Zašto je mentalno zdravlje zaposlenih postalo važnije nego ikad?

by Vesna Lapčić

Mentalno zdravlje postaje sve važnija tema u poslovnim organizacijama zbog promenjenih uslova poslovanja. Zaposleni se sve teže suočavaju sa radom od kuće; organizacijom privatnih i poslovnih obaveza i potrebno im je razumevanje lidera. S druge strane, lideri koji zanemaruju probleme u funkcionisanju timova doprineće kreiranju tempirane bombe.

O ovome se razgovaralo danas na meet-up-u čija je tema bila „Psihološka podrška kao benefit za zaposlene“ u organicaciji Benefiti.rs.

Mentalno zdravlje je spoj naših najrazličitijih aspekata funkcionisanja: stav prema stresu, odnos prema greškama, kako komuniciramo i rešavamo konflikte i brojnih drugih aspekata, objasnio je na početku ovog onlajn događaja Uroš Mitić, psihoterapeut i HR konsultant iz Balance Consulting.

„Ne treba raditi na posledicima već na uzrocima. Možemo ovo vreme da zovemo „nova normalnost“, ali sve dok postoji želja da se vratimo na staro trenutna situacija nije normalna. I to je potpuno u redu“, rekao je Mitić.

On je dodao da se nekada rad od kuće smatrao vrhunskim benefitom, ali da su sada ljudi shvatili da to nije praktično ukoliko je više od jednog ili dva dana.

„Mnogo je važno da kao lideri ne ćutimo, da se ne plašimo bunta jer su to važne poruke koje zaposleni šalju. Ukoliko se posvetimo tome možemo da napravimo dobru organizaciju, ukoliko budemo nemi onda imamo tempiranu bombu“, reako je Mitić.

Jelena Marušić, trener razvojnih veština i savetnik za roditelje, iz Balance Consulting-a i Kompas vaspitanja, rekla je da je poseban izazov za zaposlene bilo uskladiti privatne i poslovne obaveze. Ona je posavetovala organizacije da pruže podršku roditeljima, da ih razumeju.

„Kod kuće ne možemo tako lako podeliti uloge, pa da smo kada uđemo u sobu sa kompjuterom zaposleni, a čim izađemo roditelji. Roditeljima mnogo znači kada od organizacije dobiju razumevanje, kada ih neko pita da li im je nešto potrebno, da li mogu da im pomognu. Roditelji tada postaju lojalni i zadovoljni zaposleni“, objasnila je ona i dodala da su mnoge kompanije upravo radile i rade na tome.

Uroš Mitić se nadovezao da menadžeri u situaciji kada se radi od kuće često greše jer pristupaju zaposlenima kao da rade 24 sata odnosno da je sve vreme istovremeno i radno i slobodno. „Na primer, šalju mailove uveče, predlažu sastanke u 19h. Ljude niko nije naučio kako da pristupe takvoj organizaciji dana već su prepušteni sebi. Tada se dešava pasivni bunt – nezadovoljstvo koje tinja ali se ne komunicira. Stres i tenzija se povećavaju i to traje već godinu dana. Stvari koje nisu funkcionisale pre pandemije sada postaju još izraženije: ako je neki tim imao neformalnog lidera koji je jači od formalnog biće jači dvostruko u ovoj situaciji, ukoliko je postojao problem u komunikaciji sada je situacija nekoliko puta gora. Sve što je bila disfunkcionalnost pre korone ona je izbacila u prvi plan. Zbog toga je važno voditi računa o mentalnom zdravlju zaposlenih“, objasnio je Mitić.

On je posavetovao menadžere da organizuju radionice na temu mentalnog zdravlja. „Ići kod psihologa je kod nas još uvek tabu tema. Od malena nas plaše psihologom, u školi su nas slali po kazni kod psihologa. Zato bi danas bilo problematično poslati i zaposlenog kod psihologa. Zato savetujemo webinare – grupnu ili individualnu podršku. To najčešće bude dobar put za prevazilaženje ovih problema“, tvrdi on.

Jelena Marušić je dala nekoliko praktičnih saveta i za same roditelje, a kako je objasnila tema roditeljstva jeste osetljiva te je mnogo radila na sticanju poverenja. Ona roditeljima pomaže kako da definišu očekivanja od svog deteta, kako da im postavljaju zadatke. Tako je, između ostalog posavetovala da je najbolje da roditelji zadaju određene obaveze deci dok su na poslovnom sastanku, a zatim da posle iskontrolišu da li su sve obavili.

Foto: Pixabay.com

 

Related Posts