Inače, globalno tržište maloprodaje putem vending mašina je u porastu. Fact.MR procenjuje da je njegova trenutna vrednost 3,32 milijarde dolara, a procenjuje se da će u narednih deset godina u proseku godišnje rasti 9,9 odsto.
Prva Vendobox prodavnica se, prema planovima, otvara sredinom jula u Beogradu, na Zelenom vencu u Prizrenskoj ulici, a primalac franšize za Srbiju i Hrvatsku Bogi Cvetković kaže da će uskoro franšiza biti dostupna i drugim zainteresovanima na ovim tržištima.
Prednost ovog koncepta je što je praksa pokazala da može da funkcioniše i u malim mestima sa oko 15.000 stanovnika. Važno je da lokal veličine od 20 do 50 kvadratnih metara bude na prometnoj lokaciji: u blizini škola, autobuskih ili železničkih stanica, ali da ne bude preskup. Idealna situacija je da primalac franšize bude vlasnik lokala jer je rentiranje zapravo najveći trošak. Velika prednost je što ove prodavnice nemaju zaposlene trgovce. Dakle, niti postoji potreba za traženjem radnika koji su deficitarni u svim oblastima niti postoji taj trošak“, objašnjava Cvetković.
Primalac franšize poslovanje može da počne sa tri aparata, a do sada najveća otvorena prodavnica ima devet. U pomenutoj prvoj franšizi u Prizrenskoj ulici u Beogradu, za početak će biti smešteno pet vending aparata. U aparatima će se nalaziti proizvodi koji mogu da se nabave na tržištu Srbije i, prema rečima Cvetkovića, potrudiće se da asortiman bude interesantan mlađim generacijama.
„Vendobox omogućava pasivnu zaradu. Aparati retko imaju kvarove, veći vandalizmi nisu zabeleženi, tako da bi primalac franšize imao obavezu da dođe dva puta nedeljno da očisti radnju i dopuni asortiman“, objašnjava Cvetković.
Prvih deset franšiza neće imati ulaznu franšiznu naknadu. U sklopu franšize primaoci nabavljaju remontovane automate po povoljnoj ceni sa mnimalnom zaradom jer ideja davaoca nije da zarađuje na samim aparatima. Mesečna franšizna naknada će biti šest odsto od neto prometa i dva odsto za krovni marketing koji će voditi davalac franšize.
Primaoci zarađuju na prometu proizvoda kao u klasičnoj trgovini, iznajmljivanju prostora za ATM aparat, a davaoci na franšiznim naknadama.
„Aparati koriste telemetriju, evidentiraju sve prodaje što je važno i zbog fiskalizacije, a primalac prodaju može da prati putem aplikacije na telefonu. Aparati su opremljeni čitačima za karticu i za prihvat papirnog novca“, kaže Cvetković i dodaje da će biti i dodatnih novina i usluga koje će omogućiti primaocima veći promet i dodatnu zaradu.
Početna investicija za kupovinu aparata i opremanje lokala je, prema njegovim procenama, oko 15.000 evra.
„Samo ulaganje u lokal nije veliko jer vending mašine prekriju zidove, a iznad njih se radi gips i taj deo se brendira. Osim toga, potrebno je ugraditi i video-nadzor radi sigurnosti. Mi dajemo kompletnu podršku primaocu u pogledu uređenja i brendiranja lokala, a može to da učini i sam poštujući standarde franšize. Podršku za servisiranje vending mašina takođe obezbeđujemo mi“, kaže on.
Za dodatne informacije i kontakt pogledajte Katalog franšiza.