Finalni događaj PowerUP programa za podršku inovativnih malih i srednjih preduzeća (MSP) i startup kompanija sa Zapadnog Balkana održao se 29. juna 2021. godine kada je jedanaest kompanija finalista imalo priliku da predstavi svoje kompanije u najboljem svetlu pred eminentnim investitorima iz regiona.
Projekat je pokrenula Svetska banka u martu 2020. godine, a finansira ga Evropska unija u okviru Programa za razvoj i inovacije preduzeća Zapadnog Balkana (WB EDIF), i sprovodi se uz podršku konsultantske kompanije Deloitte.
Alesandra Vizer, zamenica šefa Odeljenja za regionalnu saradnju i programe za Zapadni Balkan Generalne direkcije Evropske komisije za susedstvo i pregovore o proširenju, naglasila je: “Program PowerUP je dao moć mnogim kompanijama da rastu, šire poslovanje, stvore radna mesta, inoviraju i doprinose putu regiona ka EU:“
Vizer je objasnila da Evorpska komisija primenjuje strategiju rasta za Zapadni Balkan koja je slična onoj koju implementiraju u EU. Ona je dodatno naglasila da ova strategija – Ekonomski i investicioni plan EU za Zapadni Balkan – uzima u obzir i izazove Covid-19.
„Plan ima za cilj da donese 29 milijardi evra investicija u oblasti održive infrastrukture, energetike, zelene i digitalne tranzicije, kao i razvoja poslovanja kako bi se stvorio održivi rast.“ – objasnila je predstavnica Evropske komisije.
Linda van Gelder, direktorka Svetske banke za Zapadni Balkan ističe: „Odabrane firme učesnice programa su neke od startup-a i malih i srednjih kompanija sa najvećim potencijalom i stepenom inovacije na području Zapadnog Balkana. Naše obećanje je bilo da ćemo im pomoći u razvoju strategija za proširenje svojih firmi na nova tržišta, prilagođavanju njihovih poslovnih modela trenutnim i budućim krizama, kao i u privlačenju investicija.“
Jedanaest kompanija finalista, zajedno sa preko 200 drugih kompanija učesnika iz Albanije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Kosova, Severne Makedonije i Srbije, u prethodnim periodu su bili deo višemesečnog trening programa koji je imao za cilj da podrži kompanije u daljem rastu i razvoju poslovanja, i koji je bio usmeren na povećanje njihove sposobnosti privlačenja investicija i otpornosti na krizu usled COVID-19.
Među investitorima koji su bili članovi žirija na finalnom događaju između ostalih su i prepoznate regionalne Venture Capital kompanije kao što su J&T Ventures, Fil Rouge Capital, South Central Ventures, Meritus Ulaganja d.o.o, Prosperus Invest, Day One Capital, Gap Minder VC, Seedstar URU Capital i drugi.
Stevica Kuharski, principal fonda Fil Rouge Capital, koji je bio član žirija koji je birao pobednike, ističe “PowerUP finalni događaj pokazao je jedanaest timova na različitom nivou razvoja. Kompanijama u zrelijoj fazi bilo je lakše da se predstave jer su predstavljale brojke, sve što su uradilido sada i samim tim su dali težinu projekcijama koje su predstavile. Celom regionu, od Slovenije do Bugarske potrebni su događaji poput PowerUP-a kako bismo prikazali otvorenost idejama i prilikama koje su pred startup-ima. Poslovično smo zatvorena regija i ne otvaramo se lako drugima, posebno kada je u pitanju podela ideje ili poslovnog plana. Upravo zbog toga su ovakvi događaji bitni.“
Prema ocenama žirija, tri najuspešnije kompanije su osvojile „Nagradu za preduzetničku izvrsnost Zapadnog Balkana“, i prilagođenu poslovnu savetodavnu podršku lokalnih i regionalnih stručnjaka iz vodeće svetske kompanije za pružanje profesionalnih usluga Deloitte. Na prvom mestu je kompanija „Dwelt“, IT kompanija u BiH i jedini startup sa sopstvenim tehnološkim proizvodom iz oblasti energetike. Drugo mesto u takmičenju zauzela je kompanija „NF Innova“ iz Srbije koja se fokusira na digitalno bankarstvo i pružanje usluga finansijskim institucijama. Treće mesto je osigurala kompanija „Blinking“, takođe iz Srbije, koja se bavi kreiranjem digitalnih rešenja za digitalni identitet, verifikaciju identiteta i zaštitu korisničkih podataka.
Marija Dimitrijević, menadžer prodaje i marketinga iz pobedničke kompanije Dwelt navela je: “Digitalizacija energetskog sektora nikada nije bila veća, kao ni fokusiranost na kupca koji više nije pasivan član tržišta, jer mu se zbog dostupnosti vlastitih izvora energije pruža mogućnost da postane aktivan član ekosistema, upravo naša softverska platforma je tu da to i omogući.”
Predstavnici Deloitte-a koji su vodili i implementirali program su podelili svoju perspektivu o značaju programa: „Bilo nam je veliko zadovoljstvo da radimo sa ovako velikim brojem potentnih i inovativnih kompanija sa područja Zapadnog Balkana. Zaista smo ponosni što već sada dobijamo mnogo pozitivnih komentara o uticaju programa na poslovanje kompanija, i nadamo se da će im znanje, veštine i kontakti stečeni kroz program biti korisni i u njihovim daljim koracima. Pored toga, Program nam je dao jedinstvenu priliku za promociju kompanija Zapadnog Balkana i povezivanje istih sa nizom investitora i poslovnih partnera koji će zasigurno biti vredni kontakti kompanijama za njihov budući rast i napredak.” – istakli su predstavnici Deloitte-a i lideri projekta, Muhamed Semić, rukovodilac Sektora za poslovni konsalting i konsalting u vezi sa upravljanjem rizicima u Deloitte Bosna i Hercegovina, i Elma Delalić, viši konsultant u istom sektoru.