Ukupno korišćenje beskontaktnog načina plaćanja Visa karticama u Srbiji poraslo je za skoro 70 odsto u odnosu na mart prošle godine[1], a više od dve trećine građana Srbije spremno je da vrši transakcije beskontaktno jer im donosi brojne pogodnosti. To pokazuje prvo regionalno istraživanje kompanije Visa u okviru kampanje „U korak sa digitalnom budućnošću“, koje je sprovedeno tokom maja, na uzorku od po 500 korisnika kartica u zemljama iz regiona, starosti od 18 do 55 godina.
Prema podacima svaki četvrti građanin Srbije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore danas redovno koristi beskontaktne kartice, ali je lider u regionu po upotrebi beskontaktne tehnologije Severna Makedonija, gde čak 68 odsto ispitanika koristi ovu metodu prilikom plaćanja. Sa druge strane, Albanija beleži najnižu upotrebu – tek jedan od 10 potrošača plaća na ovaj način, ali su kupci u ovoj zemlji motivisani da se bolje upoznaju sa ovom tehnologijom i koriste njene benefite. Kao glavne prednosti upotrebe beskontaktnih kartica ističu se brzina (52 odsto korisnika je ovo navelo kao benefit), jednostavnost rukovanja (46 odsto) i praktičnost (43 odsto).
Oko 36 odsto kupaca koji ne koriste beskontaktne kartice kao razlog navode to što im banka nije ponudila takvu mogućnost, dok 14 odsto ističe da ne znaju da postoji takva opcija u Srbiji, ili su pak zabrinuti za bezbednost tokom korišćenja. Oko sedam odsto korisnika priznalo je da nije sigurno kako se upotrebljavaju beskontaktne kartice.
U isto vreme, gotovo svaki deseti potrošač u našoj državi koristi mobilni telefon za beskontaktna plaćanja, dok je 64 odsto upoznato sa opcijom mobilnog novčanika. Oko 51 odsto korisnika je izrazilo želju da plaća aplikacijama na mobilnim telefonima u budućnosti, dok je 35 odsto oduševljeno takvom mogućnosti. Većina ispitanika istakla je praktičnost kao pozitivnu okolnost ovakvog vida beskontaktnih transakcija i to što „zahvaljujući ovoj opciji mogu da ostave kartice i keš kod kuće“. Jedna petina ispitanika smatra da je ovaj vid plaćanja zabavan i interesantan jer žele da budu u trendu sa ostatkom sveta. Kao glavni nedostaci mobilnog novčanika navedeni su bezbednost i ograničen broj mesta gde su ovakva plaćanja moguća.
„Pandemija je promenila potrošačke navike i uticala na prihvatanje novih tehnologija prilikom plaćanja. Skoro polovina građana regiona iskazala je veliko interesovanje da u budućnosti koristi mobilno beskontaktno plaćanje. U skladu sa tim, upravo smo predstavili Apple Pay uslugu u Srbiji, zahvaljujući kojoj korisnici Visa kartica Raiffeisen banke mogu da uživaju u dodatnim pogodnostima i plaćaju robu i usluge jednostavnim prislanjanjem svog mobilnog telefona. Početkom godine ova usluga stigla je u Crnu Goru, a u planu nam je da digitalni novčanik predstavimo i drugim zemljama regiona i povežemo ih inovativnom, sigurnom i bezbednom platnom mrežom”, rekao je Vladimir Đorđević, generalni direktor kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu.
Visa je nedavno u svim zemljama Jugoistočne Evrope povećala maksimalan iznos za beskontaktne transakcije za koje nije neophodan unos PIN koda. U Srbiji je taj limit uvećan na 5.000 dinara, što predstavlja unapređenje od 25 odsto u odnosu na prethodnu sumu i olakšava obavljanje svakodnevnih transakcija.
Kompanija Visa posvećena je pružanju podrške privredama koje su pogođene pandemijom i želi da im svojom ekspertizom, analizom podataka i proizvodima omogući da što pre stanu na noge. U narednom periodu, svetski lider u digitalnim plaćanjima predstaviće rezultate celokupnog regionalnog istraživanja, kako bi upoznao javnost sa novitetima u potrošačkim navikama i na taj način pomogao vladama i preduzećima prilikom donošenja važnih odluka.
[1] Bazirano na podacima VisaNet iz marta 2020.