„Konkurencija u veleprodaji autodelova je u prethodnih nekoliko godina prilično intenzivna. Ulazak velikih, međunarodnih kompanija značajno menja situaciju na ovom tržištu koje je u prethodne tri decenije bilo rezervisano za nekoliko velikih domaćih igrača. Ponuda delova se značajno poboljšala, uspostavljaju se novi logistički standardi i sada dolazimo u situaciju da imamo manjak kvalifikovane radne snage sa iskustvom u auto-industriji, što je jedan od segmenata u kom se trenutno vodi najveća bitka među veleprodavcima“, kaže Nikola Đurović, direktor onlajn prodavnice Prodaja delova na početku razgovora za portal Sveonovcu odgovarajući na pitanje kakva je danas konkurencija na tržištu auto delova, posebno u veletrgovini.
Đurović dodaje da opšta inflacija ne dozvoljava uvoznicima i veleprodavcima da preterano koriste cene kao sredstvo konkurentske borbe tako da logistički aspekti: dostupnost artikala, vreme isporuke, fleksibilnost prilikom plaćanja, tehnička podrška…, ostaju glavni izvor konkurentske prednosti. Veleprodavci, kako kaže, u ovoj industriji diktiraju uslove na kompletnom tržištu rezervnih delova s obzirom da većina njih ima razvijene i maloprodajne mreže.
A kakva je situacija u onlajn svetu u kojem vi poslujete?
U našem segmentu, maloprodaji auto-delova putem interneta, konkurencija nije razvijena. Pored naša dva sajta, Prodaja delova i AutoHUB, koja dominantno drže prvo mesto u ovom segmentu postoji još nekoliko manjih sajtova iza kojih stoje samostalni preduzetnici bez zaposlenih ili veletrgovci kojima je to dodatni izvor prihoda. Veoma visoka barijera ulaska, koja se sastoji od velikih inicijalnih ulaganja, kompleksnih baza podataka i specifičnog tehničkog znanja, čuva nas od direktne konkurencije. Naš najveći konkurent u ovom trenutku su postojeće kupovne navike vozača koji nisu navikli da sami kupuju rezervne delove, tako da je krajnji cilj svih naših napora da što više vozača upoznamo sa benefitima kupovine auto-delova preko interneta.
U prethodne dve godine otvorilo se nekoliko velikih marketplace (onlajn tržni centri) platformi kao što su Shoppster, Ananas, Bazzar… Da li su vam ove platforme konkurencija? Koje su vaše ključne prednosti u odnosu na druge internet prodavnice?
Nama je jako drago što se ovakve platforme otvaraju, treba da ih bude što više.
One vrše nekoliko važnih funkcija. Prvo, uvode cenovnu transparentnost, drugo, edukuju stanovništvo i motivišu ih da kupovinu obavljaju preko interneta, treće, podižu lestvicu u logistici i stimulišu kurirske službe i druge učesnike u logističkom procesu da budu efikasniji.
Ovakve platforme nisu naši direktni konkurentni iako većina njih ima u ponudi neki deo auto-moto asortimana (uglavnom gume, akumulatore, auto-kozmetiku, dodatnu opremu…) to nije ono na čemu se zasniva naš poslovni model. Mi smo specijalizovani za auto-delove koji zahtevaju profesionalnu identifikaciju putem broja šasije (na primer delovi kočionog sistema, delovi motora…), upotrebu specijalizovanih softvera i stručan tim korisničke podrške. Stručan tim korisničke podrške nije fraza, obuka za prodavca auto-delova, početnika, traje šest do 12 meseci. Trenutno imamo devet iskusnih prodavaca u timu i taj broj stalno raste. Pored ovoga, naša najveća prednost je svakako vreme isporuke koje je daleko iznad proseka u Srbiji zato što mi sve pakete šaljemo u roku od 24-48 sati od momenta naručivanja, naši kupci mogu da biraju isporuku na kućnu adresu ili na jednu od 122 pickup lokacije, a od nedavno imamo Click&Collect opciju za preuzimanje delova u našem magacinu što kupcima omogućava da u najvećem broju slučajva delove preuzmu istog radnog dana.
Prošla godina je bila prilično turbulentna. Kako su se globalna dešavanja odrazila na tržište auto delova, pre svega, kada su u pitanju lanci snabdevanja i inflacija?
Dosta se u javnosti provlači priča o nestašicama auto-delova ali se to uglavnom odnosi na nestašicu sirovina za proizvodnju delova za prvu ugradnju na osnovu koje kasni proizvodnja automobila. U aftermarket segmentu, u kome mi poslujemo, primetne su određene nestabilnosti ali ni blizu tog nivoa, naročito u Srbiji gde su vodeći veletrgovci, naši dobavljači ovu krizu dočekali sa dobrim lagerima koje uspešno dopunjavaju tako da mogu da kažem da mi, a posledično i naši kupci, nismo osetili nedostatak delova u ponudi. Što se tiče inflacije, to su globalni tokovi na koje ne možemo da utičemo, primetan je porast cena, zavisi od kategorije do kategorije, ali bih mogao da kažem da je on za auto-delove u Srbiji niži u odnosu na opšti nivo inflacije.
Govorili smo o konkrenciji među trgovcima, a kako biste ocenili konkretnu ponudu auto delova na tržištu Srbije, koliko imamo bogatu ponudu odnosno kakav izbor kupci imaju?
