Frilenseri beleže rast tražnje za njihovim uslugama

by Vesna Lapčić

Najnoviji globalni izveštaj o frilensing poslovanju nedvosmisleno ukazuje da ova grana poslovanja i dalje beleži permanentan rast, kako u samoj potražnji tako i u prosečnoj ceni radnog sata. Uprkos strahovima od globalnog ekonomskog usporavanja, 46% ispitanika globalnog istraživanja je zabeležilo porast tražnje za njihovim uslugama.

Peto izdanje izveštaja fintech kompanije za digitalna plaćanja Payoneer obuhvatlilo je više od 2000 frilensera iz više od 122 zemlje, među kojima se nalaze i zemlje Balkana. Kada je reč o Srbiji, podaci se generalno podudaraju sa ostatkom sveta, uz neka manja odstupanja.

Tako je situacija sa vodećim tehničkim uslugama koje nude frilenseri u regionu – kao što su veb i grafički dizajn, programiranje, multimedijalna produkcija i IT usluge – u velikoj meri podudarna sa stanjem u Srbiji, gde je čak 41,2% ispitanika navelo veb i grafički dizajn kao primarno polje rada. Takođe, pozitivno je i to da je veći deo regiona jugoistočne Evrope u prethodnom periodu zabeležio rast cene sata (37% ispitanika) u poređenju sa delom regiona koji je zabeležio pad cene sata (10% ispitanika).

Sa druge strane, iako su mnogi frilenseri pribegli povećanju cene rada, još uvek postoji razlika u platama među polovima. Globalno istraživanje je pokazalo da žene frilenseri zarađuju u proseku 22 dolara po satu, dok muškarci zarađuju 24 dolara po satu, što predstavlja blago poboljšanje u odnosu na prošlu godinu.

U Srbiji je prosečna cena radnog sata za muškarce frilensere 20,88 dolara, što je približno proseku u ostalim regionima, ali zato žene i dalje znatno zaostaju na ovom polju, pa je njihova zarada po satu 18 dolara, što je niže i od žena frilensera u ostalim regionima (22 dolara). Pored ovoga, žene imaju i 8% manje šanse da povećaju svoju zaradu, u odnosu na muškarce čije zarade rastu brže tokom vremena od onih kod ženskih frilensera.

Kao odgovor na rastuće troškove života, 55% ispitanika širom sveta je uzelo dodatni angažman, a 32% je proširilo bazu klijenata na nove zemlje. Istraživanje pokazuje da su ispitanici u jugoistočnoj Evropi manje naklonjeni radu kao isključivo frilenseri ili preduzetnici (61%), u poređenju sa kolegama u drugim regionima (71%). Primera radi, 59% ispitanika u Srbiji je navelo da isključivo radi kao frilenser ili ima svoj biznis, dok 41% radi i u kompaniji. Situacija u susednim zemljama je nešto drugačija, pa tako u Severnoj Makedoniji 33% ispitanika radi isključivo kao frilenser, a u BiH 40%. Gledajući samo Srbiju, 76,5% ispitanika je navelo da je zadržalo isti nivo cena, dok je 80% ispitanika u Bosni i Hercegovini navelo da je povećalo svoje cene. Zanimljiv je i podatak da je 47% ispitanika u jugoistočnoj Evropi mlađe od 35 godina, što je manji procenat nego u svim drugim regionima.

Iako je potražnja za frilenserima sve veća, značajan deo frilensera, čak 65% ispitanika u jugoistočnoj Evropi, radi 30 ili manje sati nedeljno, dok u Srbiji 29% ispitanika radi više od 30 sati nedeljno, što je jasan pokazatelj da su frilenseri veoma zadovoljni ravnotežom između poslovnog i privatnog života i da uspevaju da zarade dovoljno novca bez obzira što rade manje od zaposlenih.

Kada je reč o glavnim izvorima za pronalaženje novog posla, velika većina ispitanika oslanja se na onlajn tržišta kao vodeći izvor za pronalaženje angažmana.

Ipak, anketa je pokazala da samo 8% ispitanika u jugoistočnoj Evropi navodi da su glavni izvor novog posla društvene mreže, a razlog za to je i znatno manja verovatnoća da će dobiti novi posao preko platformi društvenih medija od frilensera u drugim delovima sveta, zbog čega više koriste usmene preporuke od većine frilensera u drugim regionima. Primarna društvena mreža koju koriste frilenseri u Jugoistočnoj Evropi jeste Linkedin – 33%, zatim Instagram – 24%, dok je Facebook na trećem mestu sa 15%.

Posle svega, jasno je da frilenseri ostaju veoma atraktivna opcija za kompanije, nudeći jedinstven nivo fleksibilnosti u upravljanju finansjiskim pritiscima iz okruženja. Njihovo prisustvo nastavlja u velikoj meri da igra ključnu ulogu u održavanju biznisa i globalne ekonomije tokom ovih izazovnih vremena, i to na obostrano zadovoljstvo, jer je čak 78% ispitanika iz jugoistočne Evrope navelo da je veoma zadovoljno svojim frilens načinom života.

Related Posts