Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova je na osnovu podataka ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) izvršila analizu prodaje novih putničkih vozila na tržištu Evropske unije, zemalja EFTA (Norveška, Švajcarska, Island) i Velike Britanije, za prošlu 2023. godinu.
Ova tržišta su zabeležila rast od 13,7%.
ELEKTROAUTOMOBILI U EKSPANZIJI
Najveći rast prodaje beleže vozila na čisto električni pogon od 28,2% na ova tri tržišta, dok je rast prodaje elektroautomobila na tržištu EU još veći i iznosi 37%.
Tržišno učešće električnih automobila dostiglo je 14,6% i po prvi put u EU najprodavaniji automobil ima pogon na električnu energiju – model „tesla Y“.
ACEA je na osnovu registracije novih putničkih vozila u 2023. godini objavila detaljne statističke podatke na tržištima EU, Velike Britanije i tri zemlje članice EFTA Norveške, Švajcarske i Islanda iz kojih se odmah uočava činjenica da je tržište ovog tipa vozila raslo u svim zemljama sem u Mađarskoj gde je zabeležen pad od 3,4% i Norveškoj od čak 24,4%.
Tržište EU bi zabeležilo i veći rast da najveće pojedinačno tržište, ono u Nemačkoj nije u decembru 2023. doživelo ozbiljan pad o čijim se uzrocima još raspravlja, od čak 23%. Ipak, zahvaljujući velikom rastu prodaje na sledeća tri najveća tržišta Evropske Unije, Francuskoj (rast + 16,1%), Italiji + 1,9% i Španiji +16,7%, tržište EU je kumulativno poraslo za 13,9%
Na tržištu EU prodato je 10.547.716 automobila u 2023. dok je u 2022. ta brojka bila znatno ispod deset miliona – 9.263.509.
Tržište Velike Britanije, je nasuprot mnogim prognozama, takođe zabeležilo snažan rast od 17,9%.
U 2022. prodato je 1.614.063 automobila da bi 2023. donela znatno veću brojku – 1.903.054.
Ukupno, na tržištima EU, EFTA i Velike Britanije prodato je u 2023.godini 12.847.481 automobila što predstavlja rast od 13,7%.
VRSTE POGONA – RAST UČEŠĆA ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA, DIZELI SE SVE MANJE TRAŽE
Najveći rast prodaje automobila prema vrsti pogona, beleže električni automobili.
Na tržištu Evropske unije u 2023. prodat je 1.538.621 elektroautomobil što je u odnosu na godinu dana ranije, kada je registrovano 1.123.444 elektroautomobila rast od 37%. Dostignuto je tržišno učešće od 14,6%.
I u Velikoj Britaniji je rast prodaje novih električnih automobila dvocifren – 17,8%.
U 2023. isporučeno je 314.684 električna automobila (u 2022. 267.204).
Zanimljiva su dešavanja na tržištima zemalja članica EFTA. Norveška, koja je godinama unazad prednjačila po broju kupljenih električnih automobila u 2023. je zabeležila veliki pad prodaje od čak 24,4%. Naime, u 2023. prodato je 104.587 električnih automobila dok su u 2022. Norvežani kupili 138.254 električna automobila. Najveći razlog je u promeni subvencionisanja kupovine ove vrste vozila od strane Vlade Norveške.
U preostale dve zemlje EFTA, Švajcarskoj i Islandu je zabeležen rast prodaje elektroautomobila. U Švajcarskoj je 2022. prodato 40.173, a u 2023. godini 52.728 električnih automobila, što je rast od respektabilnih 31,3%. Islandski vozači su na najbolji način demantovali bojazan da „elektroautomobili nisu za hladnije krajeve“ pa su u 2023. kupili 8.781 električni automobil što gledajući 2022. godinu kada je prodato 5.566 vozila procentualno iznosi visokih 57,8%.
Ukupno gledajući tržišta EU, EFTA i Velike Britanije u 2023. je prodat 2.019.401 električni automobil što posmatrajući 2022. godinu, kada je ACEA objavila podatak o 1.574.641 novoregistrovanom električnom automobilu, predstavlja rast od 28,2%.
Pad prodaje plug-in hibridnih automobila je veliko iznenađenje i biće predmet brojnih analiza.
