U Beogradu je proteklih godina otvoreno više privatnih parkinga, a ovaj trend polako je zaživeo i u Novom Sadu i u drugim većim gradovima u Srbiji. Nedostatak parkinga i skupe garaže podstakli su mnoge da započnu ovaj biznis. Iako je ovaj problem najizraženiji u centralnim gradskim opštinama, pokazalo se da najveći potencijal u Beogradu za dnevno izdavanje imaju parkinzi u blizini Aerodroma „Nikola Tesla“, dok je u ostalim delovima grada, kada su privatni parkinzi i garaže u pitanju, i dalje najzastupljeniji mesečni zakup.
Privatni parkinzi u blizini aerodroma – najisplativiji model
Iako vlasnici privatnih parkinga u blizini aerodroma kažu da posao ne ide kao pre desetak godina, kada su prvi među njima počeli da rade, sam broj ovih prostora za čuvanje automobila, a ima ih više od 15 u privatnom vlasništvu, svedoči da se ovaj posao ipak isplati.
Konkurencija je velika, a ponuda raznovrsna. Najčešći korisnici su ljudi koji odlaze na letovanje i druga putovanja, a lakše im je da auto ostave u blizini aerodroma nego da dva puta, u odlasku i povratku, plaćaju taksi. Ovi servisi nude različite pakete usluga, od parkiranja na jedan dan, pa i na više od 40 dana.
Izbor lokacije za privatni parking svakako je najznačajnijia stavka, a ujedno je kupovina zemljišta i najveće ulaganje u ovom biznisu, mada ne treba zanemariti ni opremanje prostora, što podrazumeva rampe, video-nadzor i uređaje za naplatu parkiranja.
Vlasnici privatnih parkinga kažu da je ovo posao koji se radi 24 časa dnevno i da je potrebno napraviti dobar plan, da bi biznis opstao. Na primeru Beograda i Niša se pokazalo da je blizina aerodroma možda i najbolja lokacija za investiranje, jer ipak još ima i parcela na kojima se ovaj posao može realizovati uz sve neophodne dozvole, a s druge strane postoji i ogromna potražnja za parkingom. Stručnjaci smatraju da se veći broj potencijalnih klijenata može privući i u blizini bolnica, poslovnih centara ili turističkih atrakcija.
Za parking mesto mesečno i do 150 evra
Izvršni direktor agencije za nekretnine „Level Property“ iz Novog Sada Dragan Rabatić kaže da je parkiranje „gorući problem“ i u Novom Sadu, kako u centralnim delovima, tako i u rubnim delovima grada. Dodaje da kapaciteti nisu dovoljni i da parking postaje najtraženija nekretnina na tržištu Novog Sada. Iz te perspektive, nameće se zaključak da je investicija u izgradnju privatnog parkinga, sigurna i višestruko isplativa.
„Privatni parkinzi još nisu toliko zastupljeni i nema ih onoliko koliko grad kao što je Novi Sad za to ima potrebe. U ovom trenutku broj takvih parkirališta nije veći od 20. Više su to pojedinačni parkinzi u vidu garaža ili garažnih mesta i parking mesta. Iako su urbanisti predvideli na određenim lokacijama izgradnju takvih sadržaja, privatni investitori nisu se do sada upuštali u takve investicije. To je ranije bio monopol grada, a može se očekivati da će se to drastično menjati u budućnosti“, kaže Rabatić.
On napominje da je ovaj tip ulaganja ipak investicija sa dužim rokom povrata uloženih sredstava.
Cene izdavanja parking mesta u Beogradu na sajtu 4zida se kreću od 100 evra mesečno na Vračaru, Belvilu i Zvezdari. Na Starom gradu, u Dunavskoj ulici, izdavanje parking mesta od 15 kvadrata košta 130 evra mesečno. U Novom Sadu raspon je širi – od 35 evra, pa do 150 evra mesečno, u zavisnosti od lokacije i tipa garaže.
„Mesečni zakup je najzastupljeniji oblik izdavanja, a cene, recimo garaže u suterenu stambene zgrade ili garažnog mesta se kreće u rasponu od 50 do 100 evra s tim da postoje i ekstremni slučajevi kada to prelazi ove iznose. To pre svega zavisi od odnosa ponude i potražnje, a trend je povećana potražnja. Ona je najveća u centralnim gradskim sredinama, ali potreba za rešenim parkiranjem se pojavljuje u svim delovima grada, pa tako i potreba za uzimanjem u zakup tih nekretnina. Bez obzira što je već sada veliki deo grada obuhvaćen parking zonama, komfor sopstvenog parkinga je i dalje prisutan i vlasnici automibila žele da obezbede sopstveno mesto za parkiranje, a to je i dalje povoljnije rešiti zakupom nego kupovinom“, napominje Rabatić.
Kada je reč o prodaji parking mesta i garaža, na beogradskom tržištu cene se značajno razlikuju. U Zemunu garaže tzv. „klackalice“ koštaju oko 12.000 evra, odnosno 1.000 evra po kvadratu, dok se u novogradnji na Voždovcu cena kvadrata podzemne garaže kreće od 1.100 evra. U luksuznijim kompleksima cene rastu i višestruko – tako se u Beogradu na vodi garaže prodaju za više od 20.000 evra, odnosno i kvadrat ide i do 2.500 evra, dok je u West 65 cena kvadrata gotovo 5.000 evra, a u ponudi na portalu 4zida je garažno mesto od 12 kvadrata za 59.000 evra.