„Menadžer 21. veka istovremeno je i lider. Odlučan, spreman na konstantne promene, a sa druge strane empatičan i odgovoran, što predstavlja najveću karakteristiku novog doba. Svojim ponašanjem i odgovornim poslovanjem treba da bude istaknut kao dobar primer u društvu i mi baš takve menadžere svake godine nagrađujemo SAM Godišnjom nagradom. Menadžer 21. veka spreman je da stalno unapređuje svoje znanje, da ga deli i prenosi drugima, da stvara svoje naslednike. Za takve menadžere, lidere 21. veka mi u SAM-u smo i pokrenuli Akademiju, koja je već iznedrila prvu generaciju polaznika“, kaže Jelena Bulatović, izvršna direktorka Srpske asocijacije menadžera za portal Sve o novcu.
Srpska asocijacija menadžera postoji 15 godina. Koliko se promenila menadžerska struka u tom periodu, koliko su se promenili možda neki standardi, percepcije i gde vidite najveće promene?
I dalje se od dobrog menadžera očekuje efikasno donošenje odluka i ostvarivanje dobrih rezultata, ali se danas više nego ikada ceni sposobnost upravljanja ljudima, strateško razmišljanje, inovativnost i agilnost. Takođe, pored svega navedenog, dobar menadžer današnjice mora biti i društveno odgovoran, da i u ime kompanije koju predvodi širi empatiju prema ljudima, brigu prema lokalnoj zajednici i prema planeti. Današnje vreme podrazumeva da menadžer prati sve aktuelnosti, da se stalno dodatno edukuje i širi svoje znanje. Nije više važno koliko menadžer ima godina i iskustva, on mora da usvaja nove veštine i da neprestano uči, pa i od mlađih od sebe. To su neki novi standardi koje nameću ova nova vremena i brze promene na tržištu.
U SAM-u su menadžeri iz domaćih, ali i kompanija u vlasništvu stranog kapitala. Postoje li neke uočljive razlike kada je reč o vođenju firmi i ko od koga uči?
Menadžerska struka uveliko globalno deli svoje znanje i stručnost menadžera ne određuje se lokalno. Upravo su primer toga i predstavnici različitih kompanija koji su članovi naše Asocijacije. Oni međusobno razmenjuju iskustva, slušaju predavače iz različitih delova sveta i uče jedni od drugih. Od toga menadžerska struka postaje sve snažnija. Veća razlika u stilovima menadžera se primećuje u zavisnosti od toga da li su u pitanju korporacije ili je reč o porodičnim firmama, bilo domaćim ili stranim. U svakom slučaju, vrlo je važno da i jedni i drugi prihvataju dobre globalne trendove koji nam dolaze iz sveta i da takvim, modernim, svetskim načinom poslovanja „brišu“ razlike između domaćih kompanija i multinacionalki.
U drugoj smo pandemijskoj godini, ali ne samo to, promene su velike i brze jer smo ujedno i u Četvrtoj industrijskoj revoluciji – 4.0, a uz to raditi u Srbiji je uvek blago rečeno izazovno. Šta biste vi izdvojili kao najveće izazove sa kojima se menadžerska struka susreće u kontekstu današnjeg okruženja?
Stalne promene, među kojima je i digitalizacija i praćenje trendova jeste ono što današnje menadžere neprestano angažuje i održava budnim u poslovanju. Fleksibilnost i brzina reagovanja postaju mera njihovog uspeha. Skraćeni su rokovi donošenja odluka, kao i dužina strateškog planiranja, teži se skraćenju lanca snabdevanja, a uz to su potrošači postali nestrpljiviji, sofisticiraniji. Uz sve to, odgovornost menadžera je sada postala i veća, jer pored svih zadataka koje su pred njih postavljeni, moraju više nego ikada pre voditi računa o bezbednosti i zdravlju zaposlenih.
Kada je o našem, lokalnom okruženju reč, veliko je pitanje kako zadržati menadžere u zemlji koja se bori sa odlivom mozgova. Kvalitetan kadar koji imamo potrebno je sačuvati, kao i vratiti kadrove koji su otišli u svet da stiču nova znanja i iskustva. Omogućiti zaposlenima usavršavanje i u zemlji i u inostranstvu, ali im dati i motivaciju da u svojoj zemlji ostanu, to jest da se u nju vrate postalo je veliko pitanje i izazov i za same menadžere, ali i za sve nas, za celo društvo.
