Predstavljen vodič za e-trgovce

by Vesna Lapčić

Za trgovce koji još nisu prešli na onlajn prodaju, a žele to da urade, međutim, nisu dovoljno informisani kako da pristupe na mreže danas je predstavljen „Vodič za e-trgovce“ u kojem su detaljno objašnjeni koraci pristupa e-trgovini.

Vodič za e-trgovce“ je projekat Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID-a koji je danas predstavljen na onlajn konferenciji, a ministarka Tatjana Matić kaže da je cilj tog vodiča da se trgovci još više motivišu da koriste onlajn prodaju koja je tokom pandemije, ukazuje, pokazala velike prednosti.

Matić ističe da će e-trgovina nastaviti da živi i nakon pandemije i dodala da i kod nas, a i u svetu, sve više kompanija prelazi na takav vid prodaje.

Iznela ja podatak da je anketa 1.000 preduzeća, koja je u našoj zemlji urađena krajem prošle godine, pokazala da je za 82 odsto ispitanika elektronska prodaja jednako važna kao i tradicionalna prodajna mesta.

Pored toga, Matić je istakla i da je u Srbiji broj elektronskih transakcija porastao sa sedam miliona u 2019. godini na 14,3 miliona u 2020. godini, dok je vrednost tih transakcija sa 17,8 milijardi dinara porasla na 32,8 milijardi dinara.

Takođe, ukazuje da je i broj virtuelnih prodajnih mesta porastao i da je na kraju 2019. iznosio 1.139, a na kraju 2020. bio 2.013.

„Vodič za e-trgovce je još jedan praktičan podsticaj za razvoj elektronske trgovine u Srbiji“, rekla je Matić i dodala da njime Ministarstvo završava proces trostrukog osnaživanja elektronske trgovine koji je počeo jačanjem regulative, zatim podizanjem potrošačkog poveranja i sada edukovanjem e-trgovaca.

On je namenjen, kako kaže, početnicima, odnosno onima koji tek planiraju da se bave e-trgovinom, ali i onima koji imaju iskustva u e-trgovini, a žele da ih unaprede.

„Vodič pre svega ukazuje na prednosti e-trovine kako da trgovci pristupe većem broju tržišta, klijenata, da su niži troškovi…“, navela je Matić.

Ističe da je e-trgovina svetski trend koji je započeo mnogo pre pandemije, a da je pandemija zapravo doprinela da mnogi maloprodajni trgovinski lanci u svetu masovno prelaze na taj vid prodaje.

Direktorka USAID-ovog Projekta saradnje za ekonomski razvoj Dragana Stanojević istakla je da je činjenica da je e-trgovina pomogla mnogim preduzećima da „prežive“ tokom pandemije, ali da e-trgovina takođe omogućava preduzećima da se razvijaju i šire svoje poslovanje.

E-trgovina je, kaže, naročito važna za mikro, mala i srednja preduzeća.

„Ovaj vodič na jedan razumljiv i praktičan način pomaže svim trgovcima koji žele da prilagode svoje poslovanje zahtevima nove normalnosti koja će i u budućnosti ostati u velikoj meri i kada se pandemija završi“, rekla je Stanojević.

E-trgovina, navodi ona, doprinosi da preduzeća budu manje zavisna od lokalne sredine, da pronalaze nova tržišta i klijente.

Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Dragan Stojković kaže da će „Vodič za e-trgovci“ odgovoriti na pitanja gde trgovci mogu da se registruju za e-prodaju, koju forumu registruju, koji veb sajt i platformu da koriste, kako da se reklamiraju, kako da dostavljaju proizvode i slično.

Značaj e-trgovine, navodi Stojković, nije se pokazao samo tokom ove pandemije, već i tokom Svetske ekonomske krize 2008. i 2009. godine kada su, takođe, mnoge firme, naročito u Rusiji, prešle na onlajn prodaju zbog skupih zakupa koji su u to vreme bili veliki teret za trgovce.

Stojković je istakao da je jako bitno da su potrošači u Srbiji tokom pandemije prevazišli „barijeru nepoverenja“ u onlajn kupovinu.

Predstavnik „eKomerc Asocijacije Srbije“ Mihailo Ponjavić ističe da je e-trgovina pokazala otpornost na krizu i dodao da je to sadašnjost i budućnost.

Kaže da naše tržište malo kasni sa onlajn trgovinom, a da Vodič daje jasne smernice za e-trgovce i zdravu praksu i prevazilazi probleme kroz koja su prošla velika svetska tržišta.

Foto: Pixabay.com

Related Posts