Porodica Stević 39 godina uzgaja šampinjone, sada imaju nove proizvode

by Vesna Lapčić

Brend Dšamp, pod kojim se prodaju marinirani šampinjoni i namazi različitih ukusa, već tri godine osvaja potrošače u Srbiji. A sve je počelo pre 39 godina. Naime, poslovni put porodice Stević, koja je osmislila proizvode pod ovim brendom, počeo je proizvodnjom šampinjona u selu Majilovac, nedaleko od Velikog Gradišta. Radojica Stević i njegova supruga Gorica godinama su bili jedan od najvećih proizvođača svežih šampinjona u Srbiji, ali su vremenom shvatili da je potencijal srpske privrede ne samo u proizvodnji sveže hrane već u proizvodnji višeg stepana prerade.

Isprobavali su recepte, razmenjivali mišljenja sa svojim prijateljima dok nisu došli do onog koji im se najviše dopao – marinirani šampinjoni u vinu, ulju i začinima bez konzervansa. Kada su bili sigurni da je to prava kombinacija odlučili su da taj proizvod ponude i drugima.

„Reč je o porodičnom receptu koji smo osmislili za svoje goste i sebe jer je bilo prirodno da se na našoj trpezi nađu šampinjoni u različitim oblicima. Videli smo da se ljudima sviđa i rešili smo pre tri godine da taj proizvod ponudimo i drugima“, kaže Marija Stević, zadužena za marketing i promociju ovog brenda.

Foto: Dragana Mitrović (Instagram profil @draganamitrovic_ph)

Dšamp je porodični biznis. Radojici i Gorici su se vremenom priključile i njihove ćerke Marija i Mirjana, obe arhitekte po obrazovanju. One su i kreirale naziv brenda, izgled etikete i logoa, a zadužene su za promociju i plasman proizvoda, dok se roditelji u Majilovcu bave uzgojem šampinjona i pravljenjem gotovih proizvoda. Osluškujući potrebe tržišta, najviše kupce koji su zavoleli marinirane šampinjone, osmislili su i nove proizvode – namaz od šampinjona sa suvom šljivom, renom i treći ukus je sa ljutom halapenjo papričicom.

„Počeli smo sa ova tri ukusa da zadovoljimo najbrojniju ciljnu grupu. Naime, kod nas se mnogo jede crveno meso, a ono se često kombinuje sa renom, zatim mnogo ljudi voli ljute dodatke, a sve više je i onih koji eksperimentišu sa ukusima poput mene – zato ukus suve šljive. Uskoro će se na tržištu pojaviti i novi ukusi“, kaže Marija Stević.

Dšamp marinirane pečurke i namazi su takođe idealan izvor proteina za vegetarijance i vegane, tako da je i ova ciljna grupa pokrivena ponudom, dodaje ona.

Foto: Dragana Mitrović

Gde kupiti Dšamp?

Dšamp proizvodi mogu da se kupe u desetak prodavnica u Beogradu, jednoj u Inđiji i Požarevcu, koje prodaju različite delikatese. Prva radnja koja je širom otvorenih ruku prihvatila Dšamp bila je Domaccini. Pored ovih, Dšamp se može kupiti i u prodavnici Meraki u kojoj se prodaju grčki proizvodi. Na Kalenićevoj pijaci u Beogradu Dšamp se prodaje u prodavnici Francuske tajne, zajedno sa francuskim autohtonim sirevima.  Dšamp se može kupiti i u prodavnicama: Atelje uksa, Dućan prirode, Dve banane, Pršutara, Moja pijaca, Vočni biseri, Kilo i gram, Deli In, Magaza 1878, Žabac, Bio dućan MaFi, Krin.

Marija Stević kaže da ih u Beogradu već potrošači, ali i vlasnici prodavnica prepoznaju, jedni drugima preporučuju, ali i da sama prati tržište i kad uvidi da bi se negde njihovi proizvodi uklopili kontaktira vlasnike.

„Najviše nam nedostaju gastromanifestacije, ne samo zbog prodaje i kontakta sa kolegama, već i zbog toga što je to bio najbolji način da se upoznamo sa potrošačima, da razmenimo mišljenja i izgradimo poverenje. Ljudi jako cene lični kontakt. Nama su upravo naši kupci dali ideju da pravimo namaze. Zato nam je kontakt sa njima dragocen“, objašnjava Marija.