Računajući ukupno tržišta EU, EFTA i Velike Britanije taj pad iznosi 2,4% (u 2023. prodato 989.937 a u 2022. godini 1.014.419 plug-in hibridnih automobila), dok je gledajući samo tržište EU taj pad još veći – 7,0%. U 2023. kupci u EU su se odlučili za 813.480 ovih automobila dok su godinu dana ranije kupili 874.777 „plug-in“ hibridnih automobila.
Automobili sa „klasičnim“ hibridnim pogonom nastavila su da osvajaju sve više kupaca pa je naspram 2022. kada je prodato 2.647.853 na tržištima EU, EFTA i Velike Britanije u 2023. dostignuta prodaja od 3.397.339 hibridnih automobila što predstavlja rast od 28,3%.
Još veći rast je zabeležen kada se posmatra samo tržište Evropske unije gde je 2022. prodato 2.098.608 hibridnih automobila, što upoređujući sa 2023. godinom koja je zaključena sa prodatih 2.716.963 hibrida predstavlja porast od 29,5%.
U EU je u 2023.godini prodato 3.724.646 automobila sa pogonom na benzin (u 2022. godini 3.368.726) što je rast tržišta od 10,6%.
Računajući zbirno tržišta EU, EFTA i Velike Britanije benzinci imaju skoro identičan rast od 10,7% (4.586.327 u 2023. odnosno 4.142.331 u 2022. godini).
Dizelaši se sve manje traže. U EU je sa prodatih 1.520.940 dizel automobila u 2022. brojka prodatih automobila sa ovim pogonom spala na 1.433.368 novoregistrovanih jedinica. Procentualno pad iznosi 5,8%. Još veći minus dizelaši beleže na zbirnom tržištu EU, EFTA i Velike Britanije: 1.638.019 u 2022. godini, 1.533.762 u 2023. Pad tržišta je 6,4%.
Vozila sa ostalim vrstama pogona (gorive ćelije, prirodni gas, biogoriva i sl) beleže, procentualno veliki rast od 15,7% i na tržištu EU i gledajući zbirno tržišta EU, EFTA i Velike Britanije. U EU je 2022. prodato 277.014, a 2023. godine 320.638 ovih vozila. Na „zajedničkom tržištu“ prodato je 277.239 u 2022. a 2023. godine 320.715.
NAJVEĆA POJEDINAČNA TRŽIŠTA EU I REGIONA – NEMAČKA BR. 1
Iako je u decembru na tržištu Nemačke, kako rekosmo, zabeležen ozbiljan pad prodaje novih automobila, ova zemlja je i dalje zadržala primat po broju novoregistrovanih automobila i u 2023. Kupljeno je 2.844.609 novih automobila (2.651.357 u 2022.) što predstavlja rast od 7,3%.
U Velikoj Britaniji je zabeležen rast prodaje od 17,9% ( 1.903.054/1.614.063).
Francuski rast prodaje na godišnjem nivou iznosi 16,1% ( 1.774.723/1.529.035).
Italijani su u 2023. kupili 1.565.331 novi automobil, što u odnosu na 2022. kada je registrovano 1.316.926 novih automobila predstavlja rast od 18,9%.
Španija je zabeležila u 2023. sa prodatih 949.359, rast automobilskog tržišta od 16,7%(813.376 u 2022.).
Zanimljivo je pogledati i kako se kreće tržište novih automobila u zemljama regiona i nekim nama bliskim državama.
U Austriji je zabeležen rast od 11,2% (239.150/215.047), u Bugarskoj od čak 31,5% (37.724/28.680).
Hrvatska je imala takođe veliki rast prodaje na godišnjem nivou: u 2023. godini je prodato 57.694 novih automobila (2022. godine 43.928) što u procentima iznosi 31,3%.
Veliki rast prodaje novih automobila zabeležen je i na tržištu Grčke i to od 27,7%. U 2022. su Grci kupili 105.283, a godinu dana kasnije 134.484 novih automobila.
Dvocifren rast prodaje novih automobila je i u Rumuniji gde je posle dobre 2022. kada je prodato 129.328 automobila usledila još bolja 2023. sa 144.611 prodatih novih automobila – rast 11,8%
Slovenačko tržište je u 2023. (prodato 48.809) raslo po stopi od 5,3% u odnosu na 2022. (46.339).
Jedini pad tržišta među zemljama EU beleži Mađarska i to od 3,4 odsto. Naše komšije su u 2023. kupile 107.720 novih automobila, a u 2022. godini 111.524.
