Kada planirate odmor, plaćanje putovanja i smeštaja uglavnom je jednostavno – ali mnogo je teže utvrditi koliko ćete potrošiti na kupovinu dok ste tamo i kako ćete podizati gotovinu. Možda ćete moći da koristite kreditnu karticu za plaćanje večere u restoranu, ali šta je sa kupovinom voća kod uličnog prodavca? Oni mogu prihvatiti samo lokalnu valutu, i to u malim apoenima.
Način na koji plaćate u inostranstvu može povećati vašu ukupnu potrošnju za 10%. Postoje različiti razlozi za to: način na koji kupujete valutu, koju karticu koristite za plaćanje, da li birate da plaćate u lokalnoj valuti ili u dinarima. Izbori koje napravite mogu dovesti do dodatnih troškova, loših kurseva, velikih naknada za transakcije u inostranstvu i još mnogo toga.
Zato imamo pet saveta za najlakše i najbezbednije plaćanje u inostranstvu.
Osigurajte se pre odlaska na put
Da biste na odmor išli bezbrižno, jedna od važnih stvari koje je neophodno obaviti pre odlaska na put jeste uplata putnog osiguranja. Proverite prvo da li možda imate besplatno putno osiguranje uz vaš tekući račun u banci ili neku od kartica koje koristite. Neke banke pružaju različite vrste osiguranja uz tekući račun. Ako često putujete sa porodicom, raspitajte se da li postoji mogućnost uplate porodičnog putnog osiguranja za određeni period jer na taj način možete uštedeti novac, a tu sumu iskoristiti za neku drugu, lepšu stvar, recimo kupovinu novog porodičnog dušeka za more. Ukoliko putujete automobilom, dobrodošlo je osiguranje pomoći na putu. Ako se desi nepredviđeni kvar, možete da pozovete šlep službu potpuno besplatno i ona će vam organizovati vuču, platiti troškove koje imate i omogućiti vam bezbedan povratak. Ukoliko je pak vaš izbor putovanje avionom – možda je rešenje za vas osiguranje od kašnjenja leta, gubitka/krađe prtljaga ili gubitka povezanog leta. I na kraju, ako putujete sami, važno je da se osećate sigurno. Medicinski i putni troškovi u inostranstvu su znatno viši u odnosu na troškove koje biste imali u Srbiji. Sa putnim osiguranjem zapravo štedite, ali i idete na put rasterećeni – jer to je svrha letovanja.
Oprezno s kreditnom karticom
Plaćanje karticom omogućava da sa sobom ne nosite mnogo novca u gotovini, što istovremeno pomaže da se opustite i ne proveravate stalno gde vam je novac. Ipak, i karticu morate čuvati! Nemojte je ostavljati bez nadzora – čak i kada plaćate – već insistirajte da se plaćanje izvrši pred vama. Zbog eventualnih komplikacija dobro je da čuvate sve slip isečke sa odmora i na kraju meseca proverite izvod plaćanja po stavkama. Ukoliko primetite neku sumnjivu transakciju, odmah obavestite svoju banku.
Podizanje gotovine i korišćenje kartice u inostranstvu
Dok ste u inostranstvu, možete koristiti i kreditnu karticu za podizanje novca, ali je preporuka da ovo izbegavate i koristite debitnu, jer su provizije za podizanje gotovine debitnom karticom po pravilu niže. Mnoge banke koje posluju u Srbiji prisutne su i na tržištima zemalja regiona, te bi bilo dobro da pre polaska na put proverite da li je vaša matična banka prisutna na odabranoj destinaciji. Ukoliko jeste, preporuka je da gotovinu podižete isključivo sa bankomata svoje banke, jer je velika verovatnoća da vam provizija neće biti naplaćena. Štaviše, gotovina vam često neće ni biti potrebna, jer ćete u većini slučajeva imati mogućnost da račun platite direktno trgovcu karticom.
Da li plaćati u valuti zemlje u kojoj putujete ili ne?
Takođe, uvek se preporučuje da plaćanje karticom izvršite u valuti zemlje u kojoj obavljate transakciju. Dakle, ukoliko vam bankomat ili prodavac ponude konverziju valute u originalnu (na primer u dinare), odbijte jer je to za vas nepovoljnija opcija. Vaša banka će uraditi konverziju po neuporedivo povoljnijim uslovima od onih koje biste dobili na ovakav način. Najbolje ćete proći na kursnim razlikama ukoliko novac podižete ili plaćate sa kartice koja je vezana za devizni račun.
Šta da radite ako izgubite kreditnu karticu na odmoru?
Ukoliko se desi da vam u inostranstvu kartica bude ukradena, ili je izgubite, odmah bi trebalo da pozovete svoju banku i prijavite gubitak, kako bi kartica bila blokirana, a sve neželjene transakcije sprečene. Pre nego što krenete na odmor, zapišite broj korisničkog centra vaše banke koji obično radi 24 sata dnevno za ovakve slučajeve i koji će biti izuzetno koristan u ovoj, ali i drugim mogućim vanrednim situacijama. Osim toga, generalno je korisno da odaberite opciju SMS obaveštenja o stanju na tekućem računu. Na ovaj način, u realnom vremenu možete primetiti prilive na račun i izvršena plaćanja, te tako uvek, pa i u inostranstvu, imati u vidu stanje računa i transakcije plaćanja.