Kliker IT centar – startap koji je postao brzorastući biznis

by Vesna Lapčić

*Miomir Popeskov (levo) i Ivan Stanimirović (desno)

Piše: Vesna Lapčić

Kliker IT centar za decu, u kojem se na interaktivan i inovativan način uče osnove kompjuterskog programiranja, robotike, 3D štampe, web programiranja i digitalne kreativnosti, nastao je u maju 2015. Ideja o osnivanju Klikera došla je u vreme kada je Miomir Popeskov, osnivač Kliker IT centra počeo da uči programski jezik Java pomoću dostupnih materijala sa interneta. Krenuo je najjednostavnijih koraka i naišao na platforme koje su bile namenjene deci, što ga je zaintrigiralo. To se sve, međutim, poklopilo i sa jednom srećnom okolnošću – u to vreme, raspisan je konkurs za biznis ideju koja ima socijalni uticaj. Njegov brat, koji radi u inostranstvu, takođe je primetio da je edukacija dece u oblastima novih tehnologija još uvek u povoju, tako da su se zajedno prijavili na konkurs – i ušli u 10 najboljih ideja, što je bio jasan signal da njihova zamisao o školi programiranja za decu – ima potencijala.

Programi kurseva namenjenih deci od pet do 18 godina, kako kaže, osmišljeni su tako da stimulišu kreativnost, maštu, interesovanje za rešavanje problema. Deca uče osnovne principe programiranja kroz stvaranje vizuelnih, interaktivnih i multimedijalnih aplikacija – različitih igrica, animacija, mobilnih aplikacija, pa čak i sajtova.

Kliker IT centar trenutno uključuje osam centara u Beogradu, kao i 23 franšizna centra van Beograda – kako u Srbiji, tako i u regionu, a za osam godina kurseve je pohađalo više od 12.000 polaznika.  U međuvremenu, suvlasnik ovog franšiznog biznisa je postao i Ivan Stanimirović iz Smedereva koji je pre toga bio primalac franšize upravo u tom gradu. Ovu preduzetničku priču smo uradili iz potpuno drugog ugla, ugla preduzetnika koji je prepoznao startap ideju koja je danas brzorastući biznis uprkos krizi.

Kako se on zapravo priključio ovom biznisu kao primalac a potom i kao suvlasnik?

„Dugo sam priželjkivao da pokrenem biznis koji podrazumeva rad sa decom, i to ne iz ekonomskog razloga, već iz ljubavi. Mislim da edukacija dece može da bude bolje izvedena nego što se to sada radi kroz naš školski sistem. Još 2017. sam sproveo pilot-radionice na kojima sam sa kolegama pokušao da učim decu predškolskog uzrasta i prvog razreda osnovne škole da razumeju osnove programiranja bez računara, kroz određenu igru. Pošto sam i sâm programer, ideja je bila da upravo to bude tema edukacije. Video sam da postoji veliko interesovanje, međutim, zbog drugog posla nisam uspevao da osmislim detaljan program rada. Shvatio sam da ideja tako može da stoji još godinama i zato mi se franšiza učinila kao dobro rešenje“, kaže Stanimirović.

Istraživao je da li nešto takvo postoji na našem tržištu i na portalu Franchising.rs je naišao na Kliker franšizu. Nakon razgovora sa davaocem franšize i dogovorom sa partnerima odlučili su da kupe franšizu. To se desilo u martu 2020. Početna ideja je bila da njegovoj supruzi, drugu i njemu to bude dodatni posao i da ih ne opterećuje previše pored njihovih redovnih poslova. Entuzijastično su počeli da pripremaju prostor i prvu promo-radionicu su održali 14. marta 2020. Istog dana – te večeri, najavljeno je zaključavanje zbog koronavirusa. U dogovoru sa davaocem franšize odlučili su da onima kojima su održali promociju ponude onlajn kurs. Počeli su, dakle, putem onlajn platformi. Uspeli su da upišu desetak polaznika, što je bilo u redu da premoste prvi period.

Sledećeg ciklusa upisa u septembru uspeli su da upišemo prvu generaciju koja dolazi kod njih u školicu. Tada su već imali oko 30 polaznika, što je bio popriličan skok. Narednog ciklusa, u februaru, upisuju šezdesetoro dece, sele se u veći prostor, a danas se mogu pohvaliti da se u Smederevu upisuje oko 200 dece godišnje. Nakon što su se uverili da franšiza dobro funkcioniše pokrenuli su i centar u Nišu 2021. godine.

