Bioskopi kao biznis – kako bioskopi zarađuju?

by Vesna Lapčić

Da li ste se ikada zapitali kako i na čemu sve bioskopi zarađuju?

Veliki je broj ljubitelja bioskopa koji vole da dugoisčekivani film pogledaju na velikom platnu uz sve dodatne usluge koje bioskopi u Beogradu nude, kako bi pružili najveći mogući ugođaj svojim posetiocima.

Iako su bioskopske sale često pune, pogotovo kada je u pitanju novi poznati film, troškovi koje bioskopi imaju su veliki. Da bi pokrili sve troškove i pored toga ostvarili određeni profit, bioskopi pored prihoda od prodatih karata moraju da pronađu i neke dodatne izvore.

U nastavku teksta pročitajte sve o poslovanju bioskopa i saznajte kako bioskopi zarađuju novac, koji je razlog konstantnog rasta cena ulaznica kao i kako da sledeći put kada odete u bioskop prođete najpovoljnije moguće.

Koji su glavni troškovi bioskopa?

Bioskopi na mesečnom nivou imaju velike troškove koje moraju pokriti. Iako postoje bioskopi koji godinama nisu renovirani, oni noviji sa najsavremenijim sedištima, opremom i kvalitetom slike, kako bi pokrili ulaganja moraju podići cenu svojih usluga. Pročitajte koji od njih iziskuju najviše novca.

Filmovi – kako bioskopi plaćaju za filmove?

Filmovi koji se prikazuju u bioskopskim salama nisu u vlasništvu bioskopa. Kada izađe novi film, bioskop sklapa ugovor sa producentskim kućama koje su snimale film i u zavisnosti od procenta naznačenog u ugovoru, mora da isplati deo od svake prodate karte producentskoj kući.

Za filmove koji su dugo očekivani i novi na tržištu, iznos koji mora da plati je prilično veliki. Sve veće investicije u filmskoj industriji dovele su do toga da bioskopi moraju da plate dosta više novca za svaku prodatu ulaznicu, a većina filmova zahteva oko 50% cene karte.

Iz ovog razloga, bioskopi moraju da pronađu druge izvore prihoda.

Osoblje – ko je sve zaposlen u bioskopu?

Veliki trošak za bioskop je naknada za zaposleno osoblje

Osoblje je potrebno za:

  • prodaju pića i hrane, 
  • čišćenje i održavanje bioskopskih sala i ostalih prostorija bioskopa,
  • vođenje filma iza scene – filmski operateri, menadžeri, marketing tim
  • upravljanje ukupnim poslovanjem i uspehom bioskopa

Iako osoblje koje radi u bioskopu nije među najplaćenijim poslovima, plate osoblja zavise od pozicije na kojoj se nalaze i posla koji obavljaju. Veliki je broj ljudi koji je potreban kako bi poslovanje uspešno funkcionisalo, pa su samim tim i izdaci za osoblje veliki.

Veliki prostor koji bioskop zauzima

Većina bioskopa iznajmljuje prostor na kome se nalazi, zbog velikog novca koji je potreban za kupovinu poseda.

Bilo da je to tržni centar ili neka druga lokacija, izdaci za rentu su veliki zbog velikog prostora koji bioskop zauzima.

Režijski troškovi 

Bioskopi održavaju optimalnu temperaturu u svojim prostorijama, kako bi posetiocima bilo prijatno tokom vrućih letnjih i hladnih zimskih dana.

Sa obzirom na veličinu prostora bioskopa, broj sala, neophodno količinu struje koja se troši za ozvučenje i osvetljenje bioskopa, režijski troškovi bioskopa su očekivano visoki.

Osiguranje – dodatna zaštita audio i video opreme

Pored zaštite od tužbi ukoliko dođe do povrede posetioca, bioskopima je neophodno i osiguranje prostora i opreme koja se u njemu nalazi.

U nepredviđenim okolnostima kao što su oluja ili nestanak struje, može doći do oštećenja skupe i kvalitetne audio i video opreme koja se koristi pri projekciji filma. Kako bi se zaštitili i sprečili potencijalnu štetu i troškove, bioskopi koriste usluge osiguranja

Pogotovo što se veliki broj opreme iznajmljuje, kompanije koje ih iznajmljuju uglavnom očekuju od bioskopa da plati troškove osiguranja.

Kako bioskopi uspevaju da ostvare profit?

Bioskopi u proseku zarađuju oko 40% od svake prodate karte. Takođe zarađuju od izdavanja štandova, koje koriste da bi platili režijske troškove kao što su plate zaposlenih, kirija, održavanje i čišćenje.

Bioskopi imaju prihode iz različitih izvora:

  • prodaja karata
  • prodaja hrane, pića i robe
  • prihod od oglašavanja – ekran i brošura
  • javno finansiranje

Većina prihoda je od prikazivanja novih filmova i prodaje konditorskih proizvoda, hrane i kokica publici koja prisustvuje. Kada se formiraju cene karata u obzir se uzimaju različiti faktori, pa tako možete primetiti različite cene karata za pojedine projekcije, kao i različite cene u zavisnosti od dana kada se film prikazuje. 

Da li ste primetili razliku u ceni hrane i pića koji se prodaju u bioskopu?

Visoke cene hrane i pića u bioskopima su upravo zbog ostavarenja dodatnih prihoda. Dok u prodavnici vodu ili sok možete kupiti za oko 50 dinara, cena istih proizvoda u bioskopu može biti i do tri puta veća. 

Bez obzira na veliku razliku u ceni, prodaja hrane i pića u bioskopu je i dalje veoma zastupljena, jer složićete se hrana u bioskopu zaista ima poseban ukus.

Novac koji će bioskopi zaraditi u najvećoj meri zavisi od uspeha filma koji se prikazuje. Sa većim brojem posetilaca, raste i prodaja dodatnih proizvoda, kokica, hrane i pića.

Zbog visoke cene proizvoda, često se dešava da posetioci krišom u bioskop unose sopstvenu hranu i piće, što je po propisima bioskopa strogo zabranjeno.

Kako proći povoljnije u bioskopu?

Ukoliko želite da prođete povoljnije pri odlasku u bioskop, to možete učiniti odabirom dana kad posećujete bioskop. Karte za petak i subotu uveče uglavnom su skuplje, dok su ponedeljak ili utorak uveče obično sniženi. Takođe, dnevne projekcije su jeftinije nego večernje.

Ukoliko imate člansku kartu u vašem bioskopu, možete ostvariti različite dodatne pogodnosti, kao što su snižena cena ulaznica, hrane i pića, ili osvajanje posebnih nagrada.

Postoje i različiti paketi hrane i pića koje možete kupiti i proći povoljnije. Oni se sastoje od kokica određene veličine, pića po želji i nekog dodatnog dodatnog proizvoda poput bombona ili čokolade, koje možete kupiti po pristupačnijoj ceni nego da posebno kupujete svaki od proizvoda.

Iako se danas filmovi mogu gledati i na brojnim platformama od kuće, čar gledanja filma u bioskopu nije izgubljena. Poseban ugođaj koji gledanje filma na velikom platnu pruža, i dalje privlači veliki broj ljudi svakog uzrasta. 

Autor: Lara Vučetić

Foto: Unsplash/Pixabay.com

Related Posts