„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dve mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizovane lutke.
Maja Gerin iz Sarajeva je 16 godina bila zaposlena, ali je oduvek želela da ima svoj biznis koji je vezan za decu. „Krila“ da napusti svoj posao i pokrene sopstveni dobila je kada je rodila ćerku. Osmislila je da pravi lutkice koje će, zapravo, biti „slika i prilika“ vlasnika lutke. Prve je napravila 2016. godine za svoju ćerku i ćerku svoje današnje poslovne partnerke, a inače kume i dugogodišnje prijateljice Arnele Horman, koja ju je, kako kaže, podržavala od samog početka. Nakon toga, nije bilo mame koja nije poželela da svom detetu pokloni personalizovanu lutku.
– Ideja o pravljenju lutki je nastala kada sam htela da kupim lepu, krpenu lutku za bratovu ćerku. Protivnik sam plastike, nametanja stereotipne lepote, već sam želela da to bude jednostavna, mekana lutka koju bi svaka devojčica poželela. Pošto nisam uspela da tako nešto pronađem, smislila sam jednostavnu lutku s upečatljivim likom, jer ima samo oči i kosu. Pošla sam, zapravo, od toga da deci treba pružiti priliku da razvijaju maštu sama, da „učitavaju“ i „oživljavaju“ lutku po svom karakteru i emocijama. A to da lutka liči na osobu kojoj je namenjena najviše postižemo garderobom – objašnjava Maja svoju ideju.
Ime Pepetuška je nastalo spontano, od nepostojeće reči „pepo“ koju je koristila Majina ćerka za reč „lepo“. Maja je ime nadogradila, pomalo kao asocijaciju na „babuške“, a najviše je razmišljala da ime bude zvučno i univerzalno na svim meridijanima. Vizija jeste bila da Pepetuška „osvoji“ svet.
Nova energija
U prve dve godine, nije bilo lako. Borila se, kako kaže, s malim tržištem Bosne i Hercegovine, ali i svojim unutrašnjim previranjima – da li je napravila grešku što je napustila posao, da li da se vrati na posao, a da na Pepetuške gleda kao na slatku avanturu. I baš u tim momentima kada je bila na prekretnici, njena prijateljica Arnela odlučuje da napusti svoj posao i da svojim iskustvom i znanjem pomogne da Pepetuške nastave svoj put i dalje se razvijaju.
– Kada mi se pridružila Arnela, dobila sam krila, rodile su se mnoge nove ideje, mnogo je bilo pozitivne energije – kaže Maja.
Arnela je radila u kozmetičkoj industriji, kao menadžer prodaje i marketinga. – Pepetuške i Maju sam podržavala od samog početka. Verovala sam u nju i ideju. U jednom trenutku je i kod mene došlo do zasićenja na poslu. Najviše me je motivisalo to da bi bilo izazovno kreirati svoju priču, budući da sam uvek radila za velike brendove koji imaju svoje globalne strategije koje mi prilagođavamo lokalnom tržištu – kaže Arnela Horman.
Pepetuška za sve
Pepetuška je, kako objašnjavaju vlasnice, brend namenjen deci i sa tom idejom je nastao. Danas, međutim, polovinu lutki naprave za odrasle osobe, a polovina je za decu. – Rušimo i određene stereotipe, pa imamo dosta lutki koje se naručuju za dečake, a neretko su nam klijenti kompanije koje žele da svojim radnicima poklone lutku – kaže Maja i priseća se da su jednom napravili i čitavu porodicu.
Sve se radi u maloj radionicu u kojoj krojačica, koja je angažovana od samog početka, šije lutke i odela, ali su u operativne poslove uključene i vlasnice. Maja je frizer za lutkice i crta im oči, dok je Arnela zadužena za pakovanje. Same i oblače lutkice, fotografišu za društvene mreže i pakuju za slanje.
Najviše vremena im, kako kažu, oduzima komunikacija sa klijentima jer često te prepiske traju satima kako bi čule i maksimalno izašle u susret njihovim željama. Pepetuška je stigla i u Australiju, Afriku, SAD… Kada je reč o regionu, najviše porudžbina dolazi iz Hrvatske, ali dobijaju porudžbine i iz drugih zemalja.
