Istraživanja kompanije Mastercard o stavovima korisnika u pogledu korišćenja digitalnih usluga, potvrdilo je da rastuće poverenje u digitalne tehnologije pomaže korisnicima da svoje brojne važne zadatke u svakodnevnom životu završe koristeći svoje mobilne telefone. Ovo istraživanje sprovedeno u 13 zemalja Centralno-istočne Evrope, među koje spada i Srbija, pokazalo je da je upotreba pametnih telefona dostigla čak 94% zasenivši sve ostale digitalne uređaje. Srbi su nastavili sa usvajanjem digitalnog načina života koristeći različite uređaje i njihove funkcionalnost, što pokazuje i podatak da 97% stanovnika Srbije koristi svoje mobilne telefone, što je iznad proseka u zemljama Centralno-istočne Evropea, a čak 87% korisnika u Srbiji svoj mobilni telefon vidi kao poželjnu alternativu platnim karticama. Istraživanje je takođe pokazalo da trenutno čak 50% korisnika u zemlji koristi mobilne aplikacije, vrši transfer i proverava svoj bilans stanja na računu onlajn, što je za 20% više u odnosu na 2016. godinu.
Ove godine smo uveli prvi eNovčanik na tržište, što znači da je plaćanje mobilnim telefonom realnost u Srbiji. Beskontaktno mobilno plaćanje se obavlja tako što se mobilni telefon prisloni na beskontaktni terminal, na isti način kao što korisnici već plaćaju beskontaktnim karticama.
Digitalni novčanik – mCard usluga je mobilno plaćanje zasnovano na Msatercard-ovoj platformi za tokenizaciju Mastercard Digital Enablement Service (MDES). U pitanju je platforma sa najnaprednijom platnom tehnologijom- EMV čip, tokenizacija i enkripcija kako bi se osigurala bezbednost korisnika kartice. Token je niz brojeva koji mobilni uređaj koristi umesto broja kartice odštampanog na plastičnoj kartici. Ovo znači da se sam broj kartice nikada ne pokazuje, ne čuva ili deli sa bilo kime, što garantuje veću sigurnost za korisnike. Zahvaljujući tokenizaciji, u slučaju gubitka mobilnog telefona, korisnik poništava samo token, a ne i celu karticu, čime se putem procesa tokenizacije postiže maksimalna bezbednost korišćenja.
Kako digitalni uređaji postaju popularniji, tako mobilna plaćanja predstavljaju budućnost plaćanja. Jednostavno gledajući ljude oko sebe, videćete da mobilni telefoni zauzimaju veliku ulogu u svakom segmentu života, od biznisa do zabave do druženja. Mi nastavljamo da pratimo trendove u digitalizaciji. Nakon primene beskontaktnih plaćanja, sledeći korak su mobilna plaćanja koja kotistimo za transakcije. Sledeći talas je da će svaki povezani uređaj biti uređaj za plaćanje – bilo da se radi o nosivom uređaju, kao što je sat, fitnes traka, automobil, čak i svaki pametni kućni uređaj. Zbog toga naša industrija mora osigurati da plaćanje putem digitalnih uređaja ostane sigurno za potrošače. Upravo je to razlog zašto je autentifikacija plaćanja važna jer moramo osigurati da nijedna neovlašćena osoba ne dobije pristup računima. Tehnologija i obrazovanje idu ruku pod ruku, zato edukacija potrošača i čitavog društva predstavlja važnu misiju Mastercard-a, u smislu tehnologije, upotrebe i prednosti elektronskog plaćanja.
Jelena Ristić, direktorka za tržište Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard
*kolumna preuzeta iz časopisa Svet osiguranja br. 10/2019.