Najavljene subvencije za stolariju, peći i solarne kotlove u cilju povećanja energetske efikasnosti obradovale su i građane i privrednike koji se bave tom delatnošću. Informacije s terena govore da je interesovanje veliko i ljudi čekaju „kao zapeta puška“ da konkurišu za neki od programa.
Kako svaki rast tražnje za posledicu ima rast i cena sirovina, prirodno se nametnulo pitanje da li će to desiti i sada što je naročito važno jer neće moći svi građani da dobiju subvenciju.
Vladimir Marinković, vlasnik firme Sunce Marinković, kaže za Magazin Ekonometar da treba imati na umu da se cena stolarije, već duži niz godina, drži na istom nivou odnosno da u poslednjih pet godina nije bilo nikakvog povećavanja cena. – Naprotiv, pritisak je uvek išao u pravcui snižavanja cena krajnjeg proizvoda. Međutim, ovakav „haos“ na tržištu cena sirovina nije zabeležen u poslednih 15 godina. Bukvalno, cene „divljaju“ iz dana u dan. Skok cene čelika, stakla, aluminijuma i PVC-a, ali i sve veći troškovi radne snage su već „pogurali“ cene krajnjih proizvoda, čak i do 10 odsto – kaže on.
Nebojša Pudar, rukovodilac proizvodnje Koko 1954 doo i menadžer projekata maloprodaje (kroz poslovno tehničku saradnju) kompanije za proizvodnju stolarije Grasing kaže da će program zasigurno povući tražnju za stolarijom i kompanijama u toj delatnosti obezbediti posao u narednoj deceniji. – U Srbiji je 80 odsto stolarije za zamenu, to je veliki posao. Verujem da će taj program pomoći i da se smanji obim nelegalne proizvodnje pošto „proizvođači“ iz garaže neće moći da uzmu učešće u programu Vlade“, kaže Pudar i dodaje da trenutno postoji mnogo ljudi koji rade neregistrovani i utiču na cenu stolarije.
Bez obzira na to što je cena stolarije skočila poslednjih meseci, zbog skoka cena sirovina, misli da bi i ovaj rast tražnje mogao da pogura cene na više.
Ana Jolović, direktorka Projekta RELOF2, sumnja da bi ovaj program mogao da utiče na rast cena proizvoda na više jer veruje da će konkurencija biti dovoljno velika. Veća je verovatnoća da će neko od njih spustiti cenu da bi privukao građane.
– Cilj bi trebalo da bude što duža lista ponuđača koji ispunjavaju uslove, da bi građani mogli da biraju. Verujem da je i gradovima i opštinama stalo do toga da program zaživi, jer podstrk je i građanima i privredi, a rezultira većim broj energetski efikasnih domaćinstava, što vodi manjem zagađenju koje jeste veliki problem u Srbiji – objašnjava Jolović.
Sanja Stanimirović, generalni menadžer kompanije Testeral iz Jagodine, takođe se nada da se posle nedavnih poskupljenja cene neće u narednih godinu dana bitnije menjati. – Cena aluminijuma na berzi je porasla, tako da smo od svih dobavljača aluminijumskih profila sa kojima saradjujemo dobil obaveštenje o poskupljenju koje se kreće od 7-10% i koje se primenjuje od aprila ove godine, dok je PVC još ranije poskupeo u proseku za 30%. Verujemo da se važeće cene u narednih godinu dana neće bitnije menjati, posebno imajući u vidu da smo mi generalni zastupnici određenih proizvođača alu i pvc profila na tržištu Srbije – kaže ona.
Izvor: Magazin Ekonometar
Autor: Vesna Lapčić
Foto: Pixabay.com