Home Preduzetničke priče Tri druga osmislila su restoran zdrave hrane Fitbar, sada daju i franšizu

Tri druga osmislila su restoran zdrave hrane Fitbar, sada daju i franšizu

by Vesna Lapčić

Fitbar, jedinstven koncept restorana zdrave hrane, ove godine proslavlja deceniju poslovanja. Nakon što su otvorili tri restorana u Beogradu i stekli dragoceno iskustvo, odlučili su da ponude franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.

Marko Ubović i Bogoljub Miloradović su završili Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja. U trenutku kada se javila ideja da otvore Fitbar, već su posedovali dva kluba za personalne treninge „Black&White“. Privatni posao su pokrenuli još na trećoj godini fakulteta. – Pošto smo Marko i ja u tom periodu radili po ceo dan, a vodili smo računa o tome šta jedemo i kako se hranimo, shvatili smo da imamo veliki problem da nađemo ono što nam odgovara – da obrok bude zdrav, da se ne priprema dugo i da bude pristupačan. Iz tog problema se, zapravo, kod Marka rodila ideja o pokretanju restorana zdrave hrane koju smo dalje zajedno razradili. Želeli smo da zadovoljimo nišu koja nije postojala na tržištu, a uvideli smo da se živi sve brže i da postoji potreba za takvim konceptom – priča Bogoljub.

U novom preduzetničkom poduhvatu pridružio im se i drug Filip Katić, koji je ekonomista po obrazovanju.  Prvi Fitbar tri prijatelja otvorila su u novembru 2011. godine na Novom Beogradu u okviru poslovne lokacije 19. avenija. Počeli su u malom prostoru, ali su radili i dostavu i obroke za poneti. Fokusirali su se na poslovni svet i ljude koje su trenirali, a priču su uglavnom promovisali na mikrolokaciji.

U osnovi menija Fitbara jesu zdrave namirnice. – Kada kreiramo jelovnik, vodimo se principom da ono što je zdravo može da bude i ukusno, jer ljudi često imaju predrasude da zdrava hrana nije ukusna. Znali smo da to nije tako. Uz pomoć jednog našeg kuvara, ali i našeg istraživanja i dotadašnjeg znanja, kreirali smo zdrave, ukusne i nutritivno ispravne kombinacije – kaže Marko.

Za doručak se poslužuju sendviči u hlebu od celog zrna žitarica, integralne tortilje, omleti, ovsene kaše, za ručak se mogu izabrati zdrave paste, različiti specijaliteti od mesa, obrok salate, vegetarijanska i veganska jela, a postali su prepoznatljivi i po proteinskim palačinkama i poslasticama, raw kolačima, proteinskim šejkovima, smutijima.

Inovacije u jelovniku za širu publiku

Pre deset godina nije bilo, prema njihovim rečima, tako jednostavno ni napraviti zdrave obroke, jer nisu mogle da se kupe odgovarajuće namirnice. – Tada nisu postojali ni sir ni jogurt sa manje mlečne masti, hleb od celog zrna žitarice je bio „misaona imenica“, a danas je izbor raznovrstan. Sve više raste tražnja ljudi i u ponudi je sve više takvih namirnica. Konstantno proširujemo jelovnik, ali kada uvodimo nova jela, mesecima radimo testiranja, jer želimo da obuhvatimo što veći broj ljudi kojima bi se jelo potencijalno svidelo – kaže Bogoljub.

Nakon što su se i kroz poslovanje uverili da Fitbar ima poklonike, otvorili su i drugi restoran u Nušićevoj ulici 2015. Kažu da je ta godina bila prekretnica jer su počeli da rade na većoj prepoznatljivosti brenda, ali su napravili i brojne inovacije u jelovniku. Treći lokal je otvoren 2017. godine u Kajmakčalanskoj ulici, a dve godine kasnije, sele se iz svog prvog lokala u veći prostor, takođe na Novom Beogradu. Svaki restoran ima svoju kuhinju, a hrana se priprema na licu mesta.

Brend tih godina postaje sve snažniji i mi se okrećemo više restoranskom konceptu, pa nam je bio potreban i veći prostor – kaže Marko i dodaje da smatra da je prednost njihovog koncepta to što i sami praktikuju takav način života.

Tržište se u međuvremenu, prema njihovim rečima, mnogo promenilo. – Ljudi sve više vode računa o ishrani. Prošlo je vreme kada se razmišlja: poješću pljeskavicu za 200 dinara ili parče pice za 100 dinara. I tada su ljudi želeli da probaju nešto novo, ali to nije ni približno današnjem broju ljudi. U međuvremenu su i drugi počeli da kopiraju naš koncept, što je nama išlo u prilog, jer smo tako zajedno edukovali ljude  i povećavali svest o značaju zdravije ishrane – kaže Filip.