– Jedna Pepetuška putuje po svetu sa svojom vlasnicom koja nam redovno šalje fotografije. Ta lutka je baš proputovala svet – kaže Maja kroz smeh.
Maja i Arnela, prirodno, imaju i svoje lutke „dvojnice“, ali ih neretko prodaju kada se traži lutka za nekoga ko liči na njih. – Šalimo se da idemo kao halva – kaže kroz smeh Arnela.
Sinonim za kreativno
Lutka se u potpunosti pravi ručno i minimalna cena je 60 evra, a najskuplje prodata lutka koštala je 120 evra. Za mnoge ljude u ovom regionu, kako kažu, Pepetuška možda i nije dostupna, a one su želele da njihova priča stigne do svakog deteta. – Razmišljali smo kako da to uradimo, pa smo pokrenuli nekoliko projekata, razvili nekoliko proizvoda s prepoznatljivim Pepetuška brendom – proizvoda koji su, uz to, i dostupni. Počeli smo, recimo, da pravimo Pepetuška haljinice, jednu crnu, jednu sivu, zatim duks haljinice, a pre mesec dana smo počeli da pravimo pamučne majice-bojanke za dečake i devojčice koje se boje perivim flomasterima. Dakle, svaki put kad se opere, može se imati nova majica – kaže Arnela i dodaje da je Pepetuška postala sinonim za kreativno i originalno.
Svoje proizvode izlažu u okviru koncept prodavnice Kutcha u Sarajevu. Ipak, skoro sve narudžbine za lutke stižu onlajn. Prirodno – svi žele „svoju“, unikatnu, personalizovanu lutku.
Reklamiraju se najviše na društvenim mrežama, značajnu ulogu imaju influenseri – obično naprave lutku za poznatu ličnost koje onda to reklamiraju. To im je, kako kažu, najbolji, a najpovoljniji marketing. Od samog početka su i mediji na njihovoj strani i objavili su dosta priča o Pepetuškama.
Pepetuška je u međuvremenu dobila i pesmu koju je napravio bosanskohercegovački kantautor za decu Latif Moćević, poznatiji kao Mrako Travko.
Trenutna pandemija izazvana koronavirusom je u početku blago uticala na prodaju, a zatim se tržište stabilizovalo. – Deca su bila zatvorena, ljudi su radili od kuće, i roditelji su često, kao nagradu za svoju decu, naručivali lutke. Najveći nedostatak trenutne situacije je što smo propustile neke sajmove, poput Dečijeg sajma u Beogradu na koji je trebalo da idemo, i druge događaje na kojima je trebalo da promovišemo brend Pepetuške. Osim toga, zaustavile smo trenutno i projekat Pepetuška čokoladica – kaže Arnela.
Budući da sada već ostvaruju dobit, razmišljale su da bi u nekom narednom periodu mogle da se upuste i u franšizing. – To bi bio veliki poduhvat za nas. S jedne strane smo jako emotivno vezane za brend i trebalo bi nam vremena da se suočimo da neko drugi pravi naše Pepetuške, ali s druge strane, zaista lepo zvuči da se one, recimo, proizvode u SAD ili nekoj drugoj zemlji. Oduvek sam Pepetušku videla kao novu modernu lutku za svu decu sveta – kaže Maja Gerin.
Kakva je Pepetuška?
Lutke se prave od pamučnog tela, pune se antialergijskim silikonskim kuglicama, dok se kosa pravi od umetaka. Materijale za odela Maja i Arnela nalaze kod lokalnih dobavljača, ali je ponekad, kako kažu, za „traženu“ odevnu kombinaciju potrebno – i snalaženje i požrtvovanost. Ponekad su, zapravo, primorane da koriste svoju garderobu ako se ispostavi da odgovara za lutku koju trenutno prave.
– Jednom smo dobili narudžbinu za devojčicu koja je nosila istu haljinicu kao moja ćerka. I šta da radimo – ostala je bez nove haljinice da bismo ispoštovale klijenta. Neretko i naši muževi ostanu bez novih košulja – kaže kroz smeh Maja.