Beskontaktna plaćanja trajno su uticala na globalnu trgovinu i ponašanje potrošača, pružajući im mogućnost da bezbedno i sigurno kupuju tokom pandemije koronavirusa. Skoro polovina potrošača (44 odsto)[1], prema globalnoj studiji kompanije Visa, se izjasnila da više neće kupovati u prodavnicama koje prilikom plaćanja zahtevaju kontakt sa blagajnikom ili platnim uređajem. Ovaj podatak, suočava domaće biznise sa izazovom, budući da prema novom istraživanju kompanije Visa, „Klikom do digitalne trgovine“[2], polovina njih (50 odsto) koristi samo tradicionalni POS terminal za plaćanje karticama, koji iziskuje unošenje PIN koda.
Ipak, sedam od deset mikro, malih i srednjih preduzeća (70 odsto) u Srbiji otvoreno je za nove tehnologije i spremno da putem mobilne aplikacije prihvata beskontaktna plaćanja, podaci su istraživanja.
Istraživanje je, takođe pokazalo, da skoro svi ispitanici iz kategorije srednjih preduzeća (98 odsto), kao i njih 80 odsto iz malih i 67 odsto iz mikro preduzeća rekli su da bi takva primena mogla da olakša proces prihvatanja plaćanja njihovoj firmi. Većina ispitanika kao ključne prednosti korišćenja takozvanog softPOS terminala u poređenju sa upravljanjem gotovinom, navodi pogodnost (59 odsto), bezbednost u kontekstu pandemije (46 odsto) i mobilnost (44 odsto), tj. mogućnost prihvatanja plaćanja svuda gde se nalazi njihov pametni telefon. Istraživanje je, takođe, pokazalo da se gotovina, kao jedini vid plaćanja, uglavnom koristi u mikro preduzećima, dok prihvatanje gotovine i kartica raste sa veličinom biznisa.
„Spremnost malih i srednjih preduzeća da tradicionalne POS terminale zamene pametnim telefonima je snažan pokazatelj njihove potrebe za praktičnijim rešenjima. Tap To Phone tehnologija preduzećima će pružiti pristupačan, jednostavan i bezbedan način da prihvate beskontaktna plaćanja i zadrže konkurentnost u novoj ekonomiji. Širom CEMEA regiona već vidimo pozitivne efekte ovog rešenja, zbog čega ćemo u narednom periodu i ovde intenzivno raditi na daljoj digitalnoj transformaciji biznisa“, izjavio je Vladimir Đorđević, generalni direktor kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu.
Kada je u pitanju korišćenje ličnog ili mobilnog telefona kompanije, istraživanje je pokazalo da samo 16 odsto ispitanika pokazuje spremnost da koristi lične telefone za prihvat plaćanja.
Kao benefite koje bi njihovi klijenti mogli imati od ove metode u poređenju sa gotovinskim plaćanjem, kompanije ističu praktičnost (53 odsto), raditi ono što je „trendi“ (50 odsto), biti bezbedan od pandemije (43 odsto), koristiti inovativne ili savremene načine plaćanja (42 odsto) i brzinu (25 odsto). S druge strane, mnogi su i dalje skeptični po pitanju dodatnih troškova i činjenice da je u pitanju nova tehnologija sa kojom ni oni, ali ni njihovi kupci, nisu još dovoljno upoznati.
Istraživanje „Klikom do digitalne trgovine“ je regionalna studija percepcije mikro, malih i srednjih preduzeća sprovedena u Srbiji, Crnoj Gori, Severnoj Makedoniji, Bosni i Hercegovini i Albaniji. Ispitanici u Srbiji pokazali su najveći nivo interesovanja (70 odsto) za tehnologiju koja pretvara mobilne telefone u POS terminale i omogućava im da prihvataju beskontaktno plaćanje. Na drugom mestu su preduzeća iz Crne Gore (58 odsto), a slede ih biznisi Severne Makedonije (53 odsto), Albanije (48 odsto) i preduzeća iz Bosne i Hercegovine (24 odsto).
U cilju podrške MSP sektoru u Srbiji, Visa je u saradnji sa Raiffeisen bankom, prošle nedelje lansirala Tap to Phone rešenje (TTP), koje transformiše Android pametne telefone u POS terminale, putem NFC tehnologije. Veliki benefit ovog rešenja je što ne iziskuje od trgovca kupovinu dodatne hardverske opreme a zahvaljujući izuzetno bezbednom EMV standardu i tehnologiji enkripcije, sigurno je za korišćenje kao i tradicionalni platni terminali.
Tap to Phone tehnologija je već prisutna na više od 35 globalnih tržišta i uključuje 35.000 pametnih uređaja za beskontaktna plaćanja, dok je broj prodavaca koji koriste ovu tehnologiju porastao za 1800% od prošle godine u regionu CEMEA (Centralna Evropa, Afrika i Bliski istok).
[1] Visa Back to Business studija, 2021, peto izdanje
[2] U maju 2021. godine kompanija Visa sprovela je studiju percepcije pod nazivom „Klikom do digitalne trgovine“ među 200 mikro, malih i srednjih preduzeća u Srbiji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Severnoj Makedoniji i Albaniji. Studija je sprovedena kako bi se ispitao njihov odnos prema netradicionalnim vrstama plaćanja.