Bez obzira na konstantne novine u jelovniku, ono čega se pridržavaju u Fitbaru jeste da su sve namirnice premijum kvaliteta. – Ugostitelji često greše – počnu kvalitetno, a onda kalkulišu. Nikada nismo pravili kompromis birajući između kvaliteta i profita. Radije idemo na našu štetu kratkoročno, jer znamo da će dugoročno to doneti dobit pošto se naši gosti stalno vraćaju – kaže Filip.

Cenovno su, kako kažu, srednja kategorija – cene su niže od klasičnih restorana, a opet ne mogu da se mere sa restoranima brze hrane.

Uz restoransko usluživanje radili su sve vreme i dostavu koja danas čini oko trećine ukupnog prometa. Taj segment posla ih je „spasio“ i tokom pandemije. Dok su mnogi kretali od nule, razvijali sajt, logistiku, Fitbar je bio spreman za novonastalu situaciju.

Prvi restoran su finansirali uz pomoć kredita, a ostale iz poslovanja. – Uvek reinvestiramo deo profita u dalji razvoj – kaže Bogoljub.

Fitbar danas zapošljava 50 ljudi u tri restorana u Beogradu.

Kod svake firme je najbitnije trajanje. Nije bitno da si sezonski hit ili hit na dve godine, već da priča traje i da se razvija. Nije cilj da se za nešto sazna preko noći, već da se izgradi na zdravim temeljima – kaže Filip.

Ulazak u franšizing, oprezno drugi put

O franšizingu su počeli da razmišljaju kada im je stigao prvi upit. Čak su i otvorili franšizu u Sarajevu, ali su ubrzo odlučili da prekinu saradnju. – Naše neiskustvo je bila dobra škola. Shvatili smo koliko je franšizing kompleksan i ozbiljan poslovni poduhvat. Izabrali smo pogrešnog primaoca franšize, nismo dobili profesionalni pristup. Primalac se nije pridržavao pravila, samostalno je donosio odluke i odlučili smo da prekinemo saradnju. Nismo se obeshrabrili, upiti su nastavili da stižu, a mi smo, poučeni lošim iskustvom, angažovali i konsultanta kako bismo dodatno sredili poslovanja i bolje se pripremili za ulogu davaoca franšize – objašnjava Bogoljub.

Krajem marta otvorena je franšizna jedinica Fitbara u Mostaru. Primalac je iskusan u preduzetništvu, a restoran je, kako kažu, otvoren na odličnoj lokaciji i na osnovu prva dva meseca rada, veruju da sve ide dobrim tokom.

Ulaganje u zdravu poslovnu priču

Da bi pristupio franšiznom sistemu, primalac treba da izdvoji od 10.000 do 15.000 evra za ulaznu franšiznu naknadu, a nakon pokretanja restorana, plaća i mesečnu naknadu od 2,5 odsto prometa. Objekat bi trebalo da ima od 80 do 200 kvadratnih metara i baštu od 25 do 70 sedećih mesta. U zavisnosti od brojnih faktora: kvadrature, da li se Fit bar otvara u lokalu u kojem je bio restoran ili ne, investicija može da se kreće od 40.000 do 100.000 evra. Dobro je da restoran, kako kažu, bude na prometnoj lokaciji ili u centru grada. Veruju da bi Fitbar dobro radio i u tržnim centrima.

Za koncept Fitbara sasvim je dovoljna pomenuta kvadratura u koju je uključena i kuhinja. Veliki lokali nose sa sobom drastično veće troškove. Uz to, mi ne prodajemo alkohol ili druga komadna pića koja donose veliku zaradu i pokazalo se da je ovo najoptimalnije za naše restorane – kaže Filip.

Ukoliko bi birali idealnog primaoca franšize, onda bi to svakako bio neko sa preduzetničkim iskustvom, a najbolje ako je to iskustvo iz ugostiteljstva. – Ugostiteljstvo je kompleksna delatnost i zato mislimo da to jeste prednost. Takođe, ako primalac živi zdrav život ili je iz sveta sporta. Međutim, primarno je da razume čitav koncept Fitbara, da hoće da se posveti poslu i da ima dovoljno finansija za investiciju. Poželjno je da primalac franšize bude uključen u rad i da ne delegira celokupan posao menadžeru lokala. Želeli bismo da sam primalac zna sve o poslovanju i konceptu Fitbara, da ne bude samo puki investitor  – objašnjava Marko.

Više o franšizi Fitbara pročitajte na Franchising.rs.

Vlasnici Fitbara planiraju da formiraju i poseban franšizni tim koji bi se isključivo bavio širenjem mreže i podrškom budućim primaocima franšize. – Početak rada Fitbara je bio zahtevan i težak, bez obzira na to što je ugostiteljstvo uvek izazovno. Tako je i franšiza nešto novo, mora da se razvija postepeno, da ne bismo gubili vreme na neuspehe – kaže Bogoljub.

Autor: Vesna Lapčić

Članak izvorno objavljen: Franchising.rs 

You may also like