Miomir Popeskov, vlasnik Kliker IT franšize, pre skoro tri godine, kada je video njihove dobre rezultate na samom početku poslovanja, zamolio je Ivana da im pomogne oko marketinga.

„Naravno da sam to učinio. Oni kao davaoci franšize su se veoma prijateljski odnosili prema nama tokom čitavog perioda korone i osećao sam želju da im pomognem u momentu kada im je to bilo potrebno. Tom kampanjom smo uspeli da povećamo broj upisnika u Beogradu za 30 odsto. Ubrzo sam dobio ponudu od Miomira da postanem suvlasnik celog franšiznog lanca, koji u tom trenutku ima sedam ili osam aktivnih franšiza pored četiri centra u Beogradu. Pristao sam da uložim znanje i iskustvo koje sam stekao radeći prethodne poslove koji su bliski digitalnom marketingu“, kaže Stanimirović.

Zadržali su svoja dva centra u Smederevu i Nišu, jer vole da, kako kaže, budu u toku dešavanja na lokalu odnosno terenu. Takođe, to je važno i zbog toga što nove  programe testiraju u Beogradu, Smederevu i Nišu.

Danas Kliker IT centar u mreži ima 23 aktivne franšize u Srbiji i regionu i osam centara u Beogradu, što je veliki uspeh. Van Srbije posluju centri u Podgorici, Baru, Sarajevu i Skoplju.

[blockquote align=“none“ author=““]

Razvoj IT industrije nam jeste vetar u leđa sve vreme. Kroz medije se često može čuti da programeri rade neki zanimljiv posao i zarađuju više od proseka. To možda roditeljima bude motivacija u početku. Osim toga, u škole se uvode određeni programerski predmeti pa su ljudi više upoznati sa materijom.

Svakako da neće svako dete postati programer nakon naših kurseva, ali može da ima koristi u rešavanju složenih problema i u drugim predmetima poput matematike. Edukujemo i roditelje da razumeju da to nisu kursevi gde dete postaje programer, već ga učimo tim veštinama koje posle može da iskoristi u životu. Naše IT firme su veoma raspoložene za saradnju i rado primaju naše polaznike kao goste kako bi deca videla kako oni to rade.

[/blockquote]

Trenutno su brzorastući biznis i iz ciklusa u ciklus imaju rast broja upisane dece.

„Ne možemo da znamo da li bi taj rast bio i veći da nije krize. U Beogradu imamo rast u svakom ciklusu pet odsto, a upisuje se oko 600 polaznika. Imamo i nove primaoce franšize na osnovu kojih isto možemo da kažemo da kriza ne utiče previše“, kaže on.

Vlasnici Kliker IT centra žele da se regionalno prošire. Trenutno im je glavni fokus da pokriju sve veće gradove Crne Gore, Makedonije i BiH, da nađu partnere u Hrvatskoj i da na kraju zaokruže sa Slovenijom. U Srbiji im je zasad najmanje pokrivena Vojvodina, ali startuju nova dva centra u sledećem ciklusu.

„Interesovanje dece i roditelja je veliko. Jedan od razloga jeste taj što svake godine uvedemo neki novi program koji prati aktuelne tokove. Upisujemo decu uzrasta od 5 do 17 godina, a imamo 14 različitih programa.

Postoji i veliko interesovanje za pokretanje franšize i pažljivo biramo partnere koji mogu da prenesu našu ideju na lokalu, a da i sami budu zadovoljni“, kaže Stanimirović.

 

Da li se vaše mišljenje o franšizingu promenilo od trenutka ulaska u sistem do danas?

Tada sam imao strah. Prva asocijacija na franšizu mi je bio Mekdonalds: stroga pravila, visoka investicija, itd. Međutim, Kliker je domaći proizvod koji je krenuo kao startap. Franšizni deo poslovanja se razvijao organski i mnogo je relaksiranije ući u ovakav sistem. Shvatio sam da za jako kratko vreme mogu da pokrenem biznis na lokalu, i da on počne da radi za maksimalno dva meseca, a danas može i mnogo brže. To je moć franšiznog poslovanja! Postoje procedure, nema mnogo otvorenih pitanja, sve je pokriveno našim upustvima koja su nastala na osnovu našeg iskustva.

Detalji o Kliker franšizi OVDE

Related Posts