U poslednjih desetak godina promenio se odnos banaka prema klijentima, jer ih je na to naterao veliki broj sudskih sporova koji su rešeni u korist dužnika, rekao je Dejan Gavrilović, predsednik Udruženja Efektiva u intervjuu za magazin Svet osiguranja.
„Nešto je rešeno izmenama zakona i odlukama Narodne banke Srbije (NBS), nešto sudskom praksom. Međutim, banke su i dalje na poziciji „jačeg“, uglavnom nemaju razumevanja za interese i potrebe dužnika, već sporovode svoju politiku isključivo prateći svoje interese. Najbolji primer su troškovi obrade kredita, koje banke i dalje naplaćuju, uprkos stavu Vrhovnog suda i brojnim presudama u korist klijenata“, rekao je on.
Korisnici se najviše žale, prema rečima Gavrilovića, na naplatu troškova obrade kredita i osiguranje kod Nacionalne korporacije, zatim uvećanih dugova, čiji iznosi premašuju inicijalno podignute.
„Recimo, dužnik je imao kreditnu karticu sa limitom od 80.000 din, a nakon nekoliko godina neplaćanja, banka od njega potražuje 700.000 din, što je nenormalan iznos u bilo kojoj opciji računanja zatezne kamate po Zakonu“, objašnjava on.
Dobar deo građana, kako kaže, i dalje ne zna da banka ne sme da naplati trošak obrade kredita, pa iz tog razloga ne traži uklanjanje te odredbe iz ugovora, prilikom realizacije kredita. Isto tako i osiguranje kod NKOSK. Zatim, i dalje je prisutna ona doktrina da se sa bankom ne vredi suditi već da je bolje da se plati ono što banka traži, iako su ti dugovi često nerealni i nezakoniti, kaže Gavrilović.
Udruženju Efektiva građani se javljaju najviše zbog troškova obrade kredita. Najmanje možda pritužbi imaju na platne kartice, čekove i slično, kao i na lizing.
Foto: Medija centar