Bivši zaposleni – najveća pretnja po bezbednost podataka

by Vesna Lapčić

Iako je prelazak na rad od kuće imao svojih prednosti za mnoge kompanije, rizik od curenja ili krađe podataka od početka pandemije ekponencijalno raste: čak 44 odsto kompanija doživelo je bezbednosne propuste otkako su se zaposleni prebacili na rad od kuće puno radno vreme, što je 20 odsto više nego u godini dana pre toga.

Imajući to na umu, stručnjaci za digitalni marketing u Reboot Online anketirali su 1198 vlasnika kompanija i zaposlenih širom Velike Britanije o njihovim iskustvima s curenjem podataka i bezbednošću lozinke u protekloj godini (2020/2021.).

Čak 44 odsto vlasnika preduzeća reklo je da im se dogodilo da bivši zaposleni pokušavaju da se prijave u korporativne aplikacije ili da pristupe podacima. To je rast od 19 odsto u odnosu na godinu pre pandemije, kada se radilo iz kancelarije. Nakon internih istraga, većina kompanija uspela je da utvrdi ko su osobe koje su pravile sigurnosne propuste: zanimljivo je da je 51 odsto njih na rukovodećim pozicijama. Menadžeri su na drugom mestu s 34 posto kršenja unutrašnje bezbednosti podataka, a sigurnosne protokole najmanje su kršili direktori – svega tri odsto.

Kojim podacima bivši zaposleni najviše pristupaju?

Najveći procenat curenja podataka dešavao se kroz privatne razgovore – 56 odsto.  Vlasnici preduzeća primetili su kako bivši zaposleni pokušavaju da stupe u privatne razgovore na teme iz vremena kad su bili deo kompanije.

Na drugom mestu su resursi za učenje – čak 47 odsto bivših zaposlenih i dalje pokušava da iskoristi ove pogodnosti. To nije iznenađujuće s obzirom na činjenicu da su se mnogi ljudi usredsredili na lični razvoj tokom rada od kuće. Ostale aplikacije kojima bivši zaposleni najviše pristupaju uključuju e-poštu (41%), podatke/informacije o klijentima (33%), interne izveštaje (26%) i skupove alata (19%).

Koji sektori imaju najslabije protokole?

Stručnjaci iz kompanije Reboot Online takođe su posmatrali procenat kompanija s jednim ili više sigurnosnih propusta u protekloj godini. To ih je navelo da otkriju da kompanije s marketinškim i digitalnim medijima najviše trpe zbog probijanja sigurnosti (52%). Slede poslovanje i savetovanje (46%), zdravstvo (41%) i dobrotvorne organizacije (38%). Studija pokazuje da su pokušaji narušavanja sigurnosti češći kada više ljudi radi od kuće, ali koliko ih je moguće sprečiti?

Reboot Online otkrio da čak 79 odsto kompanija ne menja sve sigurnosne lozinke nakon odlaska zaposlenih, a 71 odsto preduzeća ne nudi odgovarajuću obuku za zaposlene na temu bezbednosti lozinke.

Koraci:

  • Prvi korak za obezbeđenje odgovarajuće zaštite vašeg poslovanja je osposobljavanje osoblja da bude svesno važnosti sigurnosti podataka. To će obezbediti da svi izbegavaju greške koje mogu dovesti do neželjenih kršenja. Zapravo bi to trebalo da bude deo kulture vaše kompanije.
  • Kao drugo, pobrinite se da često sprovodite procene rizika, posebno nakon odlaska zaposlenih – bez obzira na to jesu li otišli u pozitivnoj atmosferi ili ne, nikada ne možete biti previše sigurni u nameru drugih. Bolje biti na sigurnom nego žaliti.
  • Ako sumnjate, procena bezbednosti podataka od strane trećeg lica odličan je način da se uverite da vaša kompanija nije pod pretnjom, a saveti stručnjaka su uvek dobrodošli.

Foto: Pixabay.com

Izvor: www.svijetosiguranja.eu

Related Posts