U prošloj godini je pandemija korona virusa bila je najveći izazov za dalji rast i razvoj poslovanja 82 odsto uspešnih preduzetničkih kompanija iz Srbije, pokazalo je peto godišnje istraživanje EY Preduzetnički barometar.
Istraživanje je pokazalo i da 40 odsto preduzetnika ne namerava da odloži planirane investicije, uprkos pandemiji, dok je 59 odsto navelo da su uslovi za preduzetničko poslovanje nepovoljni.
EY Preduzetnički barometar je godišnje istraživanje, sprovodeno u okviru projekta EY Preduzetnik godine, pod pokroviteljstvom Ministarstva privrede Srbije. Učestvovalo je 110 najuspešnijih preduzetnika u Srbiji, medju kojima 66 procenata preduzetničkih kompanija pripada porodičnim biznisnima.
Prema nalazima istraživanja, 81 odsto ispitanika iskoristio je meru pomoći Vlade Srbije u vidu uplate minimalne zarade po zaposlenom, dok je više od polovine anektiranih, 55 odsto, izjavilo je da su uveli nove proizvode ili prilagodili stare da bi se izborili sa krizom koji je izazvala pandemija.
Istraživanje je pokazalo i da je 71 odsto preduzetničkih kompanija u fokus stavilo ekološku svest i održivost poslovanja, dok je 73 procenta identifikovalo probleme na strani prodaje kao najveći faktor rizika.
Kako je navedeno, trendovi odnosa vlasništva i angažovanja u preduzetništvu po polu su se, u odnosu na prethodno istraživanje, pomerili u korist žena kojih je u 2020. godini bilo 27 odsto bilo medju anketiranima, u odnosu na 23 odsto u 2019. godini.
I dalje je najviše fakultetski obrazovanih preduzetnika 75 odsto u odnosu na 73 odsto u 2019.
Proizvodnja je i dalje najzastupljenija kod preduzetnika u Srbiji (53 odsto), a povećava se broj IT kompanija (11 odsto).
Istraživanje je pokazalo da je samo četiri odsto preduzetnika u Srbiji moglo da nesmetano nastavi poslovanje van poslovnih prostorija.
Cilj EY Preduzetničkog barometra je da na direktan način istraži očekivanja i potrebe domaćih preduzetnika, na osnovu kvalitativne i kvantitativne analize domaćeg preduzetničkog ambijenta.
Program EY Preduzetnik godine na globalnom nivou postoji više od 30 godina, a u Srbiji od 2012. godine, od kada je kroz istraživanje prošlo više od 200 domaćih firmi koje zapošljavaju skoro 20.000 ljudi.