Piše: Milena Avramović-Bjelica, izvršni direktor i suosnivač agencije Chapter 4
Pandemija korona virusa je zaustavila sve aktivnosti u celom svetu i poslovanje i živote ljudi. Bez obzira na ogroman tehnološki napredak čovečanstva, pokazalo se da je ljudska rasa podbacila u najosnovnijim postulatima ljudskosti, a to je solidarnost među nacijama i državama. Čitali smo kako jedni zabranjuju izvoz medicinske opreme koja život znači, drugi „kradu“ humanitarne pošiljke namenjene trećima, treći su pod izgovorom o brizi za stanovništvo uveli vanredna stanja kršeći osnovna demokratska načela, a to su sloboda kretanja i sloboda govora i takvih primera postoji mnogo…
U suštini pandemija je vratila ljudsku rasu na osnove postojanja – preživljavanje. Neki poslovi su potpuno onemogućeni, kao što su putovanja koja sa sobom nose opstanak miliona radnih mesta ljudi koji rade u turizmu, hotelijerstvu, restoranima, prodavnicama suvenira, muzejima, galerijama… Preko noći nam se preokrenuo i promenio i poslovni i privatni život. Svi koji to možemo, mi u Chapter 4 smo još od 13. marta, prešli na rad od kuće. Neki drugi pod određenim kontrolisanim uslovima, u smislu zaštite, rade da bi smo mi ostali mogli da preživimo, tu mislim na medicinsko osblje, proizvođače lekova, zaštitne opreme – maski, dezinfekcionih sredstava…hrane, prodavce, farmaceute…
Svi koji su mogli svoj posao da prenesu na onlajn su to i uradili, štampani magazini, ne svi, počeli su da izlaze kao onlajn izdanja, jer je većina kompanija i brendova poptuno ili skoro potpuno zaustavila svoje marketinške kampanje i PR aktivnosti.
U ovakvim, kriznim i teškim vremenima, pokazuje se koliko su komunikacije ustvari važne, da ne kažem najvažniji segment biznisa, kao i odnosi sa svim javnostima – internim, eksternim, potrošačima, poslovnim partnerima, institucijama, lokalnim zajednicama…
Faktički je pandemija postavila komunikaciju u prvi plan i u središte zbivanja. Svakodnevno dobijamo što od eksperata iz struke – lekara, predstavnika države, lidera u biznisu različite poruke koje se razlikuju po tonu i sadržaju u zavisnoti ko govori.
U situaciji punoj nepoznanica, kao što je ova, čini se da jedino što imamo jeste komunikacija. Dobra komunikacija omogućava ljudima da znaju šta treba da rade, kako da zaštititi sebe i druge i pomaže im da uravnoteže svoje strahove sa konkretnim informacijama koje dobijaju. A to znači da komunikacija mora da bude i sada, kao i inače, pravovremna, tačna, jasna i transaprentna.
Čak i kada smo u karantinu, koronavirus ne bi trebalo da ugrozi strategiju koju kompanije i brendovi imaju. Publika i dalje želi i treba da dobija informacije od brendova. Novinarima su potrebne i vesti koje se ne tiču pandemije da bi ih podelili sa svojom publikom. Ne treba sve da stane, već mora da se nađe način kako da se poruke prilagode aktuelnoj situaciji i da se dele relevantne informacije sa medijima, a preko njih i ciljnim javnostima. Naravno da određene projekte treba odložiti, ali ne treba potpuno prestati sa komunikacijom i marketingom.
Brendovi i kompanije moraju da pokažu da su podrška pre svega svojim zaposlenima i da brinu o njima, a onda da su i podrška zajednici. Kroz internu komunikaciju moraju da pokažu da su im zaposleni najvažniji resurs i da će učiniti sve da ih i u fizičkom i mentalnom smislu zaštite, da pokušaju uz adekvatne mere da sačuvaju sva ili što više radnih mesta. Što se društvene odgovornosti tiče u prethodnim nedeljama smo videli koliko su kompanije donirale proizvoda, novca kako bi se obezbedile osnovne životne namirnice najugroženijim sugrađanima, do donacija preko potrebne medicinske opreme.
Logično je da su se interesovanja korisnika promenila u ovom vremenu. Imajući to u vidu, kompanije i brendovi treba da shvate kako korona virus utiče na njihov proizvod i uslugu, a kako na njihovu ciljnu javnost, šta su prioriteti te javnosti i kako svoje poruke da prenesu svojim korisnicima. Odgovarajući na ova pitanja doći će se do zaključka koji sadržaji i kampanje su adekvatni, a koje treba ostaviti po strani i sačekati da sve ovo prođe.
Naravno da kompanije i brendovi moraju biti oprezni kako promovišu sadržaj tokom pandemije, jer ipak je virus na vrhu liste prioriteta svih ljudi. Nije vreme da se nasumični sadržaji ubace u nečije feedove društvenih medija ili u druge komunikacione i prodajne kanale. Ako to učinite, to bi moglo biti pogrešno shvaćeno i izazvati negativne reakcije.
Neki brendovi i dalje objavljuju redovne sadržaje, dok istovremeno dele važne informacije u vezi sa korona virusom. To pokazuje njihovoj publici da su uključeni u ono što se događa dok još uvek isporučuju sadržaj vrhunskog kvaliteta.
Drugi brendovi su odlučili da svoju socijalnu strategiju prebace na zajedničke konkretne savete koji se odnose na korona virus koji će pomoći njihovoj publici u ovom teškom periodu.
Poenta je da nastavite da angažujete svoju publiku, zdravom dozom empatije.
Živimo u neizvesnim vremenima, ali to ne znači da i dalje ne možete imati uspešne PR i marketinške strategije. Samo što se te strategije moraju prilagoditi.