Vrednost novozaključenih lizing ugovora u prvom kvartalu 2024. godine porasla je 20 procenata u poređenju sa istim periodom prošle godine. U proseku svako treće novo vozilo finansirano je putem lizinga, a tokom prošle godine dvostruko je povećano i finansiranje električnih vozila putem lizinga. Ovo su zaključci Asocijacije lizing kompanija Srbije (ALCS) saopšteni na panelu o elektro-mobilnosti održanom na Fruškoj gori.
Teodora Milenković, generalni sekretar Asocijacije lizing kompanija Srbije, ističe da je vrednost novozaključenih ugovora u prvom kvartalu 2024. iznosila više od 206 miliona evra, a da u strukturi ugovora prednjače putnička vozila sa 47 procenata.
„U prvom kvartalu 2024. godine, broj ugovora porastao je za čak 28 procenata, a plasman putničkih vozila prate komercijalna, teretna i ostala vozila, mašine i oprema, pa nekretnine“, objašnjava Milenković i dodaje: „Prema MUP-ovim podacima o prvoj registraciji, u prva tri meseca 2024. godine, prodato je 20 procenata više putničkih i lakih komercijalnih vozila u poređenju sa istim periodom prethodne godine. Ovo se delimično može objasniti dobrim rezultatima Sajma automobila, čiji su pozitivni efekti uticali i na lizing tržište.“
Ivan Jauković, predsednik UO ALCS, podseća da je lizing ključna podrška malim i srednjim preduzećima, preduzetnicima i poljoprivrednicima, pogotovo u početnim fazama razvoja poslovanja i dodaje da, prema podacima Evropske investicione Banke (EIB), ova preduzeća čine većinu poslovnih subjekata u Evropi i omogućavaju tri četvrtine poslova na tržištu.
„Specifičnost lizinga je da je sredstvo finansiranja ujedno i predmet obezbeđenja što ovaj način finansiranja čini veoma pogodnim za najznačajniji segment evropske i domaće privrede, a to su mikro, mala i srednja preduzeća“, objašnjava Ivan Jauković.
Jauković dodaje da je ovo samo jedno od svojstava zbog kojih se lizing smatra vrlo inovativnim finansijskim proizvodom. Inovativnost lizinga ogleda se i u tome što finansira najrazličitije predmete, pomaže dostizanju zelenih ciljeva kompanija, ali i odgovara na brojne potrebe fizičkih lica.
„U poređenju sa prethodnom decenijom, pa čak i nekoliko godina ranije, primećujemo da su se potrebe pravnih i fizičkih lica dosta promenile. Kompanije svoje poslovanje u mnogome baziraju na zelenim ciljevima i lizing ih tu podržava jer finansira najrazličitije moguće predmete. Električni i hibridni automobili su postali svakodnevna pojava kad govorimo o finansiranju vozila, a od drugih „zelenih“ predmeta tu su punjači za električna vozila i solarni paneli. Zanimljivo je da su čak i prvi električni autobusi, koje koriste privatni gradski prevoznici, finansirani na lizing“, napominje Jauković.
Kad su u pitanju fizička lica, Jauković objašnjava da trendovi ukazuju na promenu odnosa prema vlasništvu nad vozilom: „Nekada je bilo važno posedovati automobil na lično ime i to vozilo se, u neku ruku, prenosilo iz generacije u generaciju. Danas, mlade generacije imaju potpuno drugačiji odnos prema svemu tome. Njima nije važno šta im piše u saobraćajnoj dozvoli, ali im je bitno da iskoriste sve prednosti tržišta. Lizing im, u nekim situacijama, pruža potpuno servisiranje vozila, mogućnost zamene vozila u određenom periodu i prilagođavanje rate u skladu sa mogućnostima, te se ona može otplaćivati mesečno, godišnje ili na neki drugi način.“
Iz ALCS-a napominju da će veliku ulogu ove godine imati i digitalizacija. Ona bi trebalo da unapredi procese za klijente, ali i procese u okviru lizing kompanija: „Upotrebom modernih tehnologija i digitalizacijom poslovanja, omogućili smo da odobrenje finansiranja bude u roku od svega nekoliko minuta. Radi uštede vremena, resursa i ekološkog doprinosa, klijentima pružamo mogućnost da ugovor potpišu digitalno bez štampanja. U narednim godinama želimo da, kao industrija, potpuno pređemo na takozvane „bez-papirne“ ugovore i da, na taj način, doprinesemo ESG prinicipima“, napominje Bojan Erak, potpredsednik UO ALCS.
Tokom diskusije, Boris Stević, član UO ALCS je istakao da bi ukidanje PDV-a na kamatu učinilo lizing atraktivnijim kod nabavke novih i polovnih putničkih vozila: „Ovakvo rešenje omogućilo bi većem broju građana i privrednim subjektima da obezbede novija vozila i pozitivno utiču na smanjenje nivoa zagađenja. Na ovaj način unapredili bismo sadašnji prosek starosti vozila u Srbiji koji je 17,5 godina, dok je prosečna starost vozila u Evropskoj uniji 12 godina.“
Predstavnici ALCS smatraju da će inovativnost lizinga kao finansijskog proizvoda, omogućiti stabilan rast i u narednom periodu.
„Projekcije su da će vrednost novozaključenih lizing ugovora do kraja godine dostići milijardu evra, a zaštita životne sredine, društvena odgovornost i savesno korporativno upravljanje ostaju glavni principi kojima se lizing kompanije rukovode“, zaključuje Teodora Milenković.