Da li se u Srbiji dovoljno podstiču mladi menadžeri, kakav je vaš utisak? Koliko iskustvo ima prednost, ako ima?
Iskustvo menadžera i lidera i dalje je na ceni, ali je davanje šanse mladima uz konstantno ulaganje u njihov profesionalni razvoj prisutno u velikom broju domaćih i stranih kompanija. Zadatak i obaveza iskusnijih menadžera je da od mlađih stvaraju svoje naslednike, da rade na njihovom razvoju, da prepoznaju talente, njihova interesovanja, da im prenose svoje znanje, uvode ih u posao, daju im primere iz svog ličnog i profesionalnog iskustva da bi se što više osamostalili za rad u budućnosti. U tome je naša uloga kao Srpske asocijacije menadžera. To je nešto što uvek ističemo i promovišemo. Mi posebno ulažemo u razvoj mladih menadžera i preduzetnika, ali je i šira podrška društva važna da bismo te mlade i kvalitetne ljude sačuvali.
Kakva je uloga udruženja poput SAM-a u razvoju menadžerske struke i samih menadžera?
SAM je posvećen profesionalnom razvoju menadžera i promovisanju menadžerske struke, efikasnom povezivanju menadžera u Srbiji i regionu i promociji najboljih poslovnih praksi, odgovornog i održivog poslovanja. Težimo da unapredimo poslovnu klimu u Srbiji i podignemo konkurentnost zemlje. Uz sve to edukacija menadžera nam je jedan od stalnih zadataka, zbog čega smo u godini jubileja, u kojoj obeležavamo 15 godina postojanja, pokrenuli SAM Akademiju, koja je kroz sinergiju razmene iskustva, znanja i najboljih primera iz korporativne i preduzetničke prakse, doprinela razvoju i jačanju pojedinaca koji će voditi poslovnu zajednicu u Srbiji u narednim godinama. Upravo zato kažemo da je kroz program Akademije SAM orijentisan ka stvaranju lidera 21. veka.
Na šta ste najviše ponosni tokom ovih 15 godina rada SAM-a? Šta biste izdvojili kao najveće uspehe?
Godine 2006. 40-ak menadžera je odlučilo da osnuje Srpsku asocijaciju menadžera, a danas ona broji više od 400 članova. Tokom 15 godina smo mnogo toga zajedno prošli, pokrenuli smo mnoge programe za razvoj menadžera, inicijative za unapređenje poslovnog okruženja, društveno odgovorne akcije, kao i mnogobrojne aktivnosti za što efikasnije povezivanje menadžera u zemlji i regionu. Takođe, u godini pandemije posebno smo pokazali snagu menadžerske struke. Spremnost menadžera da dele svoje znanje privlači nove članove, one koji takođe žele da dele svoje iskustvo, kao i one koji su spremni da uče iz iskustava drugih. Mnogi menadžeri su se osnažili u okviru SAMa, mnoge kompanije su porasle, a imamo i mnoge koji su se ohrabrili i ušli u preduzetničke vode. Naši članovi su upravo i naš najveći ponos, a ako smo, uz to, uspeli da postanemo uzori i nekim drugim mladim ljudima – to je naš najveći uspeh.
SAM dodeljuje i Godišnje nagrade, ove godine će to biti po 10. put. U kojoj meri su nagrade podsticajne, kako vidite njihovu ulogu?
Jubilarni 10. put ćemo dodeliti prestižne godišnje nagrade menadžerima, mladim menadžerima, poslodavcima, pojedincima i inicijativama koje ponašanjem, izuzetnošću i odgovornim poslovanjem demonstriraju liderstvo i zaslužuju da budu istaknuti kao dobar primer u društvu. Kontinuitet održan već deceniju izuzetno nam je važan jer SAM nagrade vidimo kao pravi način da se fokus privrede i društva usmeri na prave vrednosti, da podstaknemo dalji razvoj menadžerske struke i pokažemo snagu i doprinos koju menadžeri i dobre kompanije daju društvu. I ove godine imamo sjajne finaliste i nadamo se da će baš oni biti inspiracija nekim novim generacijama koje dolaze.