Kako banke biraju tehnološka rešenja koja će implementirati, prate li potrebe klijenata ili pak nameću trendove, da li moraju da rade sve što im grupa nametne ili pak imaju slobodu i lokalnog odlučivanja, neka su od pitanja koja smo postavli Zorani Branković, članici Izvršnog odobra i COO Banca Intesa.
*Razgovor je vođen u okviru događaja Financial Day u organizaciji kompanije Comtrade System Integration.
Kako uspešno integrisati tehnološke i ljudske resurse u skladan tim i da li postoji neka „čarobna formula“ u pristupu – prvo birati tim koji bira tehnologije ili izabrati tehnološki pravac a zatim tim za realizaciju te strategije?
Uopšteno govoreći zavisi od situacije, projekta, organizacije, kao i potreba. U Banca Intesa, kada su u pitanju tehnološki projekti, uvek prvo polazimo od tima. Kada biramo tim tražimo odgovarajuće osobine koje ljudi u tom timu treba da imaju kao što su kritičnost razmišljanja, analitičnost, kreativnost, želja za stalnim učenjem. Kada napravite tim od takvih ljudi sigurna sam da on može da se integriše sa bilo kakvom tehnologijom.
Ja bih u celu tu „jednačinu“ dodala još jedan činilac. Naime, nakon izbora tima, treba sagledati potrebe klijenata, a tek onda birati tehnologiju koja će nam omogućiti da ispunimo te potrebe i očekivanja.
Banca Intesa je deo velike grupacije – kako pomiriti strateške odluke na nivou Grupe sa lokalnom poslovnom i tehnološkom praksom? Da li se i vi kao deo velikih finansijskih grupacija suočavate sa tim problemima i kako ih prevazilazite? Koliko je Grupa spremna da sluša lokal?
Biti deo velike grupacije kao što je Intesa Saopaolo donosi brojne prednosti i naravno da se strategije pre svega definišu na nivou Grupe, ali zajedno sa nama. Kada ste deo grupe, uvođenje velikih platformi je olakšano.
Na primer, PSD2 regulativa sada dolazi kod nas, ali je u Evropskoj uniji odavno na snazi. Dosta naših banaka članica posluje u EU, tako da ćemo mi iskoristiti tehnologiju i alate koji se koriste u drugim bankama članicama i implementirati ih. Takođe, kada kupujemo neke tehnološke alate, prednost pripadanja grupi je što dobijete bolje uslove. Pored toga, naša Grupa ima veliki inovacioni centar tako da svaka inovacija koja se u tom centru napravi je dostupna i nama na korišćenje.
Izazov jeste kada postoji neka lokalna specifičnost ili lokalna potreba, ali i tada je dovoljno da dobro prezenujemo „slučaj“ kako bismo dobili podršku Grupe i tražili lokalna rešenja.
Banke u Srbiji se dosta transformišu i ulažu u digitalizaciju. Da li je potrebno menjati način poslovanja i u kojoj meri kako bi se ispunila očekivanja novih generacija klijenata i iskoristile prednosti novih tehnologija?
Polazimo uvek od potreba klijenata i razmatramo potrebe svih generacija i mlađih i starijih… To je način na koji definišemo našu strategiju odnosno proizvode i usluge koje ćemo da ponudimo. Ukoliko neka usluga ili proizvod zahtevaju promenu pravca ili orijentaciju na nove tehnologije, onda ćemo to i da uradimo jer nam je cilj da ostanemo vodeća banka na tržištu i budemo u toku sa tehnologijama.
Prema vašem mišljenju, ide li finansijski sektor u Srbiji ispred klijenata ili ipak prati potrebe klijenata?
Zavisi od usluge, negde jesmo ispred klijenata, ali u nekim segmentima, na osnovu predloga klijenata, sve banke na tržištu pokušavaju da ispune zahteve. Narodna banka Srbije nam pomaže u tome uvođenjem novih regulativa koje omogućavaju da se implementiraju novi proizvodi, pa smo u nekim segmentima bili čak i ispred evropskog tržišta.
Da li se svako investiranje u tehnologije isplati ili ipak i u tom segment treba biti oprezan? Kako merite šta implementirati?
Mora se biti jako oprezan jer cena tehnologije raste, investicije su velike. U zavisnosti od projekta uvek se pravi analiza, razmatra koliki je ROI (povrat investicije) i na osnovu svih tih parametara se odlučuje da li ćemo ući ili ne u implementaciju neke tehnologije. Međutim, i sam način implementacije je još važniji. Može da se desi da „business case“ (studija slučaja) pokaže da je sve dobro, ali da se tokom implementacije dese problemi te da upotrebljivost tehnologije ne bude adekvatna. Zato je izuzetno važno voditi računa da se implementacija sprovede na pravi način, da odgovara okruženju banke, tržištu i klijentima.
Na šta ste vi najviše ponosni od svega što je Banca Intesa implentirala u tehnološkom smislu?
Postoji mnogo toga. Banca Intesa je prva uvela mobilno bankarstvo u Srbiji, zatim smo prvi uveli mobilni novčanik u Srbiji i u poslednjih nekoliko godina izdvojila bih uvođenje digitalnog potpisa u cloud-u u procese banke. To je tehnologija koja je napravila najveći odjek na tržištu.