnu prodaju, takođe, imaju i proizvodi pred istek roka. Oni su jasno označeni i izloženi u radnjama i potrošači su do sada pokazali pozitivan stav prema ovim akcijama, kaže ovaj trgovac.
„Da bismo omogućili kupcima još racionalnije raspolaganje kućnim budžetom, ključni deo naše strategije su i dalje proizvodi privatnih robnih marki pod oznakom „plave cene“. Među artiklima obeleženim plavom bojom može se nabaviti sve što je neophodno jednom domaćinstvu, počev od osnovnih životnih namirnica pa do sredstava za higijenu. Trenutno nudimo oko 1000 artikala sa ovom oznakom, a u planu je proširenje asortimana do 2000 proizvoda. Artikli privatne robne marke sa oznakom „omiljene cene“ kontinuirano pružaju vrhunski kvalitet po pristupačnim cenama, koje se redovno ažuriraju, na nedeljnom nivou“, kažu u Delhaizeu.
U trgovačkom lancu Lidl nisu precizirali u kojoj meri proizvodi na akciji učestvuju u potrošačkoj korpi, ali jesu rekli da prate tržište i nude ono što je tržištu potrebno pa tako uvode i dodatne akcije.
„Kompanija Lidl Srbija se trudi da u svakom trenutku potrošačima ponudi najbolji odnos cene i kvaliteta, kao i da odgovori na aktuelne potrebe potrošača. Zato kontinuirano pratimo potrošačke navike i analiziramo tržište sa ciljem da kada pogledamo potrošačke korpe sa proizvodima uporednog kvaliteta, korpa kupljena u Lidlu, bude najpovoljnija. Ovo postižemo našim redovnim cenama, ali i proizvodima na akciji, kako i uvođenjem novih akcija, kao što je na primer „Super Sreda“, kada se jedan odabrani artikal nalazi na većem popustu koji se ostvaruje skeniranjem Lidl Plus aplikacije“, rekli su u ovom trgovačkom lancu za portal Sveonovcu.
Kupovine uz aplikaciju za dodatni popust
Trgovački lanci su pokrenuli i mobilne aplikacije kao jedan od programa lojalnosti. Potrošači koji koriste aplikaciju ostvaruju dodatne povoljnosti. Tako se određeni, naznačeni proizvodi, umesto po redovnoj ceni uz skeniranje aplikacije mogu kupiti sa popustom, a takođe postoje i personalizovani popusti kreirani za konkretnog potrošača.
„Moj MAXI“ aplikacija lojalnosti, koja ima više od milion korisnika, pruža jedinstvene personalizovane promocije zahvaljujući algoritmu koji pamti izbore potrošača, nudeći svake nedelje 8 proizvoda na akciji specifično odabranih za svakog korisnika, i ovi proizvodi se mogu kupovati neograničeno tokom promotivnog perioda.
„Sve korisnike aplikacije dodatno očekuje više od 50 proizvoda koji su na akcijskom sniženju samo za njih. Početkom novembra korisnici su sem poboljšanog vizuelnog izgleda i funkcionalnosti, dobili mogućnost i da prate svoje mesečne uštede zahvaljujući popustima koje aplikacija nudi, kao i da imaju detaljan uvid u potrošnju u svim Delez prodavnicama“, kažu u Delhazeu.
„Lidl Plus“ je mobilna aplikacija za kupovinu koja nudi brojne benefite i pogodnosti za potrošače vtog lanca, a lansirana je u februaru 2022. godine. „Svakog korisnika u našem lojaliti programu čekaju kuponi i brojne funkcionalnosti koje mu prilikom svake kupovine pomažu da uštedi, a da su to prepoznali i naši potrošači, govori činjenica da je za manje od mesec dana od kada smo imali i zvanični go live, aplikaciju preuzelo više od pola miliona korisnika“, kažu u Lidlu.