Šta nam donose promene na društvenim mrežama?

by Vesna Lapčić

Piše: Vedran Ivanković, PR stručnjak

Kraj godine je i neke stvari mogu da se rekapituliraju. Dva događaja su označena kao izuzetno bitna kada je digitalni svet u pitanju u 2019. godini: ukidanje političkog marketinga na Tviteru i hajdovanje lajkova na postovima na Instagramu. Prva se desila, a druga se još najavljuje. Svašta smo čuli prethodnih meseci kao argumente zašto popularne platforme ovo ne treba da rade i koji su efekti koje će proizvesti. Ono što mi se čini jeste da sve što je analizirano i rečeno je, uglavnom, iz ugla brendova odnosno njihovih agencija. Malo, da ne kažem niko, nije rekao šta će od toga da dobije građanin pokorni koji tvituje, postuje i lajkuje.

Razne su procene koliko ima Tviter naloga u Srbiji. Odokativnom metodom kažemo da ih ima 300 hiljada. Kako se na njih odnosi to što (Donald) Tramp ne može da sponzoriše svoju objavu ili to što neki od domaćih političara ne može da pljucka po kolegama u kampanji? Verujem da je to srećna vest za domaće tviteraše. Šta kaže Tramp prenesu sve vesti, pa i babe dok čekaju u pošti da podignu penziju i plate račune komentarišu šta je rekao onom Asadu ili Sandersu. Drugi par rukava jeste to što je Tramp obesmislio svoju funkciju time što sam tvituje bez reda i smisla. Neki njegovi prethodnici su imali naloge na ovoj platformi, ali niko nije ispaljivao ovolike salve kratkih objava na sve moguće teme. U svetlu predstojećih izbora u Americi biće zanimljivo pratiti kako će se ponašati glasači na Tviteru koji su, navodno, bili presudni kada je (Barak) Obama dolazio na vlast. Moguće da ovaj potez ima direktan uticaj na te izbore na koje se svi referišu posle. Možda i ne. Videćemo šta kaže neka druga analitika, pošto su ovu Kembridž zatvorili. Ah da, i u Srbijici su izbori na proleće… da se ne ložimo – niko nije vodio računa o nama kada je smišljao gašenje političkog oglašavanja na Tviteru.

Druga senzacionalna vest – Instagram najavio ukidanje vidljivosti broja lajkova na nekom postu. Opet stavimo u ravan babe u šalter sali zemunske pošte… one sigurno žive nisu dok se neka Kardašijanka ne oglasi. Možda malo preterujem, ali sam siguran da čak ni omladinci koji toliko veruju influenserima, posebno kada oni imaju stotine hiljada pratilaca, neće na drugu loptu osetiti ovo. Na prvu loptu zapitaće se „kome sada verovati“. Videli smo na BBC-u čak i neke influenserke koje prihvataju da reklamiraju neki proizvod, a da ne znaju koji mu je sastav i kakve su posledice korišćenja.

Hajde da stavimo to u drugi kontekst. Instagram je deo Facebook-a, da podsetim one koji su zaboravili. Facebook je marketinška platforma preko koje može i da se komunicira, razmenjuju fotografije i neki drugi sadržaj. Ako znamo da je Instagram postao jedna od najkorišćenijih platformi na kojoj brojni belosvetski influenseri reklamiraju razne proizvode, a da gazda Mark od toga nema ni kinte, ovo je potpuno logičan potez. Sledeći korak će da bude taj da se, uz neku nadoknadu Facebook-u, ako vam je to bitno, dobije posebna dozvola za vidljivost broja lajkova. Recimo jedno od rešenja problema… takođe, verujem da će doći do ozbiljnog pregrupisavanja na influenserskoj sceni.

Ono što se nadam da će se desiti, kao glavna posledica svega ovoga, jeste da će ljudi početi da razmišljaju. Posebno o tome ko im i šta nudi ili poručuje.

Do sada smo govorili o lažnim vestima i niko nije ponudio odgovor na pitanje kako se boriti protiv njih. Razmišljanjem i razumom, može da bude odgovor. Nećemo dozvoliti da nam neko nameće svoja mišljenja kroz sponzorisane postove ili nećemo da kupimo neki proizvod zato što je Persa rekla da je on super. Poverenje je jedna jako zanimljiva kategorija koja će ovde postati moneta. Oni koji imaju poverenje dobiće klik, a oni kojima ne verujemo – neće. Samim tim padaće rejtinzi i manje ljudi će dolaziti na njihove sajtove. Nadam se da će se to desiti i sa portalima koji emituju vesti. Živimo u vreme post istine. Možda je ovo trenutak koji će dovesti do nekog reda posle svog silnog haosa koji vlada online svetom.

Da li marketari, piarovci i ostali koji se bave digitalnim i analognim medijima treba da se brinu? Da, ali treba da vode računa o tome da na ispravan i kreativan način pristupe svom kupcu ili potrošaču i da mu ponude sadržaj koji će njemu da bude relevantan. Pri tome vrlo vodeći računa o istinitosti i etici, jer će se svako „proklizavanje“ u tom smislu, kažnjavati najstrože – padom prodaje. U tom slučaju će brendirani sadržaj dobiti na ceni i neće a priori biti odbačen kao reklama, a slepo će se verovati nekoj XY osobi samo zato što deluje da je ona baš u tom trenutku sa rafa uzela proizvod i upotrebila ga i sad joj je mnogo bolje i svi njeni problemi nestaju kao rukom odneseni.

Nego o čemu će one babe da pričaju u redu u pošti – o Putinu ili Trampu?

Related Posts