Međunarodni dan veština mladih – finansijska pismenost kao temelj napretka pojedinca i društva

by Vesna Lapčić

Kako pomoći mladima da steknu neophodna znanja i veštine u svetu koji se ubrzano menja pod uticajem tehnološkog napretka? To je i ove godine tema brojnih diskusija kojima se u svetu obeležava 15. jul, Međunarodni dan veština mladih. Ujedinjene nacije ustanovile su ovaj dan 2014. godine sa ciljem da naglase koliko je važno da nove generacije razviju veštine koje će im otvoriti put ka zaposlenju i preduzetništvu. Jedna od njih je finansijska pismenost, a koliko je ona značajna za napredak jednog društva govori i podatak da ju je UNICEF proglasio važnom veštinom za 21. vek.

Donošenje finansijskih odluka i upravljanje novcem deo je naše svakodnevice tokom celog života – od trenutka kada dobijemo prvi džeparac, preko prve kartice i računa u banci do kredita. Iako većina mladih finansijski zavisi od roditelja i ne zarađuje svoj novac, važno je da novcem koji imaju odgovorno raspolažu, kao i da se dobro pripreme na situaciju kada će samostalno upravljati novcem koji zarađuju. Većina njih složiće se sa konstatacijom da novca retko kad ima dovoljno za sve što im treba i što žele. Upravo zato je za mlade važno da ovladaju veštinom finansijske pismenosti. Roditelji imaju veliku ulogu u finansijkom osamostaljivanju i građenju finansijskih navika pa je značajno da sa svojom decom razgovaraju o ovoj temi i da ih usmeravaju još dok su mali. Postepeno građenje znanja i veština, kao i odabir buduće karijere su veoma važni za kasniju finansijsku nezavisnost mladih.

Kada deca počinju da usvajaju finansijske navike?

Ranije nego što mislite. Istraživanja pokazuju da se mnoge njihove navike u vezi sa novcem određuju do 7. godine života. To znači da roditelji treba rano da počnu da ih uče konceptima kao što su štedljivost i postavljanje finansijskog cilja.

Podstaknite ih da zarade svoj džeparac

Bez obzira na njihov uzrast, jedna od najvažnijih lekcija koje možete da naučite decu je da je novac ograničen resurs. Kada budu morali da rade kako bi zaradili svoj džeparac, oni će naučiti da ga pažljivije koriste i više cene. Mnogi roditelji imaju naviku da svojoj deci obezbeđuju nedeljni džeparac, što samo po sebi može pomoći u učenju veština budžetiranja. Još bolje bi bilo da ih naterate da zarade taj novac tako što će raditi kućne poslove. Povlačenje mentalne veze između prihoda i ličnog truda je nešto što će im doneti velike benefite kada odrastu i počnu da rade. Takođe, postoje i različiti poslovi koji tinejdžeri mogu da rade vikendom ili na raspustu i na taj način steknu pojam vrednosti novca i uče kako se sa njim pravilno raspolaže.

Formiranje budžeta

 Prvi korak u uspostavljanju kontrole nad ličnim finansijama je formiranje budžeta. Pokažite svojoj deci da na jedan list papira, ili praznoj stranici na ekranu, podeljenoj na levu i desnu stranu, zapisuju svoje prihode i rashode, to će biti dovoljno za početak. Sa jedne strane potrebno je da zabeleže sve prihode koje imaju tokom meseca – džeparac, pokloni, stipendije, povremeni poslovi i slično, a sa druge sve ono na šta u istom periodu troše novac – mobilni telefon, internet, aplikacije, izlasci sa društvom, treninzi, članarine, kulturna i sportska dešavanja… Za poslednji korak potrebno je da saberu iznose u svakoj koloni i uporede ih. Da li su jednaki? Da li su prihodi veći od rashoda ili je obrnuto? Objasnite im razliku, a u zavisnosti od toga zavisiće i dalji koraci. Deca u porodici treba da na dobrom primeru uče kako se formira budžet.

Ako su vaša deca napunila 16 godina, otvara se još jedna pogodnost – da imaju sopstveni račun u banci i platnu karticu koju mogu da koriste i za plaćanje preko interneta. Uz račun tu je i aplikacija za upravljanje novcem pomoću mobilnog telefona. Neke banke mladima sve ove usluge uglavnom pružaju besplatno. Postoje razne opcije za bezgotovinsku razmenu novca između roditelja i dece, i stalno se pojavljuju nove.

Za više korisnih finansijskih saveta i jednostavnih objašnjenja komplikovanih finansijskih pojmova posetite platformu ErsteZnali.rs.  

Related Posts