Poznata britanska grupa Coldplay, osnovana u Londonu 90-ih godina prošlog veka, gotovo svake godine ima velike turneje na različitim kontinentima, a više od dve decenije vodi računa i o tome kakav to ekološki otisak ostavlja na životnu sredinu.
Njihova trenutna svetska turneja, koja je započela prošle godine, Music of the Spheres, počiva na tri principa odnosno cilja u kontekstu održivosti.
Uštede – manja potrošnja, više recikliranja i cilj da emisija CO2 bude 50 odsto niža u odnosu na turneju 2016/2017.
Reinvent – uključivanje novih zelenih tehnologija i onih koje emituju što manje CO2.
Obnavljanje – finansiranje održivih projekata i uticaj na smanjenje CO2 više nego što turneja proizvede.
Ceo ovaj proces nadgledaju Green Nation i Hope Solutions.
„Svirati uživo i biti povezan sa ljudima jeste na kraju dana razlog zašto postojimo kao bend. U isto vreme, veoma smo svesni da se planeta suočava sa klimatskom krizom. Zato smo pre turneje dve godine proveli konsultujući se sa stručnjacima za životnu sredinu kako bismo ovu turneju učinili što održivijom, i što je podjednako važno, iskoristili potencijal turneje da unapredimo ovo pitanje. Spremni smo i na to da ćemo negde i da pogrešimo, ali smo odlučni u tome da učinimo sve što možemo i da podelimo ono što naučimo“, rekli su u Coldplayu.
U kojoj meri su se članovi grupe posvetili ovom pitanju pokazuju i sve akcije koje su sproveli.
U partnerstvu sa BMW-om razvili su mobilnu, punjivu bateriju koja može da napaja 100 odsto potrebne energije iz obnovljivih izvora. Napravljena je korišćenjem recikliranih BMW i3 baterija i prva je baterija te vrste. Zatim, kinetički podijumi za igru imaju ventilatore zahvaljujući kojima se proizvodi dodatna energija i koristi za potrebe koncerta, a Energy Floors je kreirao izdržljive pločice za turneju koje koriste snagu plesa publike za punjenje baterija.
Za ostalo napajanje koje je potrebno tokom turneje koriste se biogoriva, solarni fotonaponski paneli i drugi obnovljivi izvori.
Održive opcije leta
Iako je turneja pažljivo usmeravana i unapred planirana kako bi se što više smanjilo putovanje avionom, neki letovi su neizbežni. Međutim, za sve letove Coldplay doplaćuje korišćenje održivog goriva (SAF) ili snabdevanje njime, a to gorivo se pravi od otpada uključujući i korišćeno jestivo ulje, i može pomoći u smanjenju emisije gasova staklene bašte iz vazdušnog saobraćaja do 80 odsto.
I publika je uključena
Trećina od 405.000 tona emitovanih gasova sa efektom staklene bašte koje svake godine generišu koncerti uživo dolazi od putovanja publike. Coldplay se bori protiv ovoga kroz besplatnu aplikaciju, razvijenu u partnerstvu sa kompanijom SAP. Aplikacija, koja je imala više od 350.000 preuzimanja od lansiranja u martu 2022. godine, podstiče fanove da koriste opcije transporta sa niskim sadržajem ugljenika i nudi nagrade kroz kodove za popust.
Publika dobija LED narukvice za višekratnu upotrebu. Narukvice su napravljene od 100% kompostnih materijala, a njihova proizvodnja je smanjena za 80 odsto kroz sakupljanje, sterilizaciju i punjenje nakon upotrebe.
U saradnji sa One Tree Planted, britanska grupa sadi jedno drvo za svaku prodatu kartu za ovu turneju. Sa neprofitnom organizacijom KultureCity turneju čine inkluzivnom za publiku sa senzornim problemima kroz obezbeđivanje „senzornih torbi“ i pristup mobilnoj senzornoj sobi.
Pored svih pomenutih akcija, 10 odsto njihovog prihoda sa svih koncerata ide u dobrotvorne svrhe preko humanitarnih organizacija poput The Ocean Cleanup, ClientEarth, One Tree Planet, Global Citizen.
I na kraju, Coldplay je pripremio i svoj prvi izveštaj o održivom poslovanju. Ovaj izveštaj, prema mišljenju stručnjaka, sadrži važne lekcije i za ostale kompanije, iako je u najvećem delu oslonjen na jednu komponentu, a to je životna sredina. Primera radi, reč je o tome da kompanije ne moraju da čekaju regulativu da bi počele da kreiraju sopstvene izveštaje o održivosti, da treba da načine prve korake u pogledu održivosti i podstaknu sve u lancu da se ponašaju održivo, i da pokrenu konkretne akcije.