KO SU NAJVEĆI PRODAVCI AUTOMOBILA U 2023?
Najviše automobila u Evropskoj uniji u 2023. godini je prodala Folksvagen grupa 2.753.054 što je kad se uporedi sa godinu dana ranije (2.332.715) rast od 18%. U okviru ove grupacije najprodavaniji brend je Folksvagen sa 1.149.741 prodatim automobilom (2022. prodato 1.021.632, rast 11,8 odsto).
Škoda je druga sa rastom prodaje od 25,8% (580.729/461.769).
Stelantis grupa drži drugo mesto po prodaji na tržištu EU sa rastom na godišnjem nivou od 2,9% (1.880.083/1.827.343). Najprodavaniji brend u okviru ove grupacije je Pežo sa 569.509 prodatih automobila (2022. godine prodato 557.093, rast 2,2%). Drugi brend po prodaji u okviru Stelantis grupe je Fijat uprkos padu prodaje od 2,7% (358.867/368.941).
Treći prodavac po broju novih automobila u EU prošle godine je bila Reno grupa sa rastom na tržištu od 16,9% (1.152.238/985.248). Najprodavaniji brend u okviru grupacije je Reno sa rastom prodaje od 16,1% (629.093/541.946), a drugi Dačija sa rastom od 18,0% (519.547/440.429).
Hjundai grupa (Hjundai i Kija) je na četvrtom mestu u EU sa prodatih 885.626 automobila u 2023. što predstavlja rast od 4,2% (849.546 u 2022.)
Sledi Tojota (sa Leksusom) sa rastom prodaje od 9,9% (728.727/662.800), zatim BMW grupa (BMW i MINI) koja je zabeležila rast prodaje od 15,5% (722.767/625.991).
Odmah iza po prodaji na tržištu EU je Mercedes-Benz sa prodatih 597.525 automobila u 2023. To je u odnosu na 2022. kada je isporučeno kupcima 549.179 automobila rast od 8,8%.
Ford je na osmom mestu uprkos padu prodaje od 4,6% (362.805/380.289).
Tesla je ponovo brend sa najvećim rastom na tržištu EU. Stopa od 89,2% je izuzetan rezultat za ovu kompaniju koja je prošle godine u EU prodala 279.042 automobila (147.457 godinu dana ranije).
Na desetom mestu po prodaji novih automobila u EU je Volvo sa 219.712 jedinica. U 2022. Volvo je prodao 191.618 automobila pa u ovoj kompaniji moraju da budu prezadovoljni rastom prodaje od 14,7%.
„TESLA Y“ – NAJPRODAVANIJI MODEL AUTOMOBILA U EU U 2023.
Po prvi put na tržištu EU najprodavaniji automobil je jedan električni.
Laskavu titulu poneo je „tesla Y“ kojeg je kupilo 254.822 vozača iz EU.
Na drugom mestu je „dačija sandero“ sa 235.893 prodate jedinice.
Slede: 3. „Folksvagen t-rok“ 206.438, 4. „Reno klio“ 202.942, 5. „Pežo 208″ 194.376,
6.“Opel korsa“ 188.662.
TRŽIŠTE SRBIJE – PREDVIĐEN MANJI IZNOS ZA SUBVENCIJE KUPOVINE EKOLOŠKI PRIHVATLJIVIH VOZILA U 2024.
Da podsetimo i na stanje na tržištu Srbije kada je prodaja novih automobila u pitanju.
U 2023. godini prodaja putničkih automobila u Srbiji je porasla za respektabilnih 11,65 odsto u odnosu na 2022.
Prošle je prodato 25.422 automobila, a u 2023.godini 22.785.
Prodaja električnih automobila, iako oni ukupno zauzimaju tek nešto više od 1,5 procenata tržišta, ipak beleži značajan rast.
U 2023. je prodat 331 električni automobil u Srbiji (godinu dana ranije 170).
Ono što pomalo zabrinjava, kada je prodaja električnih automobila u pitanju je činjenica da je Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu, (dostupnom na sajtu Skupštine Srbije), za subvencionisanje kupovine vozila sa ekološkim karakteristikama, namenjeno samo 170.000.000 dinara.
To je značajno manje nego prošle godine kada je za istu namenu Srbija izdvojila 293.000.000 dinara.
Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova će pokrenuti inicijativu ka nadležnima da se budžet za 2024, ako ništa drugo, bar ne smanjuje.
Izvor: ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association)