Ponuda auto-delova na tržištu Srbije je izuzetno dobra i po pitanju pokrivenosti različitih vozila adekvatnim rezervnim delovima kao i po pitanju mogućnosti izbora između različitih nivoa cena i kvaliteta u okviru iste kategorije rezervnih delova.
Ulazak stranih kompanija u segmentu veleprodaje delova, koji je naročito intenzivan u prethodnih nekoliko godina, proširio je ponudu kupcima u Srbiji tako što su te kompanije, pored uspostavljanja lagera u Srbiji, intenzivirale saradnju sa logističkim hab-ovima koje imaju u zemljama u okruženju kao što su na primer Mađarska, Grčka i Bugarska i sada kupac ima mogućnost da za 24-48 sati dobije rezervni deo iz tih zemalja, ako on nije dostupan u Srbiji, čime je ponuda delova postala još bolja i konkurentnija. Takođe, kupci u Srbiji prvi put imaju mogućnost da u svakom trenutku sami provere raspoloživost i cenu delova za svoje vozilo na našem sajtu na kome su uvezane baze svih vodećih uvoznika i veletrgovaca.
Kakvo je bilo poslovanje onlajn prodavnice Prodaja delova u prošloj godini?
Prošlu godinu našeg poslovanja obeležilo je strateško partnerstvo za INSPIRA grupom (novi naziv za Infostud grupu) i kompletan proces integracije sa njihovom internet prodavnicom AutoHUB. Integracija je podrazumevala usklađivanje procesa i procedura, prebacivanje operativnog poslovanja dva pravna lica na jedno pravno lice, selidbu u novi poslovni prostor, integraciju telefonskih centrala, ujednačavanje baza proizvoda, organizaciju rada na dve lokacije (Beograd – Subotica)… Kroz ovaj proces mi smo od tima koji broji sedam ljudi postali tim koji sada broji 17 ljudi. U takvoj godini, uspeli smo da ostvarimo rast prometa koji je veći od 100%, da prevaziđemo inicijalne planove koje su oba sajta imala pre integracije, da jesenas napravimo veliku brend kampanju i da u novembru nekoliko puta ostvarimo rekordne rezultate u broju poslatih paketa u jednom danu i prometa ostvarenog u jednom danu.
Šta bi, prema vašem mišljenju, u samom poslovnom ambijentu trebalo unaprediti za dalji razvoj preduzetništva u Srbiji?
Trebalo bi olakšati i digitalizovati sve administrativne procese, dati podršku domaćim privrednicima kroz subvencije i razne druge podsticaje, naročito za inovativne delatnosti, obezbediti povoljne izvore finansiranja kroz saradnju sa bankarskim sektorom i organizovati što više programa kao što je Katapult u kome smo mi učestvovali a koji je realizovao Fond za inovacionu delatnost u saradnji sa Svetskom bankom. Takva kombinacija edukacije, mentorstva i pomoći prilikom finansiranja je nešto što je svakom preduzetniku više nego dobrodošlo.
U Srbiji je sve više proizvođača auto delova. Da li to ima bilo kakvog uticaja na vas kao trgovce? Da li sarađujete sa lokalnim proizvođačima ili oni ipak uglavnom rade namenski za određene automobilske industrije?
Najveći deo auto-delova koji se proizvede u Srbiji proizvodi se namenski, za prvu ugradnju, u saradnji sa proizvođačima vozila. Jako mali deo tih delova završi na našem tržištu, primer takvih proizvoda su BOSCH-ovi brisači. Mi ne sarađujemo direktno sa proizvođačima delova, oni imaju ugovore sa uvoznicima i veletrgovcima i mi još nemamo dovoljno veliki obim prometa da bismo kupovali direktno od njih. U zemljama Evropske unije posluju internet prodavnice auto-delova, poput naše, koje su raširile poslovanje na nekoliko zemalja i sada već ostvaruju dovoljan obim prometa da kupuju direktno od proizvođača. Nama je cilj da jednog dana dođemo do tog nivoa.
I za ovu godinu je najavljena visoka stopa inflacije. Šta potrošači mogu da očekuju u segmentu auto delova?
Kada cene nekoliko ključnih resursa kao što su gorivo i električna energija konstantno rastu dolazi do rasta cena svih dobara na tržištu čemu svi svakodnevno svedočimo. Usled rasta cena sirovina i deformisanih lanaca snabdevanja očekujemo da će neminovno doći i do rasta cena auto-delova ali će to povećanje za većinu kategorija ostati ispod opšteg nivoa inflacije, upravo zbog pomenute intenzivne konkurencije na tržištu veleprodavaca.
Kakva su vaša očekivanja što se tiče vašeg poslovanja u 2023. godini i šta će u vašem biznisu biti najveći izazovi?
Ako ne bude nekih strukturnih potresa, u ovoj godini takođe očekujemo dobar rezultat koji bi se manifestovao kroz rast obima prometa od 70% u odnosu na prošlu godinu. Ove godine želimo da internacionalizujemo poslovanje i da u prvom kvartalu pokrenemo internet prodavnicu auto-delova na tržištu Bosne i Hercegovine što će verovatno biti najveći izazov koji nam predstoji.
Razgovarala: Vesna Lapčić