Andreas Stihl, osnivač čuvene kompanije STIHL, razvio je svoju prvu motornu testeru 1926. vodeći se motom: „Olakšati ljudima rad u prirodi i sa prirodom“. Ovim principom su se, kako kažu u kompaniji, vodili tokom svih 96 godina poslovanja, pa i danas. STIHL je, u međuvremenu, izrastao u vodećeg svetskog proizvođač motornih testera, kao i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industriju.
„Naši proizvodi pomažu ljudima u radu sa prirodom i u prirodi – to je dovelo brend na prvo mesto proizvođača motornih testera u svetu. Prodajnu mrežu STIHL grupe čini 42 organka, 120 uvoznika i više od 55 000 ovlašćenih prodajnih i servisnih mesta u više od 160 zemalja“, kažu u kompaniji STIHL.
U Srbiji i Crnoj Gori kompanija STIHL od 2013. godine posluje kroz specijalizovanu prodajnu mrežu, baš kao i u drugim zemljama. U ove dve zemlje postoji oko 150 specijalizovanih prodajno-servisnih mesta – partnerskih radnji. Pojedini partneri imaju i više prodajnih mesta u različitim gradovima.
„Kroz ovakav način partnerske saradnje naši specijalizovani prodavci širom sveta imaju direktnu podršku kompanije u obučavanju servisnog i prodajnog osoblja, logistike, prodaje i marketinga“, navode u kompaniji.
Zanimljivo je da kompanija STIHL ne naplaćuje franšiznu naknadu, ali postoje drugi uslovi koje partner mora da ispuni.
„Saradnja sa nama podrazumeva određene uslove i standarde kvaliteta koji moraju da se poštuju. Naš sistem obuka, dostave robe, pokrivenost tržišta marketingom su gotovo ista kao u franšiznom poslovanju, ali je razlika u tome što mi ne naplaćujemo franšizu jer mi nismo standaradni franšizni sistem. Naime, postoji obavezan STIHL asortiman kojim partneri opremaju prodajno mesto, naravno u skladu sa veličinom prostora“, kažu u kompaniji.
Podrška partnerima
Početna investicija zavisi od načina na koji partneri žele da razviju svoje poslovanje sa kompanijom STIHL. To umnogome zavisi i od veličine prodajnog objekta, gde u odnosu na veličinu postoji obavezna količina STIHL asortimana.
„Vrlo često učestvujemo u finansijskom opremanju radnje, kako bi ulazak u zajedički pohod, našim partnerima bio što lakši. Osim toga, brinemo o profitabilnosti mreže i svakog pojedinačnog partnera“, kažu u kompaniji.
To, međutim, nije sva podrška koju dobijaju partneri, STIHL uvek svoje internacionalno iskustvo i znanje, kako kažu, deli sa specijalizovanim prodavcima. Njihov tim svim partnerima daje podršku počevši od inicijalne obuke prodavaca i servisera. U savremenom trening centru u Beogradu organizuju se obuke za prodavce i servisere kroz praktičan rad sa određenim grupama proizvoda.
„Jednom kada postanete STIHL ovlašćeni prodavac, kompanija obezbeđuje obuke o novim proizvodima i informacije o tehničkim inovacijama“, kažu u kompaniji.
Marketinške kampanje su organizovanje o trošku kompanije STIHL na nacionalnim TV i radio stanicama, kao i kroz ostale kanale oglašavanja. Kompanija izrađuje i adaptira neophodne materijale koje dobijaju partneri za promocije na lokalnom nivou, koje se organizuju i na samim prodajnim mestima.
Kakva radnja mi treba?
Veličina STIHL prodajnog prostora i asortimana robe zavisi od veličine mesta u kom posluje partner. Minimalna kvadratura STIHL prodavnice je 10m2 za mesta sa veoma malim brojem stanovnika. Partner lokaciju bira sam ili u saradnji sa STIHL timom, a njen položaj zavisi od mesta u kome se radnja otvara i eventualne blizine sledećeg STIHL prodajnog mesta.
Izgled i opremanje prodajnog mesta – počev od shop sistema, asortimana i brendiranja, radi se prema standardima kompanije.
Dodatna pogodnost za partnere je što STIHL dozvoljava prodaju i drugih brendova i vrsta proizvoda.
„STIHL asortiman je bilo kao posebno prodajno mesto ili deo multi brend prodaje pozicioniran i prezentovan uvek isto, prema globalnim STIHL standardnima i zahtevima“, kažu u kompaniji.
Pripreme za otvaranje prodajnog mesta zavise umnogome od partneram jer STIHL tim za vrlo kratko vreme predlaže uređenje, asortiman i izgled prodajnog mesta.
Dalje širenje mreže
Cilj kompanije STIHL je da bude što bliže krajnjim korisnicima, te da im pruži vrhunsku uslugu i servis na svim specijalizovanim prodajnim mestima.
Tako da, kako kažu, potencijal za širenje prodajne mreže postoji na svakom mestu gde ima preduzetnika zainteresovanih za saradnju i razvoj poslovanja prema STIHL standardima.
„STIHL globalno radi po principu davanje podrške malim i srednjim preduzetnicima u razvijanju domaćeg poslovnog okruženja. Tako i u Srbiji i Crnoj Gori poslujemo kroz saradnju sa malim i srednjim preduzetnicima. Vrlo smo zadovoljni našim poslovanjem u Srbiji i Crnoj Gori, a i investicija u novu poslovnu zgradu, tokom 2022.godine u Srbiji to i dokazuje“, navode u kompaniji.
U izgradnju novog poslovnog objekta od skoro 2.000 kvadratnih metara na dve etaže, STIHL je uložio 5,9 miliona evra, kroz investiciju od 3,1 milion evra u poslovni objekat, te 2,8 miliona evra u obezbeđivanje lokacije. U sklopu novog poslovnog objekta nalazi se i savremeni izložbeni prostor u kome će partneri i posetioci moći da se upoznaju sa uređajima brenda, ali i dobiju sve potrebne savete od stručno osposobljene tehničke službe.
„STIHL je snažna, finansijski nezavisna porodična kompanija sa fokusom na dugoročno poslovanje. Izgradnjom poslovne zgrade na Novom Beogradu stvoreni su prostorni preduslovi za dalju ekspanziju. Novi objekat predstavlja prekretnicu u poslovanju našeg predstavništva za tržište Srbije i Crne Gore jer zgrada nije samo izraz posvećenosti srpskom tržištu, ona je i izraz poverenja u budući razvoj poslovanja“, kažu u kompaniji.
U ovoj nemačkoj kompaniji su spremni na sve promene koje se dešavaju na tržištu, kupci STIHL prepoznaju po kvalitetu i dugovečnosti.
„Posebno u kriznim vremenima kvalitet koji posedujemo dobija dodatnu vrednost i nalazi svoj prirodan put do krajnjih korisnika. U 2021. godini smo na globalnom nivou bili u mogućnosti da obezbedimo isporuke na vreme i da kao grupa ostvarimo rekordnu prodaju od 5,06 milijardi evra. Ostvarili smo i četvorostruki rekord: u pogledu prometa, prodaje, proizvodnje i broja zaposlenih. Tokom ove godine, s obzirom na napetu situaciju u čitavom svetu, lanci snabdevanja su povremeno bili u zastoju što naši kupci nisu u velikoj meri osetili jer smo na vreme obezbedili robu u dovoljnim količinama da obezbedimo potrebe našeg tržišta“, ističu u kompaniji.
Izvor: Franchising.rs
Autor: Vesna Lapčić