Jelena Petrović je kostimografkinja koja i pored toga što kontinuirano radi na brojnim filmskim i televizijskim igranim projektima, već više od deset godina razvija i svoj brend garderobe J.P. Design. Slobodnog vremena nikad nema na pretek, ali uprkos tome uspeva da se na najbolji mogući način posveti i jednoj i drugoj profesionalnoj strasti.
Jelena Petrović, kostimograf i kreator brenda J.P.Design
Još kao polaznik Škole umetničkih zanata u Šapcu, Jelena je čvrsto rešila da će upisati Fakultet primenjenih umetnosti. U početku je mislila da će to biti odsek savremenog odevanja, ali je negde na trećoj godini fakulteta shvatila da je za nju idealan scenski kostim. Prve kostimografske angažmane zavredila je još tokom studiranja, kao asistent na raznim projektima, a nakon diplomiranja radi kao ator u oblasti filma, pozorišta, televizije. Jedno vreme je radila i kao saradnik u časopisu „Bazar“. Protekla godina je za nju bila dinamična i prepuna izazova, jer je jedan za drugim radila kostim za tri velika i duga igrana projekta – jedan film i dve televizijske serije.
ANA POPOVIĆ SHOES – CIPELE KOJE SU OSVOJILE SVET
Kostimograf – preduzetnik
Kostimografi su danas u velikoj meri i preduzetnici, budući da su angažovani po projektima, a stalno zaposlenje je deo prošlih vremena.
„Posao obično dobijemo po preporuci, ne postoje klasične audicije kao za glumce. Da li će vas angažovati zavisi od više faktora, nije dovoljan samo talenat ili nečija lepa reč, važno je da iza sebe imate i što je moguće više kvalitetno izvedenih projekata. A sreća, kao i u svemu, svakako igra svoju ulogu“, kaže Jelena Petrović.
Porast obima proizvodnje igranog programa u Srbiji poslednjih godina odražava se i na potrebe za kostimografima, pa je u odnosu na neke ranije periode, Jelena sada poprilično zauzeta.
„Tokom pandemijskih restrikcija jeste bilo kraće zatišje, ali se snimanje igranog programa vratilo na velika vrata. Posla ima na pretek, imamo mnogo talentovanih ljudi koji se bave ovim poslom ali svako ko ga obavlja savesno i kvalitetno može da pronađe svoje mesto. Naravno, za sve filmske radnike pa i kostimografe, velika je sreća što je tako“, kaže Jelena kroz osmeh.
Fotografije i kostimi iz serije „Švindleri I i II“ na kojima je radila Jelena Petrović.
A kako funcionišu kostimografi?
Kao što smo pomenuli, Jelena nije u dodiru sa preduzetništvom samo kao dizajner svoje linije garderobe J.P.Design, već i na poziciji kostimografa. Kao šef sektora, samostalno rukovodi budžetom koji joj je dodeljen i organizuje celokupan posao u svom sektoru. U zavisnosti od potreba projekta, zavisi izbor i broj saradnika koji će biti angažovani. Kostimograf obično sam bira saradnike. Produkcije se na filmu uglavnom ne mešaju autorima u taj izbor, što ubrzava proces proizvodnje i čini ga kvalitetnijim.
„U našim produkcijama budžet je često skromniji nego u stranim, tako da treba uložiti malo više kreatvne energije da se „od dinara napravi dva“. Pripreme za izradu kostima podrazumevaju da istražujemo, čitamo scenario, uđemo u psihologiju likova. Glumci to rade da bi najverodostojnije verbalno, mimikom i scenskim pokretom oživeli određeni lik. Ništa manje nije zahtevno ni za kostimografa, garderoba koju glumac nosi i način na koji to nosi u kadru ili na sceni taj lik definiše na vizuelnom planu i time ga jos više približava gledaocu. Kostim pre svega mora da bude tačan. Imala sam priliku da radim film u kome su glavni likovi beskućnici. Dugo sam se bavila njima i njihovim sudbinama, prikupljala sam informacije i arhivsku građu kako bih zaista razumela njihove živote. Nije suština samo u tome da se glumac obuče u zaprljanu ili pocepanu odeću. Kostimograf radi u timu i u konsultaciji i sa glumcem i sa rediteljem, zajedno osmišljavamo kako ćemo da predstavimo zadati lik. Na kraju dana, reč je o kolektivnom trudu da bi se došlo do najboljeg mogućeg rešenja“, objašnjava nam Jelena.
