Jačanje informacione bezbednosti i zaštite podataka građana, razvoj digitalne infrastrukture koja će podržati širenje elektronske uprave u Srbiji, kao i popularizacija i veće korišćenje elektronskih usluga, biće prioriteti Saveza za eUpravu u naredne dve godine, najavljeno je na današnjoj konstitutivnoj sednici novog saziva ovog radnog tela NALED-a.
Razvoj tih oblasti je ključni preduslov kako bi građanima i privredi bilo praktično i interesantno da koriste eUsluge. To bi, između ostalog, značilo da svi „šalteri“ javne uprave budu dostupni na jednoj aplikaciji eUprave na mobilnim telefonima i da je dovoljno jednom se ulogovati radi pristupa svakom od njih. Takođe, kvalitetna eUprava podrazumevala bi i dvosmernu komunikaciju države i građana odnosno da putem eDostave dobijaju tražene dokumente, ali da na isti način digitalne dokumente mogu da šalju državnim i lokalnim organima.
– Kada je reč o informacionoj bezbednosti potrebno je unaprediti zakonski okvir u ovoj oblasti, jačati kapacitete državnih i lokalnih organa, kao i privrede koja upravlja informacionim sistemima, i povezati ih kako bismo imali jedan tim spreman za odbranu od sajber napada. Takođe, potrebno je da razvijamo ultra brzu komunikacionu mrežu, klaud, AI i IoT infrastrukturu koja će obezbediti podatke neophodne za stvaranje nove ekonomske vrednosti, ali i omogućimo da se postojeća infrastruktura, posebno u javnoj svojini, kao što je ona MUP-a, EPS-a ili Železnica adekvatno koristi i bude dostupna svim operaterima pod istim uslovima – istakla je nova predsednica Saveza i direktorka korporativnih poslova u kompaniji CETIN Dragana Ilić.
Specijalni gost sednice Saveza bio je novi v.d. direktora Kancelarije za IT i eUpravu Milan Latinović koji je istakao da građani shvataju koliko eUprava može da im olakša život i da dobro prihvataju elektronske usluge.
– Imamo u planu da kreiramo nove usluge kao i da unapredimo postojeće. Planiramo da unapredimo generator usluga na našem portalu i da napravimo sistem u kojem će, prvenstveno državni organi, moći da digitalizuju svoje procedure koje su sada u papirnom formatu tako da se time više ne bavi samo Kancelarija. Time ćemo omogućiti i da na nove usluge ne čekamo dugo već da se uspostavljaju u planiranim rokovima – rekao je Latinović.
Jedna od prvih aktivnosti Saveza biće završetak i objavljivanje prvog Lokalnog indeksa eUprave (LEI) do kraja godine. LEI indeks koji je razvio NALED biće i deo novog Programa za razvoj eUprave do 2025. i koristiće se kao zvanični pokazatelj nivoa razvijenosti elektronskih usluga u gradovima i opštinama. Fokus Saveza biće i na podršci završetku izrade Programa, kao i donošenju nedostajuće regulative u oblasti razvoja elektronskih usluga među kojima i zakona koji će definisati koncept razvoja „pametnih“ gradova.
Takođe, među prioritetima će se naći sprovođenje obuka za jačanje kapaciteta službenika javne uprave za razvoj i pružanje elektronskih usluga, jačanje informacione bezbednosti, kao i podrška resornim institucijama u unapređenju usluga kao što su ePečat, potpis u klaudu, eArhiviranje i dr.
Odlazeći predsednik Saveza i direktor kompanije OSA računarski inženjering Željko Tomić kao ključne rezultate u prethodnom periodu, pored razvoja LEI indeksa, istakao je i podršku ovog radnog tela uvođenju sistema eFaktura, izradi Programa razvoja eUprave u Srbiji 2020-2022, uvođenju obavezne registracije privrednih društava na Portalu eUprava i korišćenje eSandučeta, kao i uspostavljanju elektronskih plaćanja i eDostave. Zajedno sa Kancelarijom za IT i eUpravu realizovan je projekat popularizacije eUsluga, otvaranjem šaltera u lokalnim samoupravama na kojima službenici svim zainteresovanim licima pomažu da postanu eGrađani.
Novo rukovodstvo Saveza za eUpravu
Članovi Saveza izabrali su novo rukovodstvo. Funkciju predsednika ovog radnog tela u naredne dve godine obavljaće Dragana Ilić, direktorka korporativnih poslova u kompaniji CETIN, dok su za potpredsednike izabrani Ivan Živković, rukovodilac prodaje za javni sektor u Microsoft-u, Dejan Turk, direktor A1 i Bojan Pokrajac, direktor digitalnih i online kanala prodaje u OTP banci.
Foto: Pixabay.com