„PARALELNI TOKOVI“ – prikaz srpske avangardne i eksperimentalne umetnosti

by Vesna Lapčić

Izložba Paralelni tokovi, Wiener Art kolekcije, otvorena je sinoć u Umetničkoj galeriji Narodnog muzeja Kruševac i predstavilja 50 pažljivo odabranih umetničkih radova koji se kreću u širokom rasponu od klasične slike, objekta, fotografije, video rada i skulpture, obuhvatajući period dinamičnog umetničkog razvoja od 50-ih godina, pa sve do prve decenije novog milenijuma.

U svom obraćanju prisutnima domaćin izložbe, Nikola Pantelić, direktor Narodnog muzeja Kruševac, istakao je značaj korporativnih kolekcija za podsticanje umetničke produkcije i novih umetničkih praksi, i izrazio zadovoljstvo zbog saradnje  na ovoj izuzetnoj postavci.

Širok vremenski raspon stvaralaštva koji je obuhvaćen izložbom, odabran je sa namerom da se pokaže bogatstvo alternativnih razmišljanja o umetnosti i njenim granicama, i to kroz ključne radove u kojima su ta razmišljanja bila prvi put artikulisana.

„Pojavivši se na domaćoj umetničkoj sceni kao paralelan tok, u složenom tkivu srpske umetničke scene, ovaj izraz srpske avangardne, radikalne i eksperimentalne umetnosti, ne samo da nije zaostajao za najavangardnijim tokovima u zapadnoj umetnosti, već je u pojedinim slučajevima išao i ispred njih“, istakao je Saša Janjić, kustos izložbe.

Svi radovi čine važan deo Wiener Art kolekcije savremene srpske umetnosti koju je kompanija Wiener Städtische osiguranje počela da formira 2011. godine i koja sa preko 600 radova, koliko danas broji, predstavlja jednu od najreprezentativnijih zbirki novije umetnosti kod nas i retku kolekciju sa ovih prostora koja se sistematično i dosledno bavi sakupljanjem i čuvanjem umetničkih dela savremene srpske umetnosti.

„Većina radova okupljenih na izložbi Paralelni tokovi bili su predstavljeni austrijskoj publici na izložbi „Unknown Familiars” (Nepoznati poznanici) u prestižnom bečkom Leopold muzeju u periodu maj-oktobar 2024. godine. Odmah po povratku u Srbiju, naša publika ima priliku da se upozna sa istinskim remek delima domaće umetničke scene, koja odražavaju duh svog vremena, istovremeno se krećući ispred uvreženih društvenih, političkih i umetničkih praksi u vreme nastanka“, izjavila je Nela Bojović, rukovodilac marketinga Wiener Städtische osiguranja.

Radove umetnika – Vladana Radovanovića, novosadske grupe Dei Leči (Bora Vitorac i Dragoljub Pavlov), Mrđana Bajića, Gergelj Urkoma, Srđana Apostolovića, kao i predstavnika beogradske konceptualne scene – Dragoljuba Raše Todosijevića, Zorana Popovića, Neše Paripovića, Radomira Damjanovića Damjana, kao i umetnica Mire Brtke, Milene Čubraković i Ane Bešlić, Kruševljani i gosti ovog grada moći će da vide do 10. maja do kada izložba traje. Nakon Kruševca, izložba putuje u Pirot i druge gradove u Srbiji sa ciljem obogaćivanja kulturne ponude, čime Wiener

 

 

Städtische osiguranje nastoji da doprinese povećanju dostupnosti i raznovrsnosti kulturnih sadržaja u različitim sredinama.

Radovi i opus umetnika dostupni su na sajtu: https://art.wiener.co.rs/

Related Posts