Za razliku od kostimografije, koja podrazumeva timski rad, poštovanje određenih rokova i niza uslovnosti, kada kreira proizvod sopstvenog brenda, organizacija i dinamika posla je potpuno drugačija. „Kreator je „solo igrač“, a kostimograf je deo tima. Meni su oba iskustva dragocena i jedno drugo nadopunjuju. Često inspiraciju za svoje komade nalazi baš u kostimografiji i različitim epohama. Ukoliko bih morala da se opredelim samo za jedno, zaista bi mi nedostajalo ono drugo. Kostimografija je izuzetno dinamičan poziv, zahtevan, okupira u potpunosti i iziskuje poštovanje rokova, dok mi lični brend omogućava da malo više sledim neki svoj ritam “, kaže Jelena.
„Švindleri“
A kako je nastao J.P.Design?
Posao kostimografa u Srbiji, pa i u svetu, kako kaže, radi se po projektu na određeno vreme i nikada ne zna kada ćete dobiti sledeći posao. Može da bude sutra ili za godinu dana što sa jedne strane jeste neizvesno i stresno, a sa druge, otvara mogućnost da radite nešto svoje.
J.P. Design kreacije
„Kad god sam imala pauze između projekata, pravila sam odevne predmete, razne aksesoare, dekorativne predmete za kuću, odnosno sve što je u vezi sa primenjenom umetnošću. Tako je i nastao i brend J.P.Design. Priznajem da sam dugo oklevala, kao kostimograf sam imala velika očekivanja od sebe, a nisam uvek imala uslove da se izrazim u potpunosti koliko sam želela. Tako sam se prvi put na nagovor prijatelja sa svojim brendom J.P. Design predstavila 2010. u Beogradu na izložbi „Moda za poneti“. Krenula sam lagano, jer sam se paralelno sa tim bavila kostimografijom. Kada sam postala mama, više sam se okrenula dizajnu odeće jer sam shvatila da neću moći neko vreme da prihavatam kostimografske angažmane zbog toga što radni dan na filmu normalno traje 12 sati, a zapravo ste u poslu 24 sata dnevno, do kraja snimanja. Tada sam odlučila da J.P.Design stavim malo više u prvi plan“, priča Jelena koja je imala i svoju radnju, ali je morala da je privremeno zatvori zbog neizvesnosti u poslovanju koju je donela pandemija.
Materijale za svoje kreacije kupuje u Srbiji ali su oni uglavnom uvežene iz Italije ili Francuske. Najviše voli prirodne materijale – pamuk, svilu, lan, nesvakidašnjih boja i zanimljive teksture. Izbor materijala ima presudnu ulogu .
„To je pola posla u mom slućaju. Materijal je taj koji me vuče šta želim od njega da napravim“.
Kad dođe do samog šivenja, Jelenine ideje realizuju uglavnom pozorišne i filmske krojačice, sa kojima inače sarđuje na igranim projektima.
„Uglavnom pravim mini serije, ne kupujem velike količine istog materijala pa su modeli najčešće unikati. Postoje neki modeli koje sam ponovila u drugom materijalu, boji ili su drugačije urađeni detalji, ali volim da svaki put ponudim nešto novo“, kaže Jelena.
J.P.Design kreacije
KAKO JE DRAGANA MILANOVIĆ NAPRAVILA BREND ROBERTO BARESSI?
Planovi…
Brend J.P.Design je namenjen ženama, a kupci su, kako kaže, veoma različitog profila i šarolike starosne dobi koja se u proseku kreće od 20 do nekih 60 godina. U toku je priprema nove J.P. Design mini kolekcije, a Jelena razmišlja u perspektivi i o ponovnom otvaranju sopstvene radnje.
I kostimografija i sopstveni brend traže mnogo vremena. Jelena bi volela da svojoj liniji garderobe u budućnosti da primat. Razmišlja i o pripremi izložbe, poseti nekom sajmu, ali i izlasku na neko novo tržište. Već nekoliko puta se kao dizajner predstavila u Zagrebu, tako da joj je Hrvatska među prvima na umu.
Jelena Petrović kroz osmeh kaže da je njen brend još uvek veliki hobi, koji tek treba da postane prava biznis ideja. „Sve dok je kostim na prvom mestu, J.P.Design čeka svoju priliku, ali za sada je ovo mera koja mi odgovora“, naglašava ona i dodaje:
„Najvažnije je osluškivati sebe i pronaći neki svoj put i ritam. Vreme u kome živimo nas tera da budemo brzi ali i kusi, a naše je da se prilagodimo onoliko koliko mislimo da treba i da, bez obzira na sve, nikada ne zanemarimo kvalitet. Važno je da čovek bude dosledan sebi i ima svoju viziju koja ga vodi, jer ni percepcija uspeha nije ista za sve – svako uspeh doživljava na svoj način. Važno je da uživamo u tome što radimo“.
Autor: Vesna Lapčić