Male tajne uspešnih transformacija

by Vesna Lapčić

Svesni smo da je promena velika stvar na koju se nije lako odlučiti i koja zahteva hrabrost, a danas u poslovanju ona je neophodna za izlazak iz zone komfora, napredak, postizanje novih ciljeva i adaptaciju na okruženje koje se konstantno menja. To je bila tema drugog predavanja u okviru SAM Akademije koje su održali Đorđe Vuksanović, Senior Transformation Director, A1, i specijalni gost Vlastimir Vuković, predsednik Izvršnog odbora Komercijalne banke, članice NLB Grupe.

Svaka organizacija, koja teži ka novim rezultatima, mora imati u timovima pojedince sposobne za promenu, koji su zapravo njen okidač odnosno koji su ambasadori transformacije. Ako je organizacija usmerena na korisnike, ključ za uspeh su kvalitetni, jaki timovi, koji su prava snaga za promene. Te organizacije moraju biti adaptibilne i držati fokus upravo na tim timovima, u kojima postoje lideri, ambasadori promena, na svim hijerarhijskim nivoima. Tu se ljudi osnažuju za donošenje odluka jer lideri kreiraju sigurno okruženje kako bi zaposleni mogli da se oslobode, pokušaju nešto novo, pogreše, nauče, probaju ponovo.

Razlozi za transformaciju

Transformacija je odluka koja se donosi usled različitih situacija u poslovanju, a razlozi mogu biti interni i eksterni. Interni razlozi za tranformaciju mogu biti neadekvatan poslovni model, visoki troškovi poslovanja, tehnička zaostalost, dok eksterni razlozi mogu biti loši finansijski i nefinansijski rezultati, promene u regulativi, ulazak novih i neočekivanih igrača na tržištu, kao i promene očekivanja potrošača.

Transformacija obuhvata:

  • Transformaciju procesa
  • Transformaciju biznis modela
  • Transformaciju domena kojim se kompanija bavi
  • Organizacionu i kulturološku transformaciju

 Ključna pitanja za ulazak u transformaciju

Kako bi kompanija uspešno ušla u proces transformacije, organizacija mora imati odgovore na tri ključna pitanja: Zašto pokrenuti transformaciju? Kako je uvesti i koliko smo sposobni? Šta to znači i kako će uticati na viziju kompanije? Odgovori na ova pitanja na pravi način pripremaju organizaciju za kompleksni put transformacije, pružajući uvid u svrhu, motivaciju i vrednosti kojima ona teži, načine rada i uvid u to kako će se razlikovati od konkurencije na tržištu.

Tajna uspešne transformacije

Tajna uspešne promene se krije u usmeravanju energije u izgradnju novog, umesto u borbu protiv starog, u sagledavanju i dobre i loše strane postojeće kulture i organizacije, kako bismo mogli da je menjamo. Najčešće greške i razlozi neuspešnih transformacija su nekonzistentnost, ignorisanje problema, kasno donošenje odluka, demotivisanost. Sa druge strane, iza svake uspešne transformacije stoje dobro upravljanje i liderstvo, kreiranje dobre korporativne kulture i jasna i pravovremena komunikacija.  Kako bi transformacija bila uspešno primenjena i donela željeni uspeh, lideri moraju transparentno komunicirati sve informacije, izgraditi kredibilitet i zaobići neizvesnost koja blokira prihvatanje promene kod ljudi.

Da bismo realizovali dobre rezultate i uspehe, moramo slušati ljude, analizirati i uvažiti probleme i potrebe, poruke sa tržišta, odnosno sve ono što gradi sliku o nama i našem radu. Kritike su najbolje smernice za unapređenje, a kada ih uvažimo, uz preuzimanje odgovornosti i brzo donošenje odluka – na pravom smo putu ka uspešnoj transformaciji i realizaciji ciljeva i vizije kojoj težimo.

 Foto: Pixabay.com

Related Posts