Iako je korona virus izazvao mnogo negativnih posledica, ona kaže da postoje i pozitivne poput toga da ljudi sve više vode računa o zdravoj ishrani, biraju proizvode bez konzervansa i veštačkih dodataka. Osim toga počeli su da cene domaće proizvode.

Prodaja tokom korone nije opala, samo su se kupci preorjentisali na druge načine kupovine i okrenuli onlajn poručivanju. „Vlasnici prodavnica u kojima prodajemo naše proizvode i sami shvataju da moraju da budu prisutni na internetu, društvenim mrežama tako da ulažu u nove kanale prodaje. Pojedini, poput Domaccini, stalno prate dešavanja i potrebe pa su tako osmislili piknik paket kada su videli da ljudi masovno odlaze na izlete u prirodu. To je samo jedan od primera, a njihova aktivnost je i nama dobrodošla“, kaže Marija.

Foto: Dragana Mitrović

Šta je ključno da bi se izdvojili na tržištu?

Marija kaže da je odgovor na ovo pitanje  sačinjen od 3 faktora: potražnje, kvaliteta, dizajna.

Sa stanovišta potražnje, potrebno je pratiti tržište i slušati šta kupci žele. Zato je direktan kontakt sa kupcima jako važan. Ne samo da smo uz pomoć pitanja kada ćete dobiti namaze, proširili asortiman, već smo naučili da je najbolje slušati kupce. U pogledu potražnje, ove godine smo distrubuciju proizvoda proširili i na restorane. Tako, pored radnji gde se naš proizvod prodaje, radimo na tome da se Dšamp uvrsti i u kuhinje restorana. Prvi sa kojim smo ostvarili ovaj vid saradnje je splav – restoran Korzo na Savi na Novom Beogradu. Uz razgovor sa šefom kuhinje Vlajkom Pešićem i na njegovo veliko oduševljenje ukusom mariniranih pečuraka koji se krije u našim teglicama, dobili smo ponovo vetar u leđa. Sada se Dšamp može probati uz dimljenu tunu i sos od manga, sve zahvaljujući dobroj energiji i želji za saradnjom koju šef Vajko poseduje“, kaže Marija.

Sledeći faktor je kvalitet!

Jako bitna stavka koja se sastoji od velikog i dugog rada na samom proizvodu. U našem slučaju je neminovno da proizvod bude zdrav, od zdravih sirovina, bez dodataka veštačkih boja, pojačivača ukusa i konzervansa. Naš potencijal leži u tome što sami proizvodimo pečurke i što je proizvodnja kontrolisana, tako da se zna šta teglica Dšampa sadrži. Napomenula bih i da je ručni rad poseban deo proizvodnje koji doprinosi da ukus Dšampa bude ovakav kakav i jeste – jedinstven“, kaže Marija.

Treća stavka je dizajn!

„To je ono što svima prvo privuče pažnju, vizuelno. Sestra i ja uvek radimo na novim rešenjima i stalno dorađujemo etikete jer smatramo da treba težiti ka boljem. Crtanje nam nije strano, tako da se snalazimo i u ovoj sferi. Svesne smo da nismo grafički dizajneri, ali na ovaj način nam se nekako čini da etiketa „ima dušu“, ističe Marija.

Ova mlada preduzetnica kaže da pored svega navedenog veruje da su za uspeh važni istrajnost i upornost.

Foto: Dragana Mitrović

Za sada porodica Stević pravi samo kratkoročne planove. Rade na novim ukusima namaza i unapređenju celokupnog poslovanja i proizvodnje. Najvažnije im je da uz rast prodaje održe i princip da se proizvodi prave ručno bez upotrebe konzervansa i aditiva. Naredni korak je i da prošire saradnju sa HORECA sektorom.

„Mi još uvek ne možemo da kažemo da smo uspešni do te mere da se proizvod izvozi, ali, šta je na kraju krajeva uspeh? Za sada smo uspeli da izmamimo osmehe kada je Dšamp na trpezi i to je zapravo najveći uspeh. Kada jedan kupac kaže da ne može da zamisli obrok bez naših šampinjona, znamo da će većina potvrditi“kaže Marija.

Autor: Vesna Lapčić

 

Related Posts