Šlarafija – kompanija koja traje 90 godina

by Vesna Lapčić

U Srbiji nema mnogo kompanija koje se mogu pohvaliti da su nastale u periodu između dva svetska rata i opstale do današnjih dana. Naročito je malo onih koje su se prenosile s generacije na generaciju unutar porodice. Jedan od takvih bisera domaćeg preduzetništva je porodična firma za proizvodnju dušeka Šlarafija (Schlarafia). Osnovao ju je zanatlija veštih ruku, Đorđe Vukasović, na beogradskoj Čuburi još 1934. godine. Danas ovu firmu, a nekada malu radionicu u dvorištu porodične kuće, vode njegov unuk Dejan Kapetanović i njegova supruga Sonja. Šlarafija je, prema rečima Sonje Kapetanović, stasavala stidljivo i polako. U početku su kupci bili uglavnom tapetari i proizvođači nameštaja, da bi se danas, u svakom većem gradu u Srbiji nalazila maloprodajna radnja ovog brenda. Godišnje proizvedu 5.000 dušeka i ostvare rast 15 odsto. Dušeci odlaze i preko granice, a rast izvoza tek očekuju, budući da razvijaju onlajn prodavnice u Austriji i Švajcarskoj.

Maloprodajna mreža pokriva sve veće gradove u Srbiji. Među prodavnicama je i pet franšiza u Srbiji i po jedna u Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji. – Naš rast je stabilan i iznosi oko 15% godišnje, sa tendencijom da se taj procenat poveća do 2025. računajući prilive sa inostranog tržišta koje razvijamo – kaže Sonja Kapetanović.

U Šlarafiji danas radi 25 ljudi, a još toliko je zaposleno u franšiznim prodavnicama.

U poslovanju se i dalje pridržavaju principa koje je uspostavio deda Đorđe.

Osnovni principi koji važe u domaćinskoj kući važe i u porodičnoj kompaniji. Tri najvažnija su da nema prečice na putu do cilja; nijedna radnja ne traži gazdu već slugu, i inovativnost je jedan od preduslova napretka – ističe Dejan Kapetanović.

Na tržištu Srbije postoje brojni domaći i inostrani proizvođači dušeka, a Sonja kaže da se oni izdvajaju po ručno rađenom žičanom jezgru koje je svoju vrednost dokazalo kroz skoro celi vek. Prilikom kreiranja i unapređivanja proizvoda uključeni su tehnolog, inženjer, fizijatar, pedijatar, alergolog. Objavili su i dve naučne studije kojima su dokazivali uticaj podloge za spavanje na kvalitet života. U Šlarafiji su spremni da izrade i proizvod po zahtevu klijenta.

Svako ko se nađe pred našim savetnikom za izbor postelje prolazi kroz prilagođeni upitnik o navikama i preferencijama kako bi se otkrile potrebe i napravio optimalan izbor. Često tek tada, suočeni sa činjenicama o kojima nikada nisu razmišljali, kupci shvataju koje kriterijume treba da zadovolje svi elementi postelje. To praktično znači, da od trenutka kada uđe u naš salon, klijent zaboravlja da postoje drugi ponuđači – objašnjava Sonja šta su sve konkurentske prednosti Šlarafije.

A samo žičano jezgro, kao tada novu tehnologiju pravljenja dušeka, doneo je deda Đorđe nakon posete sajmu tehnologije u Lajpcigu, gde je poslat kao izuzetno vešt pitomac srpskog društva „Privrednik“ sa sedištem u Krunskoj ulici. U desetak kvadrata u porodičnom dvorištu, Đorđe je napravio radionicu i prvo ručno rađeno žičano jezgro gde je svaka opruga povezana sa sve četiri strane. Snažnije i izdržljivije od svega što je tada viđeno na ovim prostorima.

Ljudi žele dobar san

Šlarafijine proizvode, kako kaže, kupuju mahom visokoobrazovani ljudi sa razvijenom građanskom kulturom i svešću o značaju kvalitetne i higijenski održive postelje. – Sve je više stranaca koji se privučeni  pričom o tradiciji, ručnoj izradi  i “made to order”  konceptom odlučuju da nam poklone poverenje. Možemo da se pohvalimo da na naše postelje smeštamo već četvrtu generaciju ljudi, pa sada praunuci deda Đorđevih mušterija rastu na baby dušecima Šlarafije – kaže Sonja.

Pored toga, Šlarafija ulazi u hotele – na sličan način kao što je ulazila u domove građana – na preporuku i po pravilu tu se i zadržava. Opremaju turističke objekte srednje i visoke kategorizacije i nude servis pre i posle prodaje u pogledu konsultacija, savetovanja oko recepture do brze reakcije na sve dopune i izmene asortimana. Referentna lista koja obuhvate domaće, ali i veliki broj hotela u inostranstvu se, prema rečima Sonje Kapetanović, uvećava velikom brzinom, a posebno su ponosni na činjenicu da se sva ta opremanja pretvaraju u trajno dugotrajno partnerstvo.

Ulazak u franšizu kao logično rešenje

Franšiza je nastala u trenutku kada je poraslo interesovanje za proizvode, a sredstva za širenje maloprodaje su bila limitirana. Franšiza se pokazala kao logično rešenje, kaže Sonja Kapetanović.

– Možemo reći da je prva prodavnica koja je prodavala robu iz našeg asortimana bila u Novom Sadu pre dvadeset godina iako prvobitna forma saradnje nije bila ni pravno ni u smislu poslovno-komercijalnih uslova prava franšiza. U godinama koje su usledile takvih prodavnica je bilo sve više, u Beogradu je otvoreno još četiri i jedna u Nišu, međutim ni to nisu bile prave franšize – objašnjava Sonja.

Preokret je napravljen 2018. kada su podigli kriterijume i uveli standarde koji podrazumevaju: plasiranje isključivo Šlarafijinog programa, visoke kriterijume za izgled maloprodajnog objekta, propisane kvadrature i lokacije, uniformnost u izgledu salona, te oblačenja prodavaca i sinhronizovanost u pogledu prodajnih protokola i prezentacije.

– Tako smo podizanjem poslovnosti na viši nivo profiltrirali saradnike i ostali sa onima koji u potpunosti razumeju viziju Šlarafije i pravac u kom se ona razvija – kaže ona.

 

KAKO JE GLUMAC BRANKO JANKOVIĆ STVORIO BREND KOZA NOSTRA?

Dubljom finasijskom analizom pokazalo se da je model franšize koji su razvili postao, prema njenim rečima, jedan veoma potentan proizvod. – Tržište je dovoljno razvijeno, a još uvek nije saturisano, dok je imidž brenda takav da uz naš know-how franšizant vrlo brzo ostvaruje finansijke benefite – kaže Sonja.

Poslednji franšizni ugovor su potpisali sa predstavnikom u Subotici i u Crnoj Gori 2019.  – Pre svakog upuštanja u poslovni odnos važno nam je da vrlo jasno komuniciramo obostrane motive, očekivanja i benefite koje je realno ostvariti. Uzimajući u obzir da smo mi porodična firma koja ima uspostavljen vrednosni sistem, presudno je da partneri gaje iste vrline i razumeju misiju kao i strateški razvoj Šlarafije. Primalac franšize praktično predstavlja i lice svih nas i stoga nam je identifikacija sa vrednostima i ciljevima osnovni preduslov. Stoga ne čudi što su naši primaoci franšize porodični ljudi, strastveno predani da svojim klijentima pomognu oko izbora postelje, koji sa puno emocija pripovedaju našu zajedničku priču o tradiciji, zanatskom umeću i progresu koji smo napravili – kaže Sonja Kapetanović.

Piše: Vesna Lapčić

Related Posts