Prema podacima iz prošle godine, Fejsbuk je i dalje dominantna drušvena mreža koju koristi 87 odsto populacije Srbije koja je onlajn. Za oglašavanje se koristi Facebook Adds Manager, koji nudi najpreciznije targetiranje. Instagram solidno raste (76%) ali najbrže rastuća mreža je Tiktok koji privlači populaciju starosti 18-24 i mada trenutno ne nudi mogućnost oglašavanja na tržištu Srbije, nije prerano za biznise da na njemu kreiraju stranice. Iako je Instagram veoma pogodan za prodaju, postavljanje sopstvenog sajta treba da bude deo strategije svakog prodajnog biznisa.
Šta treba pitati potrošača prilikom istraživanja tržišta i kako podaci pomažu u donošenju boljih odluka u svakodnevnom poslovanju polaznicama vebinara Preduzetnice pitaju je detaljno objasnila Marijana Agić Molnar, marketing strateg i Data strateg – ekspertkinja u kompaniji Data Do. U prvoj fazi istraživanja neka od glavnih pitanja su koliko je tržište veliko, kakva i kolika je konkurencija i koju će potrebu potrošača novi proizvod bolje da zadovolji. Zadatak marketing analitike je da prikupi tačne podatke, da ih analizira i pruži uvid u ponašanje potrošača, a da se na kraju ti uvidi pretvore u bolje poslovne odluke.
U mnoštvu dostupnih besplatnih metoda (Google istraživanja, stručni portali, sajtovi konkurencije, RZZS, društvene mreže), moguće je doći do odgovora na neka od pitanja po principu „uradi sam“, ali to zahteva dosta vremena i može doneti i netačne informacije, pa ih treba prihvatiti kao izvesne tek ako potvrdu za njih dobijemo iz više izvora.
„Ako tražene podatke ne nađemo na navedenim mestima, a nemamo sredstava da platimo istraživanje, ipak je bolje da sami uradimo tzv. primarno istraživanje nego nikako jer tako stvaramo naviku da slušamo potrošače. Prednost „uradi sam“ metode je u tome što može brzo da se reaguje i što je pogodna za mali budžet. Mana je što smo pristrasni i što neki podaci mogu da nam promaknu jer nemamo iskustvo u istraživanju, kao ni mentora da nas nadgleda,“ navela je Marijana Agić Molnar. Vlasnicama startapova ukazala je na mogućnost da sredstva za istraživanje tržišta obezbede od EBRD, koja finansira projekte istraživanja za startapove u Srbiji, posebno ako imaju izvoznu šansu.
Pored besplatnih alata za istraživanje tržišta, digitalno doba je donelo i povoljnije opcije oglašavanja koje mnogo bolje pogađaju ciljnu grupu nego tradicionalno oglašavanje, dajući šansu i najmanjim biznisima da se ravnopravno takmiče na tržištu. Brana Kosanić, Client Service direktorka u agenciji Wavemaker, uputila je polaznice u osnove online oglašavanja, koje obuhvata čitav niz rešenja, od banera i oglasa na pretraživačima, preko saradnje sa influenserima i oglašavanja na društvenim mrežama do affiliate i email marketinga. Ona je istakla da su društvene mreže sjajan kanal za interakciju brendova sa pratiocima i da omogućavaju plasiranje različitih sadržaja.
Polaznice su dobile savet da platformu za oglašavanje biraju prema tome gde se nalazi njihova publika, a sadržaj u zavisnosti od interesovanja. Onima koji nisu mnogo zainteresovani plasiraju se gifovi, linkovani postovi i karusel, a za one sa najviše interesovanja pogodan je video. Takođe su upućene u sistem aukcijske kupovine online oglasnog prostora i kako da povećaju broj pratilaca na Instagramu, što je problem koji muči sve pionire biznisa na ovoj mreži.
„Giveaway je primer dobre taktike, ali samo ako novi pratioci imaju interakciju sa vašim profilom, jer ako nemaju, vaš sadržaj im se neće prikazivati, što je isto kao i da vas ne prate. Dakle, rešenje je da stalno objavljujete sadržaj koji je za njih relevantan i koji im je zanimljiv,“ naglasila je Brana Kosanić.
Foto: